ChristenUnie maakt schoon: vijftien vuilniszakken zwerfvuil

24 maart 2007 Schoonmaakdag brede fotozaterdag 24 maart 2007 18:47

Zaterdag 24 maart was het landelijke opschoondag. Ook de gemeente Barneveld deed mee. Omdat drie weken geleden de ChristenUnie-schoonmaakactie in het water was gevallen, leek het de PR-commissie van onze lokale ChristenUnie een leuk idee om als ChristenUnie-team mee te doen aan de Barneveldse opschoondag.

Door Heimen Schuring

Om 14 uur kwamen acht ChristenUnie-mensen (waaronder drie jeugdige fans) naar parkeerterrein De Vetkamp en konden we in de felgroene hesjes van de ChristenUnie de omgeving van De Vetkamp, het station, de Wilheminalaan en nog veel meer vieze plekjes in Barneveld gaan schoonmaken. Het was heerlijk lenteweer en dat zorgde ervoor dat de sfeer opperbest was.

Waar ik minder vrolijk van werd, was de hoeveelheid rotzooi die er langs de weg en in de struiken te vinden is. Wat maken de Barnevelders er een rommeltje van!! Ik ben er van overtuigd dat het een heel klein deel van de Barnevelders is, die achteloos verpakkingsmaterialen van zich afgooit. Een kleine groep die er een grote bende van maakt.

Wat verder opvalt is dat rond de supermarkt veel verpakkingsmaterialen van diezelfde supermarkt te vinden zijn. Ook rond het cafetaria waar we langskomen zijn resten van fastfood te vinden, dat overduidelijk uit het cafetaria afkomstig is. Ik vraag me af of we als gemeente geen convenant kunnen afsluiten met dit soort gelegenheden. Supermarkten waar veel scholieren kun broodvervangers komen halen en cafetaria’s waar ook substituten voor het van huis meegenomen voedsel worden verkocht zouden aan het eind van de dag zelf met een vuilniszak door de buurt moeten gaan. Waarom moeten wij dat opruimen?

Ik zal het eens in de groep gooien. Een anti-afval convenant met de Barneveldse ondernemers. Het lijkt mij een goed idee!

Rond vieren zijn we klaar. Nou ja, klaar? Als je wilt, kun je een dagtaak hebben aan zwerfvuil opruimen. We gaan met een deel van de groep naar milieustraat de Otelaar, waar ook andere vuil-ruimers de middag zullen afsluiten. Onze buit: vijftien zakken zwerfvuil. Aan de ene kant een mooi resultaat, aan de andere kant, beklagenswaardig: zoveel rommel!

De wethouder van Milieu, Aart de Kruijf, heeft met een aantal collega-raadsleden in Voorthuizen een heus kunstwerk gemaakt. Vol trots wordt het consumeerbeest gepresenteerd. Het ziet er dan ook prachtig uit. Na het glas geheven te hebben op een schoner Barneveld, gingen we toch wel voldaan naar huis. Eerst maar eens goed de handen wassen…

Klik hier voor het fotoboek van de schoonmaakdag

Partij
Vereniging