Uitslag Provinciale Staten Verkiezingen 2007 Barneveld; bedankt voor u stem!

lego 2vrijdag 09 maart 2007 13:00

Bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten zijn in Barneveld bijna twee keer zo veel stemmen uitgebracht op de ChristenUnie. We danken u hartelijk voor uw stem!! Tjitske Kuiper analyseert de uitslag: 'de marginale plaats die we lange tijd innamen, is verleden tijd'.

Nog nooit hebben we zo’n grote stap voorwaarts gemaakt als ChristenUnie in de gemeente Barneveld. De partij wint steeds meer het vertrouwen van de bevolking. De marginale plaats die we lange tijd in het landelijke, provinciale en plaatselijke politieke spectrum innamen, is verleden tijd. Plaatselijk dragen we al verantwoordelijkheid in coalitieverband en landelijk sinds enkele weken eveneens. De inwoners hebben dit mee gewogen in hun stemgedrag en ook nu de ChristenUnie hun stem toevertrouwd. Waarvoor dank!

In de Gelderse Staten zijn we nu van 3 naar 4 zetels gegaan. Ondanks de inkrimping van statenzetels van 75 naar 53. Met een beetje ‘geluk’ geeft dit een mogelijkheid om een gedeputeerde te leveren.

In de Eerste Kamer levert dit landelijke beeld omgerekend 4 zetels op. Dat we als kleine partij zo’n cruciale rol spelen om deze coalitie stevig in het zadel te helpen vind ik persoonlijk echt een wonder. Wie had dit ooit kunnen bedenken in 2003? Dat was destijds een dieptepunt voor iedereen.

Gemiddeld hebben de inwoners van onze gemeente in 20% van de gevallen voor de ChristenUnie gekozen. We zijn daarmee de grootste groeier van alle partijen. (van 11% in 2003 naar 20% nu). Het CDA is de grootste verliezer (van 36 naar 29%).

Op de gemeentelijke site kunt u alle gegevens vinden over de uitslagen. U ziet dan dat we in Kootwijkerbroek een verdubbeling hebben doorgemaakt. Van 8 naar 16%. Verder is de stijging in Voorthuizen en Zwartebroek ook opmerkelijk. Respectievelijk 10 en 11%.

Het komt er nu op aan om de verwachtingen, met God’s hulp, waar te maken. Er volgen nu een aantal jaren zonder verkiezingen (ik ga even niet uit van een val van het kabinet). Dat betekent voor alle betrokkenen hard werken en veel contacten onderhouden in de samenleving. Kunt u als ‘gewoon’ lid ook iets doen? Jazeker, door nieuwe leden te werven nu de tijd rijp is. Steun ons in uw gebed en door ons op zaken te wijzen die aandacht nodig hebben. Wij moeten als raads- en statenleden gevoed worden en daar kunt u een belangrijke rol in (blijven) spelen.

Namens de fractie,
Tjitske Kuiper

Klik hier om de uitslag in de Barneveldse dorpen te bekijken

Totaaluitslag gemeente Barneveld