Barneveldse Krant ‘Minima’ collectief verzekerd

donderdag 08 december 2005 16:07

BARNEVELD - De gemeente Barneveld heeft plannen om een relatief goedkope collectieve zorgverzekering af te sluiten voor ruim 350 Barnevelders die van een bijstandsuitkering leven.

Dit antwoordde wethouder Tom Louman woensdagavond op vragen die de ChristenUnie en Lijst 6 stelden tijdens de vergadering van de raadscommissie Samenleving.

,,Ik heb onlangs gelezen dat honderden gemeenten een contract met zorgverzekeraars sluiten over een voordelige collectieve zorgverzekering voor minima. Doet onze gemeente dat ook?’’, wilde Ed Blankenstijn namens de ChristenUnie weten. Willem van Essen (Lijst 6) stelde een soortgelijke vraag.

Volgens wethouder Louman heeft de gemeente al contact gehad met zorgverzekeraar Agis over de collectieve verzekering. ,,Ze bieden ons een korting van 7,5 procent op de basisverzekering. Agis stelt echter wel de voorwaarde dat wij de premies innen. We willen 5 procent korting aan de klant bieden en 2,5 procent reserveren als ‘frictiekosten’. Dit doen we niet om er als gemeente aan te verdienen, maar het is belangrijk dat de verzekering ook op ‘moeilijke momenten’ wordt doorbetaald.’’

Naast de basisverzekering kunnen de bijstandsgerechtigden ook een, volgens Louman ,,goedkope’’ aanvullende verzekering afsluiten. Volgens de wethouder is dit niet alleen gunstig voor bijstandsgerechtigden maar ook voor de gemeente, doordat er dan minder aanvragen voor bijzondere bijstand binnenkomen. Het bedrag dat de gemeente hierdoor bespaart, gaat volgens de wethouder terug naar de bijstandsgerechtigden. Hoewel Louman positief is over het aanbod van Agis, is er formeel nog geen beslissing genomen.

Volgens gemeentevoorlichter Marja Hermsen besluit het college van burgemeester en wethouders op korte termijn of het ingaat op het aanbod van Agis.

De plannen van de gemeente Barneveld zijn niet uniek. Honderden gemeenten staan op het punt contracten af te sluiten met zorgverzekeraars om hun bijstandsgerechtigden een collectieve zorgverzekering aan te bieden.

Bron: Barnevelds krant, 8 december 2005

Reacties op 'Barneveldse Krant ‘Minima’ collectief verzekerd'