WisselBlog week 37 - Tjitske Kuiper

maandag 11 september 2006 08:30

Zaterdag 16 september - verkeer(d) door Voorthuizen?

Het schijnt dat sommige navigatiesystemen (zoals TomTom) extra verkeer door dorpskernen stuurt. Gewoonweg omdat het de kortste route aangeeft.

Hoe zou dat zijn in ons geliefde Voorthuizen, vroeg ik mij natuurlijk gelijk af. Als ik er zo'n systeem had zou ik dat natuurlijk gelijk eens uitproberen, maar ik zoek mijn weg doorgaans mbv eenvoudig kaartmateriaal. Dus zou ik graag van iemand horen die mij dit kan vertellen. Mijn mailadres is t.kuiper@barneveld.nl

Ook merk ik nogal eens dat oudere mensen een sterke voorkeur hebben voor binnenwegen in plaats van snelwegen. Allerlei factoren die de hoeveelheid verkeer beïnvloeden. Want dat we het probleem van het doorgaande verkeer door Voorthuizen niet snel en eenvoudig oplossen is natuurlijk allang duidelijk. Of er nu wel of niet een rotonde komt.

Vrijdag 15 september -parkeren

Het is een hele klus om voor de komende jaren voldoende parkeergelegenheid te maken/behouden in het centrum van Barneveld. De bespreking van de parkeernotitie in de commissie grondgebied was dan ook belagrijk. Allerlei suggesties werden gedaan aan het college.

Als fractie vragen wij ons af of wij bepaalde consequenties wel willen. Zo zou de wekelijkse warenmarkt naar het Gowthorpeplein verhuizen en hiervoor moet het plein 'heringericht' worden. Als raadslid spits ik bij het horen van dit woord altijd mijn oren, want een dergelijk woordje heeft meestal grote implicaties. (lees: financiële gevolgen en soms verborgen agenda's) Op dit plein moeten er nl 25 extra parkeerplaatsen komen. Hoe kan dit? Dat kan slechts lukken als er veel groen weggehaald wordt. De bestrating van dit plein is nog niet oud en ligt er prima bij. Onze fractie is er dan ook nog niet van overtuigd dat we een grote kostenpost moeten maken voor dit plein. Ik ken steden waar de warenmarkt gewoon in de binnenstad plaats vindt, tussen de winkels zelfs. En het is heel gezellig. Bv IJsselstein. Waarom zou bij ons een mooie parkeerplaats volledig op de schop moeten hiervoor?Ik weet zeker dat omwonenden hier helemaal niet op zitten te wachten. Daar moet dus nog maar eens flink over doorgedacht/gepraat worden.

Donderdag 14 september - politie

Er is inmiddels in Gelderland-Midden ,waar ook de Unit-Noord en dus Barneveld onder valt, toch heel wat ophef over de cultuur bij de politie. Er gaan allerlei verhalen rond en plaatselijk zitten we al jaren met een gebrek aan bezetting. We hebben deze zomer schriftelijke vragen gesteld hierover, evenals de SGP. Ondertussen komen er wel allerlei signalen en geruchten voorbij. De sfeer en het management binnen Gelderland-Midden waren/zijn in ieder geval niet goed en er is een nieuwe interim aangesteld. Burgemeester Krikke van Arnhem is als korpsbeheerder de eerstverantwoordelijke en probeert de onrust te sussen- wat natuurlijk niet gaat lukken.

Ik ben benieuwd waar dit toe leidt en of we wat meer te horen krijgen als raad. Ondertussen doet de gewone politieman of -vrouw zijn of haar uiterste best om in deze situatie het werk zo goed mogelijk te doen. Dat is mij in ieder geval wel duidelijk geworden. En dat moet ook maar eens gezegd worden..

Woensdag 13 september - opening gemeentehuis

Vanmiddag is het gemeentehuis officieel in gebruik genomen. Er was een minisymposium met als speciale gasten minister Donner, commissaris van de Koningin Cornielje en onze oudburgemeesters. Verder waren onder de genodigden  o.a. leden van de wijkplatforms en de leden van plaatselijke belangenverenigingen.  Het onderwerp van het symposium ging dan ook over 'de buurt'.

Het verbaasde me dat Donner nog aanwezig was gezien de ophef over zijn sharia-uitspraak in een pas uitgekomen boekwerk. Ik had gedacht dat hij de rest van de middag wel zo ongeveer bezig zou zijn met de pers te woord te staan hierover. Maar onze huidige burgemeester is goed in netwerken. De minister kwam niet zomaar onder zijn eerdere toezegging uit blijkbaar. Hier waren wel een paar telefoontjes voor nodig geweest hoorde ik. Maar ik mag Donner wel (ondanks z'n sharia-uitspraak). Lekker degelijk en eerlijk.

De openingshandeling was 'boring'(plaquette), maar verder was de opzet geslaagd en goed voorbereid. De stemming zat er goed in en de muziek buiten was geweldig. Ook oud-burgemeester Burgering kreeg weer eens even een microfoon in z'n handen en genoot daar zichtbaar en hoorbaar van. En de rest van het gezelschap ook. Ik herinnerde mij opeens weer hoe verzot hij was op openingshandelingen. Ik ben dan ook van mening dat hier één van zijn belangrijkste kernkwaliteiten lag.

De komende dagen is het gemeentehuis te bekijken voor alle inwoners. De moeite waard! Normaal komt u als bezoeker niet zomaar meer achter de gesloten deuren, maar nu mag u achter de schermen kijken.

Dinsdag 12 september -Vellercontract

In de commissievergadering vandaag is het contract besproken over Veller. De hele opzet is inmiddels omgegooid. Er is door het college een betere afspraak gemaakt om niet een te grote rentelast te hoeven dragen. Over de vele miljoenen loopt dit tenslotte aardig op. Er is gekozen voor een andersoortig contract waarbij de gemeente de regie meer in handen heeft. Er zijn extra juridische checks gedaan door onafhankelijke deskundigen (waarbij wij als raad de conclusies op papier hebben kunnen lezen) en er is zeer uitgebreid onderhandeld. Zo is vastgelegd dat  v.d. Mheen een half miljoen aan planschade gaat uitbetalen. De hele opzet is grondig voorbereid. Belangrijk in onze ogen is dat er duurzaam gebouwd gaat worden en dat de afspraak rondom percentages sociale koop- en huurwoningen worden nagekomen. De tribune was niet (meer) gevuld door de bewoners van wijk Zuid. Gelukkig zijn ze tevreden over de toegezegde groenstrook.

Aan het einde van de middag nog net even tijd om met enkele gezinsleden naar Zeumeren te gaan. De temperatuur van het water is goed genoeg om even heen en terug naar de overkant te gaan. Heerlijk om tussen de meeuwen, de futen en de waterhoentjes te zwemmen. Geeft toch nog een beetje een vakantiegevoel. Ik wil het zomergevoel graag zo lang mogelijk vast houden, tot ver in het vergaderseizoen als het kan.

Maandag 11 september - 9/11

Vandaag is het vijf jaar geleden dat de VS werd aangevallen door terroristen. Naast het verlies van zo'n 3000 doden heeft de aanslag een enorme wereldwijde impact gehad. Terecht dat er vandaag veel aandacht is voor de herdenking.

Vanavond is er een bijeenkomst in de Veluwehal over de antennes voor het UMTS-netwerk en de straling die ze veroorzaken. De plaatselijke krant organiseert dit. Helaas hebben we op deze avond ook een fractievergadering. Als ChristenUnie prijzen wij ons gelukkig met de hulp van twee fractievolgers (de nummers 6 en 7 van de kandidatenlijst).

Henri Buitenhuis is bereid om als afgevaardigde naar de bijeenkomst in de Veluwehal te gaan. Op deze manier zijn we toch aanwezig en worden we goed op de hoogte gehouden. Mijn verwachtingen om een rem te kunnen zetten op dit soort ontwikkelingen zijn overigens laag. Zolang veel mensen hechten aan draadloos internetten zal er veel geld mee te verdienen zijn. En geld is macht in deze wereld, daar helpt geen bijeenkomst aan. Hooguit kun je een beetje sturen in de plaatsing van de antennes. Maar ook hiervoor geldt dat er dan niet gezwicht moet worden voor het geld...

Zondag 10 september - verdeeldheid

Terwijl we in de kerk zitten en met elkaar zingen 'samen in de naam van Jezus', zien we ondertussen over de stoep de verschillende kerkgangers in de buurt langs lopen. Ze komen elkaar tegen , de een op weg naar de hervormde Goede Herderkerk en de ander op weg naar de Gereformeerde Gemeente (al of niet met een toevoeging).Bij het zingen van dit lied heb ik dan ook altijd een heel dubbel gevoel. Wat zou het immers mooi zijn om het echt samen met alle christenen te kunnen zingen en niet ieder in zijn of haar eigen groep. Gelukkig komen we elkaar door de week weer tegen en blijkt er buiten de kerkmuren veel goede samenwerking mogelijk , onder andere in de politiek. Dat is een van de dingen die me daarin aantrekt.

's Middags een fantastische dienst met de gehele gemeente samen (Noord en Zuid) , waarbij we de Bethelkerk afgehuurd hebben om ons allen een plekje te gunnen. Een begeesterde dienst. En gastpredikant die de harten beroerde met de boodschap van Christus. Na afloop bleven velen staan om door te zingen en te genieten van de muziek. Jong en oud. Blij met wat God geeft in Hem en elkaar.

Verder een stralende zonnige dag die gevuld werd met het vieren van drie verjaardagen samen.

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur een mail naar t.kuiper@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 37 - Tjitske Kuiper'

Archief > 2006 > september