Koninklijke onderscheiding voor Jaap Hazeleger

Jaap Hazeleger (56) uit Barneveld is woensdagavond koninklijk onderscheiden.vrijdag 25 januari 2008 13:11

Jaap Hazeleger (56) is woensdagavond koninklijk onderscheiden. Hij is benoemd tot lid in de Orde van Oranje-Nassau als blijk van waardering voor zijn inzet op kerkelijk en maatschappelijk terrein. Burgemeester Houben speldde hem het lintje op in kerkelijk centrum Rehoboth. Jaap Hazeleger was van 1995-1997 bestuurslid, van de voorloper van de ChristenUnie, de RPF.

Hazeleger is van 1981 tot 1993 diaken geweest van de hervormde gemeente (Oude Kerk, Goede Herderkerk) in Barneveld. De diaconie beheert de financiële middelen van de kerkelijke gemeente die zijn bedoeld voor bijstand en ondersteuning van 'de naaste', zowel dichtbij als ver(der) weg. De Barnevelder was de eerste jeugddiaken.

Sinds 1994 tot op heden is hij lid en sinds 2002 voorzitter van het college van kerkrentmeesters. Dit college - voorheen de kerkvoogdij - beheert de stoffelijke goederen en behartigt de materiële belangen van de hervormde gemeente. Er zijn vijf wijkgemeenten met elk een eigen predikant en verder drie kerkgebouwen en zes wijkgebouwen. De hervormde gemeente telt ongeveer 7500 leden. Hazeleger is lid van wijkgemeente 3 (Norschoten).

Naast deze activiteiten is Hazeleger van 1987 tot 2000 penningmeester geweest van de Stichting De Haven. De stichting heeft als doel de beschermde huisvesting van de minderbedeelde medemens. Van 1995 tot 1997 was Hazeleger bestuurslid geweest van de plaatselijke afdeling van de Reformatorische Politieke Federatie (RPF) en van 1998 tot 2003 lid van de medezeggenschapsraad van het Groen van Prinsterercollege. En sinds 2005 is de Barnevelder lid van de deelnemersraad van het pensioenfonds van de Evangelische Omroep.

Bron + foto: Barneveldse krant

Achtergronden