Wisselblog week 52 - Heimen Schuring

dinsdag 27 december 2005 11:17

Zondag 25 en Maandag 26 december
Kerst! De gezelligheid van het doorbrengen van de kerstdagen met familie en vrienden is natuurlijk heel erg leuk. Het meest belangrijke is natuurlijk de komst van de Heere Jezus Christus naar deze wereld. Meer weten waarom kerst zo belangrijk is? Kijk dan op www.waaromkerst.nl.

Dinsdag 27 december
Deze week ga ik precies één dag naar kantoor. Vandaag dus. Het is ontzettend rustig in de trein en ook op kantoor blijft menig kamertje donker. De sfeer onder de aanwezige collega’s is anders dan normaal, het lijkt erop dat op dinsdag al het vrijdag-gevoel rondwaart.

Naar aanleiding van de berichten in de Barneveldse Krant over de collectieve weigering van ‘onze’ tandartsen om de nieuwe contracten met de zorgverzekeraars te tekenen, stuur ik een mailtje naar Zilveren Kruis Achmea, de club waar wij (nog) verzekerd zijn. Ik wil wel eens weten waar wij vanaf 1 januari terecht kunnen voor tandarts-zorg.

De komst van het nieuwe zorgstelsel is een mooie gelegenheid om eens te kijken naar ‘schone’ polissen. Tot dusver waren wij vanwege de werkgeversbijdrage zo ongeveer verplicht via de collectiviteit bij Zilveren Kruis verzekerd te zijn. Nu wordt dat anders. Ik heb offertes aangevraagd bij Pro Life en DVZ, twee verzekeraars die abortus, euthanasie, geslachtsverandering en andere ethisch minder verantwoorde zaken uit hun polissen laat. Ik ben benieuwd.

Overigens is het in regeringskringen alom bejubelde nieuwe zorgstelsel voor lang niet iedereen een verbetering. Grote groepen mensen (bijvoorbeeld mensen zonder kinderen onder de 18 jaar) gaan per maand fors meer betalen. Nee, dit nieuwe zorgstelsel gaat het helemaal maken!

Het is u misschien ook al opgevallen; ook de VVD gaat een weblog bijhouden. Welke politicus erachter zit, is niet duidelijk. Hopelijk komt dat nog. Na Dirk Duaal (CDA) en Leo Liberaal (welke partij? één keer raden...) hebben we al meer dan genoeg anonieme commentatoren in de Barneveldse politieke arena. Ik houd meer van politiek met open vizier. Als je iets schrijft, zet je je naam eronder. Zo kun je ook aangesproken worden op wat je zegt (èn de complimenten in ontvangst nemen, natuurlijk....).

De VVD is dus de derde die gaat bloggen. Andries de Vries (CDA), Tjitske en ik gingen hen al voor. Ook Jan Post (lijsttrekker CDA) heeft al beloofd dat hij in het nieuwe jaar een dagelijkse weblog gaat vullen. U krijgt het nog druk, iedere dag al die weblogs lezen….

Woensdag 28 december
Vanmorgen ben ik met Marc-Jan Trouwborst naar het partijbureau geweest voor een training voor de nieuwe website. Onze website is, net als de websites van de meeste lokale ChristenUnies, gebaseerd op de landelijke website en de infrastructuur die daar achter zit. Om meerdere redenen gaat dit binnenkort op de schop. Dat heeft dus ook consequenties voor onze Barneveldse site. Er verandert veel. Ten goede welteverstaan. Wat allemaal? U zult het binnenkort zelf gaan ervaren….

Vanmiddag opent de Barneveldse Krant met het bericht dat Kip Artistique maarliefst € 180.000 heeft opgeleverd. Een prachtige opbrengst voor Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting, die vecht tegen de taaislijmziekte cystic fibrosis, en onze eigen Rozelaar!!

Petje af voor de organisatie! Ik herinner me nog goed dat Ben Bläss, Jan Joosten en Johan van Omme het plan presenteerden in het raadhuis. Hun enthousiasme heeft tot dit fantastische resultaat geleid. Ze hebben zich gelukkig niet laten kisten door de vandalen die menige kip hebben gesloopt. Wel jammer dat daardoor het resultaat tienduizenden euro’s lager is….

Donderdag 29 december - Meer wandelpaden!!
"Veerman wil meer wandelpaden" kopt een artikel in het Nederlands Dagblad van vandaag. De minister van Landbouw wil de komende jaren maar liefst 1000 kilometer aan nieuwe wandelpaden realiseren, vooral over het boerenland. De provincie moet de ene helft betalen, de andere helft betaalt de minister. Dat is goed nieuws voor Barneveld. We hebben namelijk boerenland zat en het inzetten van de agrarische sector bij recreatie is een prima idee.

Straks kunnen onze recreanten – maar wijzelf natuurlijk ook – nog meer genieten van de gevarieerde landschappen in onze mooie gemeente. Tenminste, als een deel van deze extra duizend kilometer in Barneveld wordt gerealiseerd. Ik zal eens navragen bij onze provinciale partijgenoten hoe we dat goed kunnen regelen.

Armoede is betrekkelijk....
Een ander krantenartikel dat mij opviel (vakantie hè, tijd genoeg om – via internet – veel kranten in te zien!) was het stukje in het Algemeen Dagblad, waarin vice-premier Zalm de armoede relativeert, of beter gezegd: bagatelliseert. “Armoede is betrekkelijk”, aldus Zalm. Hij komt zelf uit een lower middle class milieu, hij had geen televisie en dronk thee in plaats van koffie. Dàt was pas echte armoede.

Het kan allemaal waar zijn wat Gerrit Zalm ons vertelt, maar wat ik merk, is dat na de introductie van de euro (dat was toch ook Zalm??), steeds meer mensen moeite krijgen om de eindjes aan elkaar te knopen. Ook in Barneveld. Hoezo betrekkelijk, als je van alles moet laten om je kinderen fatsoenlijk te kunnen kleden? Of om ze mee te laten gaan met schoolkamp?

Jammer, dat de machtigste figuur uit het huidige kabinet zulke opmerkingen maakt. Juist hij, met z’n lower middle class milieu zou beter moeten weten. Maar, ach, vroeger was alles beter. Zelfs de armoede.

Vrijdag 30 december 2005 - Training en vuurwerk
Vandaag hebben we als eerste acht van de lijst, samen met de voorzitter en promotor van de ChristenUnie een trainingsdag over communicatie. Hoe kom je over, wat is jouw karakter, hoe kun je het beste onderhandelen en nog veel meer andere boeiende onderwerpen zijn aan de orde geweest. Leuk om je zo voor te bereiden op de komende verkiezingen. Deze training is overigens ook nuttig voor het raadswerk in het algemeen. Sterker nog, het helpt je ‘als mens’ verder. ‘Inzicht geeft uitzicht’ riep de training meer dan eens cryptisch. Zo is het maar net.

Aan het begin van de avond samen met Stefan vuurwerk gekocht. Morgen is voor de kids de grote dag: eindelijk vuurwerk afsteken!! Stefan weet al precies wat ik wel en niet moet kopen. Hij heeft er meer verstand van dan ik. Hij heeft de afgelopen twee dagen dan ook al het nodige de lucht in zien gaan....

Zaterdag 31 december - Op de drempel
Oudjaarsdag. In de afgelopen week heb ik glimpen opgevangen van de diverse jaaroverzichten die via de televisie over ons uitgestort werden. Ook via de Barneveldse Krant van vandaag kan ik terugblikken op het jaar 2005. Kip Artistique, de Markthal, Veller, afscheid van burgemeester Burgering, de Oranjerie, onderwerpen waarop wordt teruggekeken.

Het is ook goed om als politieke partij terug te kijken. Wat hebben we het afgelopen jaar gedaan, waar hebben we voor gestreden, wat is onze rol geweest? Ik denk dat de ChristenUnie iedereen in Barneveld recht in de ogen kan kijken. We zijn in 2005 eerlijk geweest, ook duidelijk. Neem nou het Markthal-debat, wij gaven Wouter van Manen c.s. een eerlijke kans. Was dat bij alle andere partijen ook zo?

Of kijk eens terug op de problemen bij de vrijwillige brandweer, wij hebben steeds gepleit voor een eerlijke oplossing, de groep van 9 was geen club van muiters, zij hebben het beste voor met de Barneveldse brandweer.

Tot slot het muziekcentrum. We zijn duidelijk geweest: we willen graag een muziekcentrum, maar dan moeten parkeren, exploitatie en zondagsrust goed geregeld zijn. Dat hebben we van meet af aan duidelijk gezegd. Er zijn partijen die dat in twijfel willen trekken. Slaat u ons nieuwsarchief er maar op na. Overtuig uzelf op basis van de feiten.

Op de drempel tussen het oude en nieuwe jaar kijk je ook vooruit. Wat gaat 2006 ons brengen, zo de Heere wil en wij leven? 2006 is het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen. We zitten volop in de voorbereidingen. We hebben plannen gemaakt voor de campagne. Het verkiezingsprogramma is, op een klap na, klaar. En toch. We kunnen ons superdruk maken om van alles en nog wat, het komt eigenlijk maar op één ding aan: verbindt God Zijn zegen aan ons werk. Vanuit dat besef willen wij als ChristenUnie werken. Ook in 2006.

Ik wens u een prettige jaarwisseling en een gezegend 2006 toe!

Heimen Schuring

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur mij dan een mail via: heimen.schuring@solcon.nl

Reacties op 'Wisselblog week 52 - Heimen Schuring'