Gerda Verburg opent Kulturhus Kootwijkerbroek; ‘Dit is een fraai stukje werk’

vrijdag 11 juli 2008 19:19

Het Kulturhus in Kootwijkerbroek is officieel geopend. Minister Gerda Verburg verrichtte donderdag samen met de initiatiefnemers van het project de opening door buiten een boom te onthullen en gekleurde ballonnen op te laten. ,,Dit project is een fraai stukje werk”, zei ze.

Verburg opende het Kulturhus samen met vertegenwoordigers van de vijf partijen in het project: Woningstichting Barneveld, Vereniging Dorpshuis Kootwijkerbroek, Vereniging Plaatselijk Belang Kootwijkerbroek, ‘t Zorgkruispunt en de gemeente Barneveld. Ook gedeputeerde Hans Esmeijer van de provincie woonde de opening bij.

Het Kulturhus Kootwijkerbroek bestaat uit twee gebouwen: het woon- en zorgcomplex Schoonbeek, met veertig appartementen, gerealiseerd door Woningstichting Barneveld, en het gebouw De Essenburcht, waarin onder meer het dorpshuis, de bibliotheek en de muziekschool een plekje hebben gekregen. In het woon- en zorgcomplex is ook ‘t Zorgkruispunt ondergebracht.

,,Dit is een heel bijzonder project voor een dorp met 5000 inwoners”, zei de minister van landbouw. ,,Een fraai stukje werk waar het hele dorp geweldig trots op mag zijn”, zo sprak zij in haar toespraak. ,,Voor mij geeft de realisatie van dit project aan hoe de Kootwijkerbroekers met elkaar de schouders eronder kunnen zetten, want anders was zoiets niet tot stand gekomen.” Dit concept is volgens Verburg r dan ook niet zomaar te verplaatsen naar andere vergelijkbare plattelandsdorpen. ,,Er moet een bepaalde motivatie en gemeenschapszin in een dorp zijn om zoiets van de grond te krijgen.”

Ook burgemeester Jos Houben benadrukte de inzet van het dorp. ,,Dankzij het werk van onder meer Gijs Schut, Kees van Hierden en Niek van den Brink zijn we zover gekomen dat het Kulturhus vandaag geopend kan worden. Het is een hele kunst geweest om de benodigde subsidies binnen te halen, een nog grotere kunst is het om ze ook te behouden. Een huzarenstukje, noem ik dat.”

Gijs Schut, voorzitter van Vereniging Het Dorpshuis: ,,Dit moment, deze dag, daar hebben we ruim tien jaar naartoe gewerkt. De laatste jaren ging alles in vogelvlucht en nu zijn we zover dat we een uniek gebouw kunnen openen.” Volgens Schut gaat met de komst van het Kulturhus heel wat veranderen in Kootwijkerbroek. ,,En dan heb ik het niet alleen over dependances van de bibliotheek en de muziekschool in De Essenburcht, het dorpshuisgedeelte van het Kulturhus, maar vooral over de functie als sociale ontmoetingsplek. De ‘huiskamer’ in het Kulturhus bijvoorbeeld is een ideale plek voor ouderen om gezellig en vooral spontaan samen te zijn. Het nieuwe dorpscentrum moet vooral ruimte bieden voor dorpsgenoten om zomaar binnen te lopen.”

Ook beheerder Kees van Wolfswinkel van het dorpshuis kijkt tevreden rond in ‘zijn’ zaal. ,,Een enorme verbetering voor het dorp, alleen al omdat er zoveel verschillende ruimtes zijn. In het oude dorpshuis telde ik op een gegeven moment activiteiten van zo’n 35 verschillende verenigingen uit het dorp. Ik dacht toen dat ik ze allemaal wel zo’n beetje had. Blijken het er nu in dit nieuwe gebouw gewoon al veertig te zijn!” Minpuntjes ziet Van Wolfswinkel ook. ,,De grote zaal is eigenlijk net niet groot genoeg. Er kunnen maximaal 350 mensen in. Bij grote bruiloften, en die zijn er best vaak in dit dorp met grote families, kan dat een probleem zijn.”

Via een videoboodschap feliciteerde wethouder Leen Verweij, die zelf niet aanwezig kon zijn, het dorp met het nieuwe Kulturhus. ,,Maar nu begint het echte werk pas”, benadrukte hij. ,,Kootwijkerbroek moet ervoor zorgen dat dit dorpscentrum het kloppende hart van het dorp gaat worden, niet voor een paar jaar, maar voor vele decennia.” Zaterdag is er open huis in het Kulturhus van 10.00 tot 15.00 uur.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > juli