ChristenUnie tegen Muziekcentrum vanwege exploitatie en zondagsopenstelling

woensdag 21 december 2005 19:51

Artist Impression Interieur Muziekcentrum
Op dinsdag 20 december heeft de gemeenteraad vergaderd over het Muziekcentrum. Een prachtig initiatief van muziekgezelschap De Harmonie, waarmee door veel en enthousiast vrijwilligerswerk een mooie voorziening voor het dorp Barneveld, maar ook voor de regio, gecreëerd kan worden. De ChristenUnie heeft daarom veel waardering voor dit project. Vanwege een aantal belangrijke bezwaren, die tijdens de raad niet zijn weggenomen, heeft de ChristenUnie uiteindelijk tegen het voorstel gestemd.

De ChristenUnie is tijdens het gehele traject duidelijk geweest over de  kritische kanttekeningen, die wij hadden en hebben. Zo is meerdere keren gesproken met de voorzitter van De Harmonie en zijn de twijfels ook tijdens de commissievergadering in november naar voren gebracht.
De drie grootste bezwaren zijn:
1. de reële kans op een jaarlijks terugkerend tekort van EUR 100.000, becijferd door een onafhankelijk bureau
2. het college wil geen voorwaarden stellen aan het gebruik op zondag
3. de parkeerproblemen die in het centrum groter worden door de komst van het Muziekcentrum

Ten aanzien van het laatstgenoemde bezwaar heeft de wethouder voldoende toezeggingen gedaan. Om de eerste twee bezwaren weg te kunnen nemen, heeft de ChristenUnie twee moties ingediend, die helaas niet de steun van de andere partijen hebben gekregen. Vanwege de onzekerheid over de exploitatie en de eventuele openstelling op zondag heeft de ChristenUnie uiteindelijk tegen moeten stemmen. Helaas, want het initiatief heeft ook veel positieve kanten. Na een lang debat is het voorstel met een stemverhouding van 18 tegen 10 door de raad aangenomen.

Opmerkelijk was de felheid waarmee het CDA inging op het bezwaar van de ChristenUnie tegen openstelling op zondag. Lees hierover het commentaar van Tjitske Kuiper in haar weblog van 20 december. Het CDA maakte verder het verwijt dat de ChristenUnie tegen zondagsopenstelling is en alle andere bezwaren er ter camouflage bij gezocht heeft. Frits Appelman, woordvoerder bij dit onderwerp, heeft met klem van deze suggestie afstand gedaan. De ChristenUnie heeft een totaalafweging gemaakt, waarbij een behoorlijk aantal argumenten meespelen (zie onderstaande bijdrage aan het debat) en drie argumenten doorslaggevend zijn (de drie bezwaren hierboven genoemd).

Het stemgedrag van de SGP bij onze motie over de zondagsopenstelling was ook verbazingwekkend. De SGP steunde deze motie niet. Dit, terwijl ook de SGP in haar bijdrage heel duidelijk aangaf tegen zondagopenstelling te zijn.

Onderstaand de bijdrage van de ChristenUnie in eerste termijn. Daaronder de letterlijke tekst van de moties van de ChristenUnie.
- directe link naar motie over exploitatie

Bijdrage 1e termijn: Realisering Muziekcentrum Barneveld

Artist Impression Exterieur Muziekcentrum“Het bestuur van De Harmonie heeft voortvarend aan de plannen gewerkt. Zij heeft aangegeven voor de realisatie en exploitatie een beroep te kunnen doen op haar netwerk van bedrijven en particulieren. Wij adviseren de gemeente om dankbaar gebruik te maken van deze inspanningen, teneinde een belangrijke impuls te kunnen leveren aan de culturele infrastructuur van Barneveld”, aldus het eerste advies van BBN aan de gemeente.

Het is voorwaar een groot compliment voor de niet geringe ambitie die De Harmonie aan de dag heeft gelegd. De ChristenUnie is onder de indruk van de creativiteit en denkkracht van deze vereniging om de ambitie om te zetten in een prestatie.
Er is in onze ogen zeker plaats voor een goed geoutilleerde zaal waar bijv. concerten kunnen worden gegeven.
De gedachte om een driedubbele win-situatie te scheppen waarin zowel voor De Harmonie als voor de Muziekschool beter kunnen functioneren, alsook de vestiging van een woonzorgvoorziening, spreekt ons erg aan.
Daarbij is het niet erg om de lat hoog te leggen en naar de sterren te grijpen. In het begin is dat zeker nodig om een ideaal te willen najagen.
Maar, zoals in elk proces, komt het daarna aan op realiteitszin.

Aanvankelijk zag het ernaar uit dat de gemeente en De Harmonie er samen voor zouden gaan, elk voor een voor ieder maximaal bedrag van resp € 3,5 en € 2,5 mln.
De gemeente had dat, De Harmonie gaf aan dat zeer waarschijnlijk wel op tafel te kunnen leggen.
Het is ons, met de huidige gegevens, wel duidelijk geworden dat deze beide partijen met een maximum van € 6 mln dit onmogelijk zouden hebben kunnen verwezenlijken. Wij mogen de WSB wel erg dankbaar zijn dat zij, te elfder ure, in het project gesprongen zijn. Nu zou het toch beslist niet meer kunnen mislukken.

Volgens de ChristenUnie zitten er in het plan echter nog wel een aantal zwakke plekken.
  1. BBN en LA Group merken op dat het financieel wel wat krap bemeten is. Op zichzelf een compliment om elke euro zo efficiënt mogelijk te besteden, maar het advies wordt gegeven er 10% bij te doen. Kijken we naar de details van het gebouw dan lezen we dat veel ruimte als te klein worden aangemerkt.
    Uit de cijfers die ter beschikking gesteld zijn blijkt dat Barneveld er meer insteekt dan de genoemde € 2 mln. Alles bij elkaar geteld benadert dat de 3 mln. Voor de vervanging van de gymzaal blijkt bovendien geen geld gereserveerd te zijn.
  2. Over de exploitatie bestaat onzekerheid en verschil van inzicht. Wij hebben begrepen dat, nadat De Harmonie haar plan gepresenteerd had, de gemeente een onafhankelijke derde partij het plan heeft laten beoordelen. LA Group is niet optimistisch en denkt dat het wijs is jaarlijks een exploitatietekort een ton aan te houden. De Harmonie deelt hun mening niet. Maar wat wij opmerkelijk vinden is dat het college De Harmonie volgt en niet de door haarzelf ingeschakelde deskundigen. Waarom heeft u uw keus zo gemaakt? Wij stellen u voor dat LA Group en De Harmonie samen nog eens om tafel gaan zitten en daarna samen met een eensluidende verklaring naar buiten komen dat een sluitende exploitatie mogelijk is. We hebben daarvoor eventueel een motie achter de hand.
  3. In de eerste bespreking in de commissie Bestuur is het gebruik op zondag met de exploitatie in verband gebracht. Zondagsopenstelling zou, volgens sommigen, nodig zijn voor een betere exploitatie. Wij hebben dit aan de voorzitter van De Harmonie voorgelegd en te horen gekregen dat de exploitatie met uitsluiting van zondagen wel moeilijker wordt, maar zeker niet onmogelijk is. U kunt van een partij als de ChristenUnie natuurlijk verwachten dat wij tegen het gebruik op die dag zijn, behalve voor kerkelijke activiteiten.
    Bovendien zijn wij van mening dat, daar waar de gemeente substantieel de grootste inbreng levert, zij ook iets te zeggen mag hebben over het gebruik van het gebouw. Daarbij wil de ChristenUnie het college oproepen sluiting op zondag als een kader te hanteren. Ook daarvoor komen we eventueel met een motie.
  4. De Harmonie is reeds zeer ver gevorderd in de besprekingen met de fa. Boers als bouwer van het centrum. Er ligt best een scherpe berekening en misschien is deze aannemer inderdaad de aangewezen persoon. Maar waarom mag hij zich niet meten met anderen? Europese aanbesteding hoeft blijkbaar niet, maar andere aannemers zouden zo’n project ook wel van de grond willen tillen. Het argument van kostenverhoging wegens tijdverlies, vinden wij ondergeschikt aan openheid en transparantie. Onze inwoners mogen nooit gaan denken dat er, zoals ze dat zo treffend kunnen zeggen, “onder één hoedje wordt gewerkt”. En als Boers de goedkoopste is, hoeven wij en De Harmonie nergens bang voor te zijn.
  5. De BMV heeft iedere keer haar gezicht laten zien en haar stem laten horen als het ging over parkeren in het centrum. Natuurlijk uit welbegrepen eigenbelang, daar is niets mis mee. De opmerking van de heer Kaasschieter in de BK van een maand geleden, dat hij het vreemd vindt dat er over een poosje pas een parkeernota verschijnt en we nu al praten over het Muziekcentrum met te weinig plaatsen, mag gerust een vondst genoemd worden. Het bevreemdt ons overigens dat de parkeernota nog een maand is opgeschoven. Belangrijker is echter het feit dat de gemeente, nog steeds volgens de BMV, op eerder gedane toezeggingen dat het aantal parkeerplaatsen na de herinrichting van het centrum tenminste gelijk moet blijven, blijkbaar terugkomt. De wethouder is er, volgens de krant, wat laconiek over. Wij denken dat het probleem zich vooral op vrijdagavonden gaat voordoen. Is er een activiteit die vroeg begint, dan hebben consumenten grote moeite om een parkeerplaats te vinden en begint een concert om 8 uur, dan zetten bezoekers hun auto’s in de wijk met alle klachten die dat weer oplevert. Wat ons betreft moet de gemeente met de BMV tot overeenstemming komen over het aantal parkeerplaatsen en deze moeten ook worden aangelegd.
  6. De deelname van de WSB, tenslotte, is essentieel om het plan te kunnen laten slagen. Gemeente en De Harmonie kunnen daarvoor slechts dankbaar zijn. Deelname is de eigen verantwoordelijkheid van de WSB. Maar het roept wel vragen op. Wij raden daarom de WSB aan –vanaf deze plaats en even over uw hoofden heen- aan haar huurders goed uit te leggen waarom met in dit project is gestapt en welke criteria daarbij zijn gehanteerd. Er had ook iets leuks voor de huurders gedaan kunnen worden, bijvoorbeeld. Het lijkt ons gewenst dat onrust op dit punt wordt weggenomen.
Wij willen, voorzitter, best meewerken, maar hebben wel zorgen en wachten uw antwoord eerst af.

Namens de ChristenUnie-fractie,
Frits Appelman

Motie 1: Exploitatie

Agendapunt: XII - 7
Voorstel nr. 05 - 100

Onderwerp: Realisering Muziekcentrum Barneveld

De raad van de gemeente Barneveld in vergadering bijeen op 20 december 2005

De raad,

gehoord de beraadslaging,

overwegende
dat er met betrekking tot de exploitatie van het Muziekcentrum verschil van opvatting bestaat tussen La Group en De Harmonie;

verzoekt het college
  1. La Group en De Harmonie op te dragen het met elkaar eens te worden dat een sluitende exploitatie mogelijk is;
  2. Het raadsvoorstel aan te houden totdat er over de exploitatie duidelijkheid bestaat;
en gaat over tot de orde van de dag.
Toelichting:

De verwachtingen aangaande een sluitende exploitatie moeten voor alle betrokken partijen helder zijn.

Ondertekening en naam:

F.J. Appelman

T. Kuiper – de Haan

Motie 2: Zondagopenstelling

Agendapunt: XII - 7
Voorstel nr. 05 - 100

Onderwerp: Realisering Muziekcentrum Barneveld

De raad van de gemeente Barneveld in vergadering bijeen op 20 december 2005

De raad,

gehoord de beraadslaging,

overwegende
dat er duidelijkheid dient te bestaan over de in het raadsvoorstel  vermelde zin:
“Ook moet er voldoende respect zijn voor de Barneveldse gemeenschap.”;

verzoekt het college
bij de exploitant te bedingen het Muziekcentrum op zondagen niet open te stellen, behalve voor kerkelijke activiteiten;

en gaat over tot de orde van de dag.

Ondertekening en naam:

F.J. Appelman

T. Kuiper – de Haan

Reacties op 'ChristenUnie tegen Muziekcentrum vanwege exploitatie en zondagsopenstelling'