Barneveldse krant: Barneveldse bemiddelaars aan de slag

woensdag 16 januari 2008 18:20

Een hapje, een drankje en vooral heel veel lovende woorden. Daarop werden de elf gecertificeerde dinsdagbuurtbemiddelaars getrakteerd in het gemeentehuis tijdens de officiële aftrap van het project Buurtbemiddeling Barneveld, dat 1 januari is gestart.

Al vond wethouder Leen Verweij de term officiële start eigenlijk wat vreemd. ,,We staan stil bij wat we al aan het doen zijn”, hield hij de aanwezigen voor. Enkele buurtbemiddelaars zijn namelijk al aan de slag geweest.

Dick van de Burgt is één van hen. ,,Ik vond de eerste keer heel spannend. Je kan je niet voorbereiden en het is altijd een verrassing wat er uit de hoge hoed komt.” Ook collega-bemiddelaar Yvonne voelde de spanning wel even die eerste keer. ,,Ik dacht: hoe moet dat nu precies. Maar het ging eigenlijk vanzelf.”

De bemiddelaars gaan altijd met zijn tweeën op pad, zodat ze elkaar kunnen aanvullen en ondersteunen. ,,Als ik door mijn vragen heen was, kon Yvonne het overnemen of andersom”, zegt Van den Burgt.

Vragen stellen is ook het voornaamste wat de bemiddelaars doen, legt Yvonne uit. ,,Je moet ons zien als de scheidsrechter op een voetbalveld. We geven beide partijen evenveel ruimte en zorgen dat het er netjes aan toe gaat.”En zoals een scheidsrechter niet zelf meevoetbalt, dragen de bemiddelaars zelf ook geen oplossingen aan. Van den Burgt: ,,Door middel van vragen probeer je er achter te komen wat de partijen nu eigenlijk willen van elkaar. En dan is het aan hen zelf om tot een oplossing te komen. Wij zijn zelf neutraal.”

Het probleem zit hem vaak in de communicatie, is wat Yvonne geleerd heeft. Volgens haar weten mensen vaak niet van elkaar wat er al geprobeerd is om het probleem op te lossen. Aan de buurtbemiddelaars de taak om mensen weer aan het praten te krijgen. Daarvoor wordt altijd afgesproken op een neutrale locatie, zodat beide partijen gelijkwaardig het gesprek in gaan.

De buurtbemiddelaars moesten van Leen Verweij tijdens de officiële aftrap van het project zelf toelichten wat ze precies gaan doen, al hielp hij ze daar een handje bij door vragen aan ze te stellen. Uiteraard had hij lovende woorden voor de vrijwilligers. ,,Het zijn kostbare componenten in onze samenleving.”

Niet alleen Verweij was enthousiast, lokale politici kwamen de bemiddelaars succes wensen en ook de woningstichting en politie waren aanwezig bij de aftrap. Een van de politiemensen liet de verzamelde bemiddelaars weten dat ze belangrijk werk doen. ,,Als de politie er aan te pas moet komen, is het vaak al te laat om het probleem op te lossen. Daarom is het goed dat jullie er zijn.”

Het officiële gedeelte werd afgesloten met een toespraak van bemiddelaarscoördinator Cobi Hoogenhout van de Vrijwilligers Centrale Barneveld, die vervolgens de eerste flyer van het project overhandigde aan de wethouder. De buurtbemiddelaars kregen van haar ook zo’n flyer en een roos, waarna wethouder Verweij de bijeenkomst ludiek beëindigde. Hij overhandigde Hoogenhout een bos bloemen als dank voor haar inzet en hoopte dat hij daarmee geen afgunst zou veroorzaken bij de bemiddelaars. ,,Maar anders zal ik kijken of ik zonder cursus kan bemiddelen in dat conflict.” Buurtbemiddeling nodig? Het project buurtbemiddeling heeft een speciaal telefoonnummer en e-mailadres. Contact opnemen kan via 06-106 70 676 of via buurtbemiddeling@vcb.nl.

Bron + Foto: Barneveldse krant

Wethouder