Barneveld heeft blowverbod

blowverbod bovenkant borddinsdag 29 januari 2008 21:35

In Barneveld geldt een blowverbod binnen een straal van 500 meter van scholen en op door de burgemeester aan te wijzen plekken.  Dit heeft de gemeenteraad besloten in haar vergadering van 29 januari 2008.

Op initiatief van de ChristenUnie heeft de gemeenteraad in juni 2006 over de mogelijkheden van een blowverbod gesproken. Naar aanleiding van een motie die de ChristenUnie toen heeft ingediend, heeft de burgemeester toegezegd de mogelijkheden van een blowverbod te onderzoeken. Omdat zo'n verbod via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt geregeld, heeft het college de deregulering en actualisering van de APV gebruikt om het blowverbod uit te werken en voor te stellen. Op 29 januari 2008 heeft de raad ingestemd met de nieuwe APV.

Over het blowverbod is het volgende opgenomen in de APV.

Artikel 89 Hinderlijk gebruik van softdrugs
1. Het is verboden op de weg, die deel uitmaakt van een door de burgemeester aangewezen gebied, softdrugs te gebruiken of openlijk voorhanden te hebben.
2.Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, is het in een straal van 500 meter rondom onderwijsinstellingen verboden op de weg softdrugs te gebruiken of openlijk voorhanden te hebben.
3. Onder softdrugs worden verstaan: de middelen, genoemd in lijst II, onderdeel b, behorende bij de Opiumwet.

Namens de fractie heeft Tjitske Kuiper in de raad van 29 januari de volgende bijdrage gegeven:

De aanpassing van de APV die u voorstelt kan de regeldruk voor burgers verlagen. Dat is prijzenswaardig. Het betreft in onze ogen een geslaagde poging om het leven van onze inwoners een stukje gemakkelijker te maken. Gevoegd bij het feit dat al veel per internet geregeld kan worden, bent u in onze ogen succesvol en daadkrachtig bezig.

Maar deze aanpassing van de APV behelst meer dan alleen een vereenvoudiging. Een APV regelt niet alleen maar wat praktische zaken op lokaal niveau, het is tevens ook een normenkader. Beide elementen zijn in de beoogde APV straks aanwezig en daar zijn wij als ChristenUnie blij mee.

Wij zijn met name verheugd over de invoering van een softdrugsverbod in de openbare ruimte. De voorgestelde regeling zal uitwassen kunnen voorkomen. Er gaat een duidelijk signaal van uit dat softdrugs niet voor gebruik op straat zijn. Dit voorkomt dat jongere in aanraking komen met softdrugs. En dat is een goede zaak. Door een dergelijk artikel op te nemen is er een gelijkschakeling met het gebruik van alcohol in de openbare ruimte. Tenslotte staat dat al sinds jaar en dag in onze APV. En het zou toch vreemd zijn als alcohol op straat verboden is en softdrugs toegestaan?

De kapverordening wordt hiermee binnen de APV geïntegreerd. Daar kunnen we mee instemmen. Het roept binnen de fractie van de ChristenUnie vervolgens wel de vraag op of we binnen de gemeente wel werken volgens een doordacht groenbeleid. Dit is nodig om de kwaliteit van onze wijken en dorpen hoog te houden. Het groen wordt tenslotte door onze inwoners er gewaardeerd. Zo nodig willen we inhoudelijk daarop terug komen in de commissie grondgebied.

Tav evenementen kunnen we nog beleid tegemoet zien zo geeft u aan. Wij wachten dat met belangstelling af.

Archief > 2008 > januari