WisselBlog week 49 - Tjitske Kuiper

zaterdag 03 december 2005 17:44

Zondag 4 december

Vandaag avondmaal in de gemeente gevierd. Het is altijd weer bijzonder om samen te komen en de overwinning van God’s zoon te beseffen op de zonde en de dood. Jong en oud rond een zelfde tafel, afhankelijk van God’s genadebrood.

Maandag 5 december

Eerst de chaos na het uitbundige sinterklaasfeest van gisteravond opruimen. Wat hebben we gelachen met elkaar om alle gedichten en opmerkingen. Het is elk jaar leuker lijkt wel. Het is wel even bijkomen na zo’n avond.

Daarna het mailverkeer bijwerken en nog maar eens een contact proberen te leggen met de ambtenaar die het verslag beloofd heeft van de bijeenkomst over het aanbestedingsbeleid. Nota bene van de afgelopen zomer! Ik ga steeds meer denken dat er zaken besproken zijn die geheim moeten blijven. Daarom is het extra nodig om nu zo spoedig mogelijk het verslag te ontvangen. Helaas is de beste man ziek. Dit wordt hoog genoteerd op mijn aandachtspuntenlijst van deze week.

Een nieuwsbrief van De Glind eens even met aandacht bekeken en tevens een organisatie aangeklikt die genoemd werd in de brief. Zorgboerderij Folda. Fantastisch wat daar gebeurt om vastgelopen mensen uit het verslavingscircuit weer op de been te helpen. Het zou goed zijn als we als fractie daar eens een kijkje konden nemen.

Dinsdag 6 december
Gisteravond even met Frits afgestemd hoe onze insteek zal zijn in de commissie bestuur. We willen deze week ook zeker informatie van het college over de situatie van de minima in onze gemeente nu er een verandering in het zorgsysteem aan zit te komen. Veel gemeenten sluiten hiervoor een collectieve zorgverzekering af. Dit voorkomt dat mensen onverzekerd door het leven gaan en is voordeliger voor hen dan afzonderlijk een verzekering te moeten afsluiten.
In de commissie samenleving zal onze fractie hiernaar vragen, want we hebben nog niets gehoord van het college op dit punt. Het kan natuurlijk ook zijn dat de wethouder zelf met een mededeling komt. In ieder geval willen we dat hier goed over nagedacht wordt door onze gemeente.

Ook willen we in de commissie bestuur vernemen wat de plannen zijn bij de oudejaarsvieringen in de gemeente. We hebben ons vorig jaar zeer gestoord aan het verloop in De Glind en hier tijdens de laatste raadsvergadering al vragen over gesteld. Hier is een enorme bende gemaakt door een aantal kwaadwillende lieden door een soort vuilstort te maken en die in de brand te steken. Dit was geen kwajongensstreek meer, maar ronduit crimineel gedrag. Met vrachtauto´s vol is er vuil aangevoerd. Justitiele vervolging blijkt erg lastig te zijn nu. Dit mag absoluut niet meer gebeuren. Geld van onze inwoners moet vervolgens gebruikt worden om de rotzooi weer op te ruimen en het wegdek te herstellen. Vanavond is de laatste commissievergadering bestuur waarin we de voornemens aan de orde kunnen stellen.

Woensdag 7 december

Verjaardag van de kleine prinses Amalia. Er mag met vlag en wimpel gevierd worden. De toren van de hervormde kerk op het Torenplein zag er vanmorgen weer feestelijk uit. Iemand is al vroeg de trappen opgeklommen daarvoor. Hulde!

Burgemeester Houben heeft ons gisteravond tijdens de commissie bestuur verzekerd van de gedegen voorbereiding die de ambtenaren maken voor de laatste dagen van het oude jaar en met name de oud- en nieuwnacht. Goed om te horen. Hierbij is de hulp van inwoners van belang. Via het meldpunt (website gemeente) of het telefoonnummer 495495 kan men precies zien wat er mee gedaan wordt. Ik ben wel benieuwd of mensen daar al wat positieve of negatieve ervaring mee hebben. (mailt u het ons eens)

Ook is het raadsvoorstel besproken over de Onroerende Zaak Belasting. We moeten in de laatste raadsvergadering wel een verordening vaststellen, ook al is nog onduidelijk of de Eerste Kamer akkoord zal gaan met het wetsvoorstel over afschaffing van de OZB voor gebruikers van woningen. Het is nog steeds niet duidelijk waar de gemeenten het verlies aan inkomsten gecompenseerd krijgen. In ieder geval betekent dit een verlaging van de OZB aanslag voor onze inwoners (uitgaande van een huiswaarde van 200.000 euro komt het neer op een verlaging van de aanslag van107 euro).

Maar ik ben bang dat dit kabinet de inwoners blij maakt met een dode mus. Tenslotte moet het geld ergens vandaan komen en zal ditzelfde kabinet op een andere manier wellicht het geld weer bij de burgers vandaan halen. Voor diegene die de landelijke politiek een beetje volgen zien we dat 35 euro (!) lospeuteren bij dit kabinet om de lasten voor onze inwoners een beetje te verlichten al heel erg moeilijk gaat....

Dus wie gelooft er dan in cadeautjes van dit kabinet  rondom de OZB? En als gemeente heb je bar weinig invloed op dit soort gebaren. Onze fractie heeft het vermoeden dat onze inwoners hier uiteindelijk nauwelijks iets mee opschieten.

Donderdag 8 december

Gistermiddag was er een rondleiding door het gemeentehuis georganiseerd. Als raadsleden konden we nu voor het eerst kijken hoe het gebouw er van binnen uit ziet. Het wordt beslist heel erg mooi! Er is werkelijk over alles nagedacht. Het sluit straks aan bij een moderne manier van werken. Ruimtes zijn multifunctioneel inzetbaar. Belangrijk punt is het toekomstige energieverbruik van het gebouw. Op dit punt moest een verbeterslag te maken zijn ten opzichte van het oude. Er zijn zonnepanelen op het dak geplaatst , de isolatie is maximaal (vooral het dak) en lichten gaan automatisch uit als er gedurende een bepaalde periode niemand aanwezig is. In de hal zal straks zichtbaar zijn hoe het verloop van de energiestromen is. Dat klinkt allemaal prima.

Het gebouw is qua volume twee keer zo groot geworden. Het moet dan ook een flink ambtenarenapparaat huisvesten. Ook wordt er goed nagedacht over gezamenlijk gebruik van bureau’s bij ‘deeltijders’.

Door het gebouw heen komen foto’s van Overeem. Deze worden ingebouwd in glazen panelen. Dat zal veel inwoners aanspreken is mijn verwachting.

Ik zie uit naar het moment dat het gebouw in gebruik genomen kan worden.

Vrijdag 9 december

Gisteravond tijdens de commissievergadering Grondgebied is door de VVD voorgesteld om eens te overwegen welstandsvrij te bouwen. Dat idee hebben we als ChristenUnie van harte gesteund. Bij andere partijen bestond aanmerkelijk meer koudwatervrees. Ons idee is dat we niet zo bang hoeven te zijn dat inwoners hele gekke dingen gaan doen. En als iedereen vantevoren weet dat in een bepaald gebied veel meer is toegestaan trekt dit op zichzelf ook een bepaalde groep mensen juist aan. De wethouder stond er ook niet onwillig tegenover gelukkig.

De kosten van trouwen zijn tegenwoordig wel erg hoog. Als ChristenUnie zijn wij van mening dat de kosten geen onnodige drempels moeten opwerpen. In de afgelopen periode hebben wij echter ook gezegd dat de diensten die ambtenaren leveren aan inwoners kostendekkend moeten zijn. Er blijft altijd wel een mogelijkheid om gratis te trouwen, maar dat is altijd op een onmogelijk tijdstip.

Voor mij was dat reden om gisteren eens een vraag ‘uit te zetten’ in het gemeentehuis om na te welke kosten er nu allemaal worden toegerekend aan het bedrag dat op normale kantooruren moet worden betaald. Als bv 40 trouwlustigen ieder een tiende van de gordijnen moeten meebetalen (ik noem maar wat) dan is dat een beetje buiten normale proporties.

Tenslotte is 348 euro een heel bedrag.

Er zijn beslist gemeenten waar het goedkoper is om ‘ja’te zeggen. In mijn geboortegemeente Opsterland bv is het standaardtarief 208 euro. Voor het bedrag dat je in Barneveld moet neertellen kun je daar dus bijna twee keer zo vaak trouwen... ;-)

Zaterdag 10 december

Make a difference-day oftewel internationale vrijwilligersdag.

Namens onze fractie is Ed vandaag de vrijwilliger. Zelf heb ik mij niet opgegeven, omdat ik vandaag vrijwillig met mijn dochter de inkopen regel voor een maaltijd van de jeugdvereniging van de kerk. Dat betekent de achterbak van de auto volladen voor zo’n 80 hongerige pubers. De Turkse bakker vond de bestelling van 40 broden wel prachtig.

De middag benut ik om in Garderen een kijkje te nemen bij de ondernemers. Vandaag zetten ze hun deuren wagenwijd open om iedereen een kijkje te gunnen in hun bedrijven en winkels. Hele mooie winkels en creatieve slagers en bakkers. Het publiek bestond voornamelijk uit  mensen van (welgestelde) middelbare leeftijd.  Het is sowieso moeilijk voor jongeren om een huis te krijgen in Garderen.

Tjitske Kuiper

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur mij dan een mail via: t.kuiperdehaan@chello.nl

Reacties op 'WisselBlog week 49 - Tjitske Kuiper'