Barneveldse Krant: Centrum ook op zondag open

woensdag 21 december 2005 19:41

Zorg over parkeerplaatsen blijft bestaan

BARNEVELD - Hoewel de politiek dinsdagavond niet op alle vragen een antwoord kreeg, stemde een meerderheid van de gemeenteraad toch in met de realisatie van een muziekcentrum aan de Churchillstraat. Het debat spitste zich met name toe op het aantal parkeerplaatsen, de exploitatie en de zondagsopenstelling.

Het plan van het college van b. en w. voorziet in ruim 150 parkeerplaatsen bij het muziekcentrum, maar alle partijen vonden dit te weinig. Daarbij verwezen ze naar de Barneveldse Middenstands Vereniging (BMV), die al eerder te kennen gaf zich niet te kunnen vinden in de locatie van het muziekcentrum. De BMV vindt dat de gemeente de grond aan de Churchilstraat juist moet gebruiken om extra parkeerplaatsen voor het centrum aan te leggen. Het college verwacht met name parkeerproblemen op vrijdagavonden door de combinatie van een koopavond én een theatervoorstelling.

Impressie interieur Muziekcentrum,,Het college moet met de Barneveldse Middenstands Vereniging (BMV) tot overeenstemming komen over het aantal parkeerplaatsen’’, liet Frits Appelman van de ChristenUnie weten. Eenmansfractie Dick van Rheenen stelde dat de parkeerproblemen zich wel eens over de héle week zouden kunnen uitspreiden, omdat er wordt gestreefd naar maximale bezetting van het centrum. ,,De BMV maakt zich terecht zorgen. Dit is dé kans om substantieel meer parkeervolume te creëren ‘’, liet CDA-fractievoorzitter Jan Post weten. Gerard Schotanus (SGP) en Willem van Essen (lijst 6) sloten zich hierbij aan. Volgens Adri den Dunnen (Pro98) ,,dreigde de discussie over het muziekcentrum ondergesneeuwd te raken’’ door de parkeerproblemen. De VVD stelde bij monde van Gerard van den Hengel voor om ,,besluitvorming over het muziekcentrum niet te verdagen, maar wel de parkeerproblematiek op een rijtje te zetten.’’

Een wijzigingsvoorstel van CDA en VVD om het aantal parkeerplaatsen ,,substantieel’’ hoger uit te laten vallen dan 150 kreeg steun van de volledige raad. ,,Er zijn binnen het plan mogelijkheden om meer dan twintig extra parkeerplaatsen te realiseren. Ik ben echter voorzichtig met getallen’’, reageerde wethouder Gerrit Tijmensen. De wethouder wil rekening houden met een mogelijk te realiseren parkeergarage of parkeerdek. Tijmensen: ,,Begin volgend jaar zullen we tijdens de bespreking van parkeernota concluderen of er een breed probleem is en dan gaan we kijken of we er uit kunnen komen.’’

Exploitatie
Over de exploitatie van het muziekcentrum waren de partijen minder eensgezind. Uit onderzoek van een ingehuurd bureau blijkt dat er rekening moet worden gehouden met een jaarlijks tekort op de exploitatie van 100.000 euro. De Harmonie verwacht daarentegen echter een sluitende exploitatie. Om eventuele tekorten in de aanloopfase toch te kunnen financieren heeft de gemeente met De Harmonie afgesproken om een voorziening te treffen. Beide partijen stellen 100.000 euro beschikbaar.

,,Volgens het onderzoeksbureau is er sprake van een exploitatietekort. Kunnen we laten vastleggen dat dit, als de reserves op zijn, niet voor rekening van de gemeente komt?’’, vroeg Adri den Dunnen namens Pro 98. ,,De gemeente mag niet verantwoordelijk zijn voor de exploitatie’’, vond Willem van Essen. ChristenUnie-fractievoorzitter Appelman stelde voor dat De Harmonie en het onderzoeksbureau samen om de tafel gaan zitten om de exploitatie sluitend te krijgen. ,,Ik vind het opmerkelijk dat het college De Harmonie volgt en niet het bureau dat ze zelf hebben ingehuurd.’’ De SGP was bij monde van Schotanus ook sceptisch. ,,Waarom komt er geen second opinion? Dan kunnen we op basis van een kosten-baten analyse een beslissing nemen. Er zijn nu veel onduidelijkheden.’’ Dick van Rheenen sprak van ,,open einden’’, maar vond niet dat de plannen moesten worden uitgesteld.

CDA en VVD spraken hun vertrouwen uit in de muziekvereniging. ,,Gezien de hoeveelheid geld die De Harmonie in het plan heeft gestoken, verwachten wij niet dat de vereniging de exploitatie laat versloffen’’, aldus Post. ,,De investeringsplannen zijn helder en hebben bij ons vertrouwen gewekt’’, reageerde Van den Hengel. Volgens wethouder Tijmensen komt een mogelijk tekort voor rekening van de exploitant. Net als subsidies aan sportverenigingen is het volgens de wethouder ,,verdedigbaar’’ dat de gemeenschap er in de toekomst geld voor over heeft. ,,Het vereist blijvende grote inzet, maar het is zeker niet onmogelijk dat De Harmonie de exploitatie sluitend krijgt.’’

Impressie exterieur MuziekcentrumZondagsopening
Op het punt van de zondagsopening van het centrum stonden de SGP en de ChristenUnie lijnrecht tegenover de rest van de partijen. ,,De zondag is een rustdag. Het doet ons verdriet dat deze dag meer en meer onder druk komt te staan,’’ aldus Schotanus namens de SGP. Ook voor de ChristenUnie is de zondagsrust een ,,groot goed.’’ Het centrum mag van de ChristenUnie op zondag alleen gebruikt worden voor kerkelijke activiteiten. Het CDA is wel voor openstelling op zondag. Post: ,,We proberen zakelijk te redeneren, met respect voor iedere levensovertuiging.’’

Het college wil de exploitant niet verbieden om het complex op zondag te huren of te gebruiken. In het contract met De Harmonie komt wel te staan dat het rekening moet houden met de gevoelens die in de Barneveldse samenleving leven.

Bron: Barneveldse Krant, 21 december 2005

Zie ook: