Aantal keer gelezen

Reactie ChristenUnie op begroting 2007: Geld naar basisvoorzieningen!!

Geldwoensdag 20 september 2006 17:05

U als inwoner van onze gemeente hebt het misschien al gelezen; het gemeentebestuur is heel wat van plan en dat betekent ook een verhoging van de plaatselijke belasting.

Er is een nieuw college van Burgemeester en Wethouders. Het roer is daarmee ook om. Jarenlang meldde bij de begrotingsbehandeling een stroom van scholen, verenigingen en andere instanties zich. De raadsleden hoorden dit welwillend aan en moesten telkens constateren dat er in de begroting geen ruimte was om aan  de wensen tegemoet te komen. Zelfs de bibliobus en het biologisch centrum moesten er bijna aan geloven. De bijlage achterin het dikke begrotingsboek ‘niet gehonoreerde beleidstoevoegingen’ werd ieder jaar langer. De zaak zat financieel volledig op slot.

In de verkiezingscampagne hebben we als ChristenUnie steeds duidelijk gemaakt dat we zuinig moeten omgaan met het geld van de inwoners. Geen geld naar luxe! Wel geld voor basisvoorzieningen. Die lijn is constant geweest in onze bijdragen.

In de coalitiebesprekingen hebben we dit ook steeds ingebracht en de noden en wensen vanuit de bevolking willen betrekken in onze overwegingen. Waar moet u dan aan denken? Goede huisvesting van scholen. Vele scholen zitten volledig klem op dit punt. Bij de Antoniusschool zakken ze hier en daar door de vloer en in De Burgt zijn 25 schoolkinderen in een nauwelijks te ventileren ruimte strak naast elkaar. De Valkhof is verdeeld over wel drie lokaties en wordt er op de gang gewerkt. De Wheemschool heeft geen oplossingen meer voorhanden. Het Christiaan Huijgens kan de kwaliteit van het onderwijs nauwelijks meer garanderen enz enz.

Ook de wettelijk verplichte plannen op het gebied van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning vragen om financiële middelen. Verder moet de veiligheid verbeterd worden. (wie pakt die raddraaiers in het weekend nu eens in hun nekvel?) en willen onze bewoners een groene omgeving die er verzorgd uit ziet. En als je lid bent van een sportvereniging, maar de kleedkamers uit het jaar nul zijn? Is dat nog te doen? En wat te denken van het zwembad in De Glind voor al die kinderen daar.

Zomaar een greep uit wat er extra nodig is en geen uitstel verdraagt. Het gaat dus duidelijk niet om luxe maar om voorzieningen die alle burgers ten goede komen.

De Barneveldse krant kopt “Onroerend Zaak Belasting met 37,5 procent omhoog”. Dat is voor veel mensen schrikken en ook als politieke partij is dat slikken. Bedenk wel dat de OZB een onderdeel is van de belastingen. Het betekent dus niet dat de hele belastingen met 37,5 % omhoog gaan. Zo gaat bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing iets omlaag. Het totale bedrag blijft nog onder dat van het jaar 2005. Toen was het gebruikersdeel van de OZB nog niet afgeschaft. Nu is dat wel het geval en hoeven alleen de huiseigenaren OZB te betalen.  Verder kunnen mensen met een laag inkomen om vrijstelling vragen. Op die manier hopen we toch dat de sterkste schouders de sterkste lasten dragen.

En één groot pluspunt: deze belastingverhoging is eenmalig zo belooft het college van Burgemeester en Wethouders. Alleen de inflatie wordt doorberekend.

Als fractie zullen we ons de komende tijd verdiepen in de details van de begroting, en bij de raadsvergadering zullen er dan vast nog wel wat moties en amendementen te behandelen zijn. We houden u op de hoogte! Het gaat tenslotte om uw geld.

Reageren?? email: fractie@barneveld.christenunie.nl

Archief > 2006 > september