Barneveldse Krant: Onzekerheid over bureau Jeugdzorg

donderdag 08 december 2005 16:10

BARNEVELD - Het is nog niet duidelijk of er een vestiging van Bureau Jeugdzorg in Barneveld blijft. Dit bleek woensdagavond tijdens een vergadering van de raadscommissie Samenleving.

ChristenUnie-raadslid Ed Blankenstijn wilde weten of het college van burgemeester en wethouders wil meewerken aan een spreekurenlocatie en of het mogelijk huisvesting wil regelen voor het bureau.

Wethouder Allard Fleddérus gaf aan dat hij aanstaande maandag 12 december overlegt met Jos van Kouterik, regiomanager van Bureau Jeugdzorg. Volgens de wethouder loopt het overleg met de provincie nog. Fleddérus: ,,Een ding is wel duidelijk: zonder hulp van de provincie kost het ons geld. Als dat het geval is, moet de raad hier uiteindelijk over beslissen. We zijn momenteel echter volop bezig om te kijken of er andere mogelijkheden zijn.’’

Op dit moment heeft Bureau Jeugdzorg een vestiging aan de Jonkersweg in Barneveld, maar deze dreigt volgend jaar te worden gesloten. Dit tot teleurstelling van de leden van de commissie Samenleving, die in november al aangaven de vestiging te willen behouden. In het kader van de nieuwe Wet op de Jeugdzorg, die per 1 januari 2005 van kracht is, mag het bureau zich slechts bezighouden met de meest ernstige gevallen. Het algemene maatschappelijke werk moet worden overgelaten aan lokale instellingen. Voor de provincie is dit een reden om niet langer geld beschikbaar te stellen voor de Barneveldse vestiging.

Bron: Barneveldse Krant, 8 december 2005

Reacties op 'Barneveldse Krant: Onzekerheid over bureau Jeugdzorg'