Aantal keer gelezen

BK: Ouderenwerker is hard nodig

woensdag 20 september 2006 16:30

BARNEVELD - In de gemeente Barneveld is dringend behoefte aan een ouderenwerker, die senioren voorlicht en adviseert. Deze persoon zou daarnaast de hulpverlening van diverse maatschappelijke organisaties aan elkaar kunnen koppelen.

Dit is één van de uitkomsten van de openbare hoorzitting over het ouderen- en gehandicaptenbeleid, die maandagavond in de oude raadszaal in Barneveld werd gehouden. In de discussies ging het vooral over ouderen en minder over gehandicapten.

De raadszaal is deze avond vrijwel volledig gevuld met ruim 80 vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en raadsleden. Samen discussiëren ze over het ouderen- en gehandicaptenbeleid in de gemeente Barneveld. Wat gaat er goed, maar vooral ook: wat moet er de komende jaren beter?

Met de woorden: ,,U kunt vanavond uw hoofd en hart laten spreken, zodat wij er als gemeente iets goeds mee kunnen doen’’, opent wethouder Leen Verweij de avond. Daarna is het de hoogste tijd om in actie te komen. De aanwezigen worden in drie groepen verdeeld die elk in kleine kring verder praten over één van de thema’s: ‘sociale participatie’, ‘wonen’ of ‘zorg en inkomen’.

In de ‘Voorthuizenzaal’ is de deelname van ouderen en gehandicapten aan de samenleving het onderwerp van gesprek. Het aanstellen van een gemeentelijk ouderenwerker kan een hoop verbeteren, is de heersende gedachte. ,,Voor mensen van 80 jaar is het invullen van bijvoorbeeld een aanvraagformulier voor huursubsidie een groot probleem. Diegenen die er om vragen worden geholpen door onder meer kerken, maar een grote groep bereik je niet’’, schetst een aanwezige de problematiek. ,,Wie moeite heeft met formulieren, moet een nummer kunnen bellen om hulp te krijgen. Een brief met een eenvoudige uitleg zou ook al helpen. Wie dan alsnog hulp nodig heeft, kan vervolgens een beroep doen op vrijwilligers, maar er moet wel een ouderenwerker zijn, die het geheel coördineert’’, reageert een ander.

Het gros van haar tafelgenoten is het hiermee roerend eens. ,,Oude bomen moet je niet verplanten. Ouderen moeten - dicht bij hun oude werkomgeving - zelfstandig kunnen wonen en over voldoende voorzieningen beschikken. Als ze tussen jongeren blijven wonen, worden ze juist geactiveerd om aan de samenleving mee te doen.’’
Na ongeveer drie kwartier is het tijd om van thema en gesprekskring te wisselen. Binnen een mum van tijd heeft iedereen zijn nieuwe plek gevonden en wordt de discussie opgestart. Wonen is het thema dat de klok slaat in het restaurant van het gemeentehuis. ,,Ik merk dat veel ouderen uit ons dorp - bij gebrek aan geschikte woonruimte - naar Barneveld moeten verhuizen. Daar hebben ze minder contacten, waardoor ze vereenzamen’’, zegt een inwoonster van Terschuur.

,,Dit klinkt allemaal leuk en aardig, maar wat gebeurt er voor mensen die niet kleinschalig willen of kunnen wonen?’’, reageert een man. ,,Juist voor deze groep moeten er meer voorzieningen in de bestaande wijken komen.’’

Nadat de andere leden van de groep instemmend hebben geknikt, is het tijd om terug te gaan naar de raadszaal. Hier wordt kort aangestipt wat in de diverse zalen is besproken.

Naast de ouderenwerker en het kleinschalig wonen komt onder meer het gemeentelijk zorgloket ter sprake, waar ouderen sinds vorig jaar met hun vragen terecht kunnen. Hoewel de aanwezigen niet allemaal van het bestaan van het loket op de hoogte blijken, is er ook een positief geluid te horen. ,,Ik ben verschillende keren goed geholpen’’, zegt een man. De aanwezigen vinden echter wel dat het loket voor verbetering vatbaar is. Pro’98-raadslid Monique Rosbergen vat het helder samen. ,,Diverse organisaties hebben hun eigen loket. Als de gemeente er in slaagt om ze samen te laten werken kan er veel worden winnen’’

Reacties op 'BK: Ouderenwerker is hard nodig'

Archief > 2006 > september