WisselBlog week 2 - Tjitske Kuiper

maandag 07 januari 2008 08:39

Zaterdag 12 januari 2008

In de NRC van vandaag staan een paar interessante artikelen. Een artikel over wethouder Lodewijk Asscher (33) van Amsterdam en zijn aanpak van de de prostitutie, de sekswinkels en coffeshops. Als PvdA wethouder schuwt hij niet om op de Wallen een stevige aanpak uit te voeren.  "De morele vraag is of je iets laat bestaan waarvan je weet dat veel dingen niet deugen". Dapper en mooi! Ik heb zo'n zes jaar gewoond in Amsterdam, deels op de Zwanenburgwal (inderdaad recht tegenover de Stopera) en voel mij daardoor nog altijd zeer betrokken op deze (binnen)stad. Het zou geweldig zijn als Amsterdam weer wat allure terug kan winnen.

Een ander artikel gaat over de grote hoeveelheid afgetreden wethouders sinds de invoering van de dualisering en de werkdruk van raadsleden. De dualisering heeft de gemeenten niet veel goeds gebracht tot nu toe. Het vak van wethouder is er niet populairder op geworden in ieder geval en de werkdruk voor raadsleden is steeds hoger geworden en moeilijker te combineren met een betaalde baan.

En in diezelfde weekendbijlage een interview met de  vrouwelijke hoofdcommissaris Magda Berndsen van Friesland over de chaos met oud en nieuw. Vernielzucht, agressie tegen hulpverleners en onverschilligheid van ouders.

En dan een artikel tot slot dat niet van bestuurlijk/politieke aard is. Namelijk een weekdagboek van 'onze' Harry Hees, de boswachter van Staatsbosbeheer bij Garderen. Een man met veel liefde voor de natuur en een stukje goede pr voor onze Veluwe.

Lezen mensen!

Vrijdag 11 januari 2008

De ChristenUnie fractie in de Tweede Kamer wil graag een landelijk blowverbod invoeren. Dat spreekt mij ook aan. De verloedering van onze samenleving kan verder tegengegaan worden door dit soort duidelijke maatregelen. De Algemene Plaatselijke Verordening  van de gemeente Barneveld staat op de agenda. Burgemeester Houben heeft zich goed aan de afspraak gehouden om de APV op dit punt aan te passen in de richting die we als ChristenUnie bij de behandeling van de kadernota in het voorjaar van 2006 hadden voorgesteld. Een algeheel verbod op drugs in de openbare ruimte (zeg maar op straat) was wat wij voorstelden. Tenslotte accepteren we in diezelfde plaatselijke verordeing ook niet dat er alcohol op straat wordt gebruikt. Met ons voorstel zou je de zaak gelijk kunnen trekken. Geen alcohol en geen drugsgebruik op straat.

Maar dat gaat Houben te ver. Hij heeft nu een voorstel tot aanpassing van de APV waarbij drugs geweerd worden uit de omgeving van scholen en ook kan de burgemeester gebieden aanwijzen indien nodig waar dit niet mag. Stel dat in een woonwijk een groep jongeren rondhangt en drugs gebruikt dan kan er opgetreden worden.

Al met al een flinke verbetering ten opzichte van de vorige APV. Een grote stap voorwaarts. Ook al is nog niet bereikt wat we eigenlijk het liefst willen.

Donderdag 10 januari 2008

Korpschef Jelle Kuiper van de regiopolitie Gelderland-Midden heeft goede zaken aangestipt in zijn nieuwjaarstoespraak. Zo zei hij iets dat vele mensen 'op hun klompen'aanvoelen, maar wat lange tijd niet hardop gezegd mocht lijken te worden in ons tolerante en grenzeloze Nederland, namelijk dat het kijken naar gewelddadige films niet goed is voor jongeren. Hij noemde dit een oorzaak van het toenemend geweld op straat en hufterig gedrag. Ik hoop dat hij onderbouwing heeft voor deze uitspraak, maar ik denk dat het waar is wat hij poneert. En eigenlijk weten ouders en jongeren dat zelf diep in hun hart ook wel!

Er lijkt steeds meer een sfeer te komen in ons land waarin deze dingen nu eens gezegd kunnen worden. Daar ben ik blij om. Het wordt hoog tijd om de handen ineen te slaan en grenzen aan te geven. Daarnaast is het van belang dat jongeren een doel hebben in hun leven dat verder gaat dan materiele welvaart en uiterlijkheden. De leegte diep van binnen vullen is misschien wel het allerbelangrijkste om stevig in het leven te kunnen staan. Dat is niet in de eerste plaats een rol voor de politiek, maar van ouders, hulpverleners, familieleden, vrienden en de kerken.

Vanavond ben ik verhinderd om naar de receptie van het CDA te komen. Dat is wel jammer, want ik ben natuurlijk nieuwsgierig wie de nieuwe fractievoorzitter wordt. Dat zal vanavond bekend worden gemaakt.

Woensdag 9 januari 2008 - interactieve beleidsvorming

De discussieavond over de toekomst van Barneveld was gisteren heel goed bezocht. De inbreng was door verscheidene ambtenaren en burgers behoorlijk voorbereid. Er was echter geen enkele vrouwelijke inleider of debater in de voorbereiding ingezet. Maar ook in de zaal was er vrijwel alleen maar inbreng van mannen. Als raadsleden hadden we een luisterende rol. Onze beurt in dit debat komt nog in een later stadium. Maar waarom vrouwen hier niet actiever aan mee doen is mij een raadsel. Overigens kan een ieder ook nog een inbreng leveren via de site van de gemeente.

Verder is het wel een beetje een gemiste kans dat er niet duidelijker gefocused werd op de afzonderlijke scenario's . Nu was er aan het einde van de avond nauwelijks tot geen conclusie te trekken. Ik bespeurde daarover enige ergernis in de zaal. Interactieve beleidsvorming met inwoners is nog niet zo eenvoudig, dat blijkt maar weer...

Dinsdag 8 januari 2008 - wonen, werken en welzijn

In de aanloop naar woensdagavond als de toekomstvisies van de gemeente besproken worden in de Veluwehal, zijn er al diverse inwoners die de Barneveldse Krant als platform aangrijpen om hun mening te ventileren. Ik lees dat met veel interesse. Ik heb nog niemand gehoord die voor scenario 3 gaat.

Ooit  (was het 1997??) was er ook een dergelijke avond georganiseerd door de gemeente waar ik zelf als nieuwe bewoner naar toe ging om me 'eens lekker tegenaan te bemoeien'. En zo begon destijds mijn eigen politieke betrokkenheid. De avond van destijds droeg de naam Wonen, werken en welzijn en trok veel publiek. Het zou best interessant zijn om de uitkomst van toen nog eens tegen het licht te houden. Ik meen mij te herinneren dat er iets van een gematigd midden gezocht werd. Dat zal nu ook wel weer eens het geval kunnen worden.

Maandag 7 januari - receptie

Van 19.00-21.00 uur is er de nieuwjaarsreceptie van burgemeester en wethouders en gemeentesecretaris. Ook hun vrouwen mogen we de hand dan weer eens schudden. Er waren veel mensen en het levert ook altijd wel weer nieuwe ontmoetingen en afspraken op. Zo heb ik gesproken met het bestuur van de oranjevereniging van Voorthuizen. Het wordt een bijzonder jaar voor deze club, want ze vieren hun 80-jarig bestaan! Ik vroeg meneer Zwanenburg of zij de oudste oranjevereniging waren van de gemeente. Dat was voor hen een vraag waar ze geen antwoord op hadden. Gelukkig stond de voormalige archivaris van Barneveld meneer Crebolder, vlakbij en die heb ik meteen aan deze bestuursleden kunnen koppelen. De zaak wordt nu verder onderzocht...

Sinds enkele jaren houdt de burgemeester weer een toespraak. En dat laatste kan ik wel waarderen. Een burgervader moet het volk af en toe eens te woord staan nietwaar? Hij moet zijn visie op de ontwikkelingen maar eens publiekelijk laten horen voordat het glas geheven wordt in het gemeentehuis. En aldus geschiedde.

Zondag 6 januari 2008 - Anno Domini

Een nieuw begin van deze weblog in het nieuwe jaar Anno Domini (het jaar van de Here) 2008.Graag wens ik alle lezers ' veel heil en zegen'.

Hieronder treft u een lied aan van W. Barnard, geb 1920

"God onze toekomst, God is onze Vader

Hij is het licht voor onze dagen uit.

De hele wereld leeft van zijn genade,

Hij gaf de aarde en Hij geeft de tijd. "

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw reactie of stuur een mail naar t.kuiper@barneveld.nl

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2008 > januari