Barneveld Vandaag: Skaters weer teleurgesteld

skatebaandinsdag 08 juli 2008 10:28

De aanleg van de skatebaan op het sportveld aan de Woudseweg in Barneveld kan voorlopig niet doorgaan. Dat is de conclusie die getrokken kan worden uit de uitspraak van de rechtbank in Arnhem.

De rechtbank heeft de vrijstelling van het bestemmingsplan vernietigd die nodig was voor de aanleg van de skatebaan. Volgens de rechter heeft de gemeente die vrijstelling onvoldoende gemotiveerd vooral met betrekking tot het overschrijden van de geluidsnorm. Omwonenden van het sportveld hadden een bodemprocedure aangespannen en tegelijk om een voorlopige voorziening gevraagd. In beide procedures heeft de rechtbank nu uitspraak gedaan. Dat betekent dat de gemeente zijn huiswerk over kan doen.

De gemeente wilde nog niet reageren. "We moeten eerst de uitspraak goed bestuderen voordat we kunnen bepalen wat we gaan doen", aldus woordvoerster Margot de Lange van de gemeente. Het is voor de tweede keer dat de aanleg van de skatebaan aan de Woudseweg wordt uitgesteld. Vorig jaar september hadden negenendertig buurtbewoners bezwaar gemaakt tegen de komst van de baan, omdat ze hangjongeren en geluidsoverlast vrezen. Op grond daarvan zijn de plannen aangepast en was de aanleg op vijftig meter van de woningen verplaatst.

De verantwoordelijke wethouder Leen Verweij (Christen-Unie) zei maatregelen toe om te voorkomen dat de skatebaan een hangjongerenplek wordt. Voor de skaters is het uitstel opnieuw een teleurstelling. Nadat de baan aan de Churchillstraat wegens overlast is weggehaald, moeten skaters uitwijken naar pleinen in Barneveld en omgeving of naar de baan in Amersfoort.

Volgens fractievoorzitter Tjitske Kuiper van de ChristenUnie wordt het nog een hele puzzel om tot een oplossing te komen. "Er zijn tegengestelde belangen die niet makkelijk te overbruggen zijn: die van bewoners en die van de skaters.

Bron: Barneveld Vandaag

Archief > 2008 > juli