Barneveldse krant: ChristenUnie stelt vragen over volle treinen Valleilijn

treinstel valleilijnvrijdag 30 maart 2007 18:21

De fractie van de ChristenUnie stelt vragen over de volle treinen van Connexxion op de Valleilijn en wil zeker weten of de nieuwe treinen wel genoeg soelaas bieden.

,,Ik ben aan het rekenen geslagen en mijn conclusie is dat de nieuwe treinstellen die Connexxion vanaf september inzet met 184 zitplaatsen per treinstel slechts 26 extra zitplaatsen bieden, vergeleken met de hondekoppen die nu nog op het traject rijden”, zegt raadslid Heimen Schuring van de ChristenUnie. ,,Zet dat wel genoeg zoden aan de dijk?”

Eerder gaf Connexxion zelf aan dat de capaciteit van het aantal reizigers met de komst van de nieuwe treinen met vijftig zou toenemen. ,,Ik vraag me af of vijftig extra zitplaatsen al genoeg is? Ik begrijp dat Connexxion niet makkelijk extra treinstellen kan inhuren, blijft die situatie ook na september zo?”

Schuring wil hierover duidelijkheid van de gemeente, die binnen de Stuurgroep Valleilijn met provincie, andere gemeenten en Connexxion meedenkt over de toekomst van de Valeilijn. ,,Wat voor afspraken zijn er precies gemaakt bij de aanbesteding van het traject met Connexxion als het gaat om de groei van het aantal reizigers? De provincie wil dat meer mensen gebruik maken van de trein en start in september met kortingsacties, maar dan moet Connexxion hier wel op kunnen inspringen.”

Daarnaast wil de ChristenUnie weten of er onveilige situaties voorkomen door volle treinen, zoals het OV Consumentenplatform Gelderland en reizigersorganisatie Rover eerder meldden in deze krant. Ook wil de partij weten of de gemeente opnieuw met Connexxion in overleg kan om pendelbussen in te zetten. Connexxion heeft eerder een pendeldienst tussen Barneveld-Centrum en Barneveld-Noord verzorgd, maar staakte deze dienst omdat er weinig reizigers gebruik van maakten. ,,Deze bussen vertrokken een paar minuten na vertrek van de reguliere trein uit Barneveld-Centrum. Volgens ons is het om die reden nooit een succes geworden, het zou immers de reis met bijna een kwartier verlengen en daar kiest geen enkele forens voor”, stelt Schuring

Reacties op 'Barneveldse krant: ChristenUnie stelt vragen over volle treinen Valleilijn'

Archief > 2007 > maart