Provinciale staten stellen geld veilig voor fietspaden N800

De N310 tussen Kootwijkerbroek en Stroevrijdag 04 juli 2008 08:15

Provinciale staten van Gelderland hebben woensdagavond een motie aangenomen, waarin ze gedeputeerde staten opdragen in de komende Voorjaarsnota geld te reserveren voor vrijliggende fietspaden langs de N800.

Het gaat om fietspaden langs de Kootwijkerbroekerweg tussen Kootwijkerbroek en Stroe én langs de Wolweg tussen het A1-viaduct in Stroe en de rotonde op de provinciale weg N310. De kosten zijn circa 2,7 miljoen euro. Het initiatief voor de motie kwam van de partijen CDA, PvdA en ChristenUnie.

Zoals eerder gemeld is aanleg in 2009, zoals steeds was toegezegd, niet meer mogelijk, omdat de voorbereidingen voor het fietspad eind vorig jaar plotseling werden stopgezet. Het project kreeg een lagere prioriteit, omdat gedeputeerde staten vonden dat rode fietsstroken in combinatie met een 60-kilometerzone een goed en veel goedkoper alternatief zouden zijn.Provinciale staten zijn het daar niet mee eens en stellen net als de plaatselijke belangenverenigingen dat de veiligheid op de N800 het beste is gewaarborgd door vrijliggende fietspaden.

Aanleg van de fietspaden staat nu op de planning voor 2010. Voorwaarden zijn wel dat alle grond is aangekocht en dat het bestemmingsplan tijdig is gewijzigd. Regio Belang Veluwe en Vallei is al volop in gesprek met grondeigenaren, meldt woordvoerder Ed Wilke, die zich samen met Arie van Oosterom al vijftien jaar sterk maakt voor dit project. Volgens Wilke hebben de grondeigenaren aan de noordzijde van Stroe - langs de Wolweg - al toegezegd mee te willen werken aan grondverkoop.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > juli