BK: Wethouder Verweij bezoekt Kulturhus in Kootwijkerbroek

dinsdag 05 februari 2008 16:18

De Barneveldse wethouder Leen Verweij heeft maandagmiddag een bezoek gebracht aan het Kulturhus aan de Schoonbeekhof in Kootwijkerbroek.

Het complex, dat bestaat uit veertig appartementen, een gezondheidscentrum en een ruimte voor voorzieningen als het dorpshuis, bibliotheek en muziekschool nadert zijn voltooiing. Eind maart moet alles gereed zijn voor de opening, zo is de planning. In het gezondheidscentrum is het Barneveldse bedrijf Medifi maandag al van start gegaan met een nieuwe praktijk. Halverwege deze maand zullen ook een tandartsenpraktijk, huisartsenpraktijk, apotheek en Kruiswerk West-Veluwe in het centrum gevestigd worden.

Natuurlijk moet er nog een en ander gebeuren aan het eind vorige week opgeleverde Kulturhus aan de Schoonbeekhof in Kootwijkerbroek. Maar: ,,Het is bruikbaar’’, verklaart de Kootwijkerbroekse huisarts Dirk Kroon, die eindelijk een nieuw onderkomen gerealiseerd ziet worden voor artsenmaatschap Het Juk. ,,Ik ben hier al zeven jaar mee bezig.’’

In het Kulturhus realiseert ontwikkelaar Woningstichting Barneveld veertig huurappartementen en een gezondheidscentrum. Daarbij ontwikkelt de gemeente Barneveld nog een multifunctioneel centrum voor voorzieningen als een dorpshuis, muziekschool en bibliotheek. Zo moet het Kulturhus een ‘kloppend dorpshart’ worden.

De vijf appartementen boven het gezondheidscentrum worden verhuurd aan stichting De Vijgenboom die wonen voor verstandelijk gehandicapten aanbiedt. De overige 35 zijn - op enkele woningen na - inmiddels allemaal aan senioren verhuurd, zo vertelt Yvette Glättli van Woningstichting Barneveld. Het voornemen was om de helft van de woningen beschikbaar te stellen aan mensen met een zorgvraag en de andere helft voor reguliere senioren. Is dat gelukt? ,,Het zijn veelal senioren geworden. Maar bij de bouw is rekening gehouden met de mogelijkheid voor het bieden van 24-uurszorg. Dit is op verzoek van Kruiswerk gebeurd. Mochten de huurders dus ooit een zorgvraag krijgen, dan kan daar op worden ingespeeld.’’ Het gezondheidscentrum krijgt vanaf 15 februari een huisartsenpraktijk, een tandarts, apotheek en een vestiging van Kruiswerk West-Veluwe, zo vertelt Kroon.

De primeur ging maandag echter naar Medifit, dat gisteren al een praktijk voor fysiotherapie in gebruik nam in het gebouw. ,,Het wordt een volwaardige praktijk’’, vertelt Ronald Uyterwaal van Medifit. ,,We hebben er twee behandelkamers en een oefenruimte.’’ De keuze voor Kootwijkerbroek is volgens hem logisch: ,,We behandelen in Barneveld al veel patiënten uit Kootwijkerbroek en kampen in Barneveld met ruimtegebrek.’’ Medifit heeft ook in Voorthuizen een vestiging. ,,Als mensen daar moeten trainen, moeten ze naar Barneveld. In Kootwijkerbroek is dat anders, we hebben daar ook wat trainingsapparatuur, zodat in kleine groepjes geoefend kan worden.’’ De praktijk voor fysiotherapie is vijf dagen per week open, twee dagen per week is ook een manueel therapeut aanwezig, vertelt Uyterwaal. Wie een afspraak wil maken, moet voorlopig nog even naar Barneveld bellen. ,,De telefooncentrale werkt nog niet, die wordt met twee weken opgeleverd.’’

De oplevering van het multifunctionele centrum staat gepland voor eind maart dit jaar. ,,Er wordt op dit moment hard gewerkt aan de overeenkomst tussen de partijen, die straks hun intrek nemen in het dorpshuisgedeelte. Omdat er verschillende partijen gebruik van gaan maken, is het verstandig om één en ander goed geregeld te hebben. Dat gebeurt in deze periode. Daarnaast zijn de eerste overleggen gestart over de openingsceremonie. Dat moet - zoals het er nu uitziet - z’n beslag vlak voor de zomervakantie krijgen’’, licht Bertil Rebel, woordvoerder van de gemeente Barneveld toe.

Bron + foto: Barneveldse krant

Archief > 2008 > februari