Barneveldse krant: ‘Blowverbod geeft extra houvast’

blowverboddinsdag 15 januari 2008 16:01

Een blowverbod rondom scholen zorgt ervoor dat adequater kan worden opgetreden tegen blowende jongeren. Dat geven middelbare scholen aan, al is de overlast de laatste jaren niet extreem. Burgemeester en wethouders willen via een uitbreiding van de Algemene Plaatselijke Verordening een blowverbod instellen in een straal van 500 meter rondom alle scholen. De gemeenteraad moet nog akkoord gaan.

,,Zo’n verbod zorgt er in de praktijk voor dat de maatregelen die we nu nemen legitiem worden”, zegt Gert Stoffelsen van het Christiaan Huygens in Barneveld. ,,Blowen op ons eigen terrein is natuurlijk verboden, maar zien we jongeren zo’n honderd meter buiten onze school in het bezit van softdrugs, dan maken we daar ook werk van, door contact op te nemen met de leerling en de ouders.”

Stoffelsen benadrukt dat dit niet vaak gebeurt. ,,Ruim drie jaar geleden hebben we voor het laatst een leerling moeten schorsen wegens drugsgebruik. Rond die tijd kregen we ook signalen dat er geblowd werd in een fietsenhok achter de school aan de Wilhelminastraat, dat hebben we opgelost door deze ruimte niet meer toegankelijk te maken. De laatste jaren hebben we nauwelijks nog te maken met overlast door drugsgebruik. Tijdens de pauzes surveilleren we dan ook veelvuldig. Er zijn wel signalen dat het af en toe gebeurt en heel soms vinden we lege wietzakjes, maar niet vaak. Het is dan vaak moeilijk te achterhalen wie drugs gebruikt heeft.”

Ook bij het Johannes Fontanus College in Barneveld wordt sinds enkele jaren nog weinig geblowd, meent directeur Boudewijn Ridder. ,,Het is al geruime tijd heel rustig bij ons, we houden dan ook onze ogen en neuzen open. Als we iets verdachts zien in de buurt van de school, grijpen we onmiddellijk in. Zijn er bijvoorbeeld geruchten dat vanuit een stilstaande auto in de buurt, enkele honderden meters van de school, gedeald wordt, dan komen we meteen in actie.”

Ridder vindt het voorgestelde blowverbod een goede zaak, maar vraagt zich af hoe dit in de praktijk geregeld moet worden. ,,Omdat er zoveel scholen zijn, de basisscholen meegeteld, wordt het onoverzichtelijk voor de handhavers in kaart te brengen waar blowen verboden is en waar het gedoogd wordt. Ik zou zeggen, stel een blowverbod in met een cirkel van vijftien kilometer rondom elke school. Met andere woorden, een algeheel blowverbod op de openbare weg maakt de situatie duidelijker.”

Gerard Schotanus, directeur van het Witsius College, juicht het blowverbod toe. ,,Juist rondom de school, buiten ons terrein, zie ik vaak groepen jongeren die voor of na schooltijd op elkaar wachten. Wat hier allemaal gebeurt, daarover hebben we als school geen toezicht. Met dit blowverbod kan daar verandering in komen.” Schotanus krijgt geen signalen van drugsgebruik op het schoolplein. ,,We houden natuurlijk toezicht, maar ingrijpen is eigenlijk niet nodig.” De directie van het Groen van Prinsterercollege was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar.

Volgens Stoffelsen vindt drugsgebruik in Barneveld vaker juist ‘s avonds en in het weekend plaats. ,,Op verschillende plekken waar jongeren samenkomen, zoals in de buurt van jongerencentra. Het is dus zaak dat we ons niet alleen richten op de scholen als we het blowgedrag onder jongeren willen inperken.” Naast het blowverbod rondom scholen krijgt de burgemeester als de APV wordt uitgebreid de vrijheid om bepaalde plekken in de gemeente aan te wijzen waar een blowverbod of een verbod op het bezit van softdrugs gaat gelden.

De politiek praat vanavondover de uitbreiding van de APV, waarin het blowverbod is opgenomen. Aanvang 19.30 uur in het Oude Raadhuis.

Bron: Barneveldse krant