Intensiveren regionale samenwerking: goed idee!

Ede Valleivrijdag 28 april 2006 11:54

In de vergadering van 25 april heeft de gemeenteraad gesproken over het voorstel om intensiver met de WERV-gemeenten samen te gaan werken en toe te treden tot Food-Valley. Omdat de ChristenUnie duidelijke voordelen ziet, heeft de fractie - bij monde van Heimen Schuring - enthousiast 'ja' gezegd op het voorstel. Wel vindt de ChristenUnie dat er gestructureerde evaluaties moeten komen. De burgemeester heeft deze evaluatiemomenten toegezegd.

Onderstaande de maidenspeech van Heimen Schuring

Meneer de voorzitter,

De wereld houdt niet op bij de Barneveldse gemeentegrenzen. In een wereld waar globalisering oprukt – waar overigens ook grote nadelen aan verbonden zijn, maar daar hebben we het vanavond niet over – moet Barneveld zich regelmatig bezinnen op de manier waarop de belangen de gemeente, haar inwoners en haar ondernemers het best worden gediend.

De ChristenUnie-fractie is dan ook blij met het raadsvoorstel dat nu voorligt. In het voorstel wordt een resumé gegeven van de samenwerkingsvormen die in de regio voorhanden zijn: Regio de Vallei, Vallei in Perspectief, WERV en Food-Valley. De portefeuillehouder stelt nu voor de samenwerking met de WERV-gemeenten te intensiveren en Barneveld definitief te laten aansluiten bij Food-Valley.

Een aantal opmerkingen.

1. Aansluiten bij Food-valley kost geld (EUR 10.000 per jaar – TK klopt dit?). Daarover heeft de portefeuillehouder in de commissievergadering al een en ander meegedeeld. Ook in dit geval gaat de cost dus voor de baet uit. De ChristenUnie-fractie denkt dat deze investering zeker de moeite waard zijn. Aansluiting bij Food-valley creëert een belangrijke link voor bijvoorbeeld onze pluimvee-sector richting de innovatiemotor voor agrifood, zoals Food-valley zichzelf pleegt te noemen. Een verbinding die kennis, innovatie, subsidies en investeringen kan opleveren.

Goed idee dus, De ChristenUnie-fractie is voor. Wel willen we het college vragen regelmatig de deelname aan Food-Valley te evalueren. Kan de portefeuillehouder ons dat toezeggen?

2. De samenwerking met Wageningen m Ede, Rhenen en Veenendaal dan.

De WERV-samenwerking richt zich op een diversiteit aan onderwerpen:
- Stedelijke Ontwikkeling
- Ontwikkeling Buitengebied
- Mobiliteit en Bereikbaarheid
- Economie
- Wonen
- Sociale Zaken, Onderwijs, Welzijn en Cultuur

Vanwege de A30 en de opwaardering van de railverbinding is het logisch dat er voor samenwerking naar het zuiden wordt gekeken. De ChristenUnie ziet zeker de voordelen van deze samenwerking, bijvoorbeeld: gemeenschappelijk lobby voor mobiliteit en bereikbaarheid, maar ook samen beleid maken voor de economische ontwikkeling van de regio.

De ChristenUnie is wel blij dat de portefeuillehouder stapje voor stapje wil zetten. Eerst maar eens kijken hoe de samenwerking zich ontwikkelt. Maar ook oog blijven houden voor de nadelen die zo’n samenwerking kan hebben, bijvoorbeeld: overruled worden door de meerderheid, vestiging van zware industrie, de kans dat een aangetrokken bedrijf zich niet in het Barneveldse maar in Ede vestigt.

Ook hierbij geldt dat wij het een goed idee vinden dat de samenwerking wordt geïntensiveerd, maar dat elk stap in het ontwikkelen van deze samenwerking goed moet worden geëvalueerd en dat, waar nodig, ook een stapje terug kan worden gedaan. Kan de portefeuillehouder deze gestructureerde manier van evalueren toezeggen?

Wij zijn overigens benieuwd of de huidige vier samenwerkende gemeenten net zo enthousiast zijn als wij. Worden wij gezien als het vijfde paard aan een zware wagen, of juist als vijfde wiel aan de wagen. Daar wordt wisselend over gedacht, gaf de portefeuillehouder aan tijdens de commissie-vergadering. De toekomst zal het leren. En wij laten ons graag informeren.

3. Tot slot een opmerking over Vallei in Perspectief.
De portefeuillehouder heeft in de commissie-vergadering aangegeven dat de nieuwe colleges van de Vip-gemeenten gaan nadenken over de samenwerking. Deze nadenk-actie is voor de ChristenUnie een natuurlijk moment om het succes van de samenwerking te evalueren. Heeft het ons gebracht wat we dachten? Kan de portefeuillehouder deze expliciete evaluatie toezeggen? En is de portefeuillehouder bereid de raad van de uitkomst op de hoogte te stellen?

4. Een algemeen punt van aandacht is el dat we nu spreken over het derde en vierde samenwerkingsverband (WERV en Food-Valley). We moeten het aantal samenwerkingsverbanden wel overzichtelijk houden. We kunnen per slot van rekening niet met de hele wereld samenwerken.

Samengevat is het standpunt van de ChristenUnie: samenwerken is uitstekend, zolang je maar bewust evaluatiemomenten inbouwt en die gebruikt waar evaluaties voor bedoeld zijn: vooral zo doorgaan, bijsturen of ermee ophouden.

Ik dank u wel.

Reacties op 'Intensiveren regionale samenwerking: goed idee!'