Barneveldse krant: Vogelhorst naar Lunterseweg

veller vanuit de luchtwoensdag 06 februari 2008 15:38

De nieuwbouw van de Barneveldse basisschool voor speciaal onderwijs De Vogelhorst komt definitief aan de Lunterseweg, tussen de twee in aanbouw zijn-de kerken. De bouw moet in 2009 starten, is de intentie van de gemeente en de school.

Op het terrein van ruim 3700 vierkante meter aan de Lunterseweg is ruimte voor een nieuw schoolgebouw met achttien lokalen, een schoolplein en een gymzaal. Dit maakte wethouder Leen Verweij dinsdagmiddag bekend.

De wethouder benadrukte dat de keuze voor deze locatie is gebaseerd op met name beschikbaarheid van de grond en een goede bereikbaarheid voor de school. ,,We hebben in het locatie-onderzoek gekeken naar vijf mogelijke plekken voor de Vogelhorst en deze sprong er duidelijk uit. De grond is eigendom van de gemeente, waardoor we sneller kunnen handelen”, zegt Verweij. ,,Daarnaast is het belangrijk dat het verkeer makkelijk bij de school kan komen. De Vogelhorst is een streekschool, veel kinderen worden met auto’s en busjes gebracht. De plek aan de Lunterseweg is via de Scherpenzeelseweg en de A30 prima bereikbaar.”

Andere onderzochte locaties zijn de huidige plaats van de school aan de Leeuwerikstraat, een plek aan de Hessenweg nabij de Barneveldse Beek, een ander terrein aan de Lunterseweg en een locatie aan de Oldenbarnevelderweg.

Directeur Co Fluit van De Vogelhorst is enthousiast. ,,Hier zijn we heel blij mee, dit is voor ons de beste plek. We hebben lang genoeg gewacht, nu kunnen we concrete plannen maken voor de toekomst.”

De school wil al tien jaar verhuizen. ,,In het gebouw waar we nu zitten kunnen we niet werken op de manier zoals eigenlijk zou moeten binnen speciaal onderwijs. We willen lesgeven in kleinere groepen, dat is hier nauwelijks te doen. Daarnaast moeten we van verschillende extra locaties (Jacob Catsstraat, Lijsterhof, red.) gebruik maken en dat is niet ideaal. Bovendien is het gebouw aan de Leeuwerikstraat in slechte staat en te klein. We maken gebruik van noodlokalen die er al sinds 1974 staan.”

Wat er met de huidige locatie van De Vogelhorst gaat gebeuren, is nog niet besloten. Wel is duidelijk wie er interesse heeft: de naastgelegen Eben-Haëzerschool. ,,We zijn in overleg met de gemeente, want onze wens is om hier een nieuw schoolgebouw neer te zetten, zodat we twee gebouwen naast elkaar hebben”, zegt directeur Wim Kole. ,,Als dan het fietspad daartussen omgebogen wordt, hebben we een ideale plek.” De Eben-Haëzerschool had aanvankelijk zelf de locatie aan de Lunterseweg op het oog. ,,Maar het is wat ons betreft prima dat De Vogelhorst daar nu een plekje krijgt.”

Vanaf vandaag gaan gemeente en De Vogelhorst in gesprek om de voorbereidingen voor de nieuwe school te bespreken. Het streven is in 2009 te starten met de bouw. Tijdens de begrotingsvergadering in september vorig jaar heeft de gemeenteraad ruim 4,2 miljoen euro gereserveerd voor de nieuwbouw.

Naast de nieuwbouw van De Vogelhorst blijft aan de Lunterseweg ruimte over voor bijvoorbeeld kinderopvang. ,,Maar daar kan evengoed ook wat anders komen, al naar gelang de behoefte”, zegt Verweij. ,,In de loop van dit jaar verwachten we daar duidelijkheid over.”

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > februari