Aantal keer gelezen

WisselBlog week 15 - Heimen Schuring

maandag 10 april 2006 18:00

Zaterdag 15 april – Oud
Vanochtend ben ik met Stefan naar SDV Barneveld geweest voor zijn eerste voetbalwedstrijd. Hij zit in F10 en krijgt sinds een paar weken training. Voetballen gaat nog niet vanwege het gebrek aan kleedkamers. Omdat men het bij SDVB toch wat sneu vindt, heeft men een vriendschappelijk wedstrijdje met F11 georganiseerd. ‘Het gaat niet om het winnen, maar om plezier maken’ zei de coach vooraf. Nou, het is allebei gelukt, met 11-0. Wel een beetje sneu voor F11. Zo te zien hebben zij wel veel plezier gemaakt..

De jongens moesten omkleden in een noodkleedkamer. De kleedkamers van SDBV zijn oud. Erg oud. Ik ben blij dat we de komende collegeperiode achterstallig onderhoud bij sportvoorzieningen gaan aanpakken. Dat gaan we via een overall plan doen. Daar zullen de kleedkamers SDVB zeker bijstaan.

Wat ook oud is - of moet ik out schrijven - is de manier van werken van Dick van Rheenen. Vandaag stond er weer eens zo’n brief van hem in de Barneveldse Krant, waarin hij zich wentelt in zijn eigen gelijk. En dat te bedenken dat Burger Initiatief met twee raadsleden in de raad zitten. Als Burger Initiatief een mening heeft over de formatie, moet die in de raadszaal worden geuit, niet via een ingezonden brief in de krant. Van Rheenen ondertekent met ‘voorzitter van Burger Initiatief’. Dat maakt het allemaal nog gekker. Bij welke politieke partij bemoeit de voorzitter zich via de krant met de dagelijkse gang van zaken binnen de politiek? Beste Dick, loop je eigen fractie niet in de wielen en stop met dit soort losse flodders. 'Wordt vervolgd' staat onderaan de ingezonden brief. Liever niet.

Vrijdag 12 april – Lekker languit
Vandaag geen kantoor en ook weinig politiek. Na de ochtendlijke kerkdienst zijn we er als gezin op uitgetrokken. Lekker languit in een subtropisch zwembad. Heerlijk!

Donderdag 13 april – Vooroverleg
Vanmorgen gewoon naar kantoor. Ik had de dag al vrijgehouden voor de vergadering over het college-akkoord, maar die is verzet naar volgende week woensdag. Mooi de tijd dus om nog wat dingen af te maken voor het lange Paasweekend.

’s Middags hebben Leen, Tjitske en ik vooroverleg over de vergadering van komende woensdag. Leuk om te zien hoe Leen zich voorbereidt op zijn toekomstige taak in onze gemeente. Hij heeft gisteravond een rondrit door onze gemeente gemaakt en was onder de indruk van de goede infrastructuur. Dat is ook zo: met twee snelwegen en zes op- en afritten zijn we als Barneveld goed bedeeld op het hoofdwegennet (in normaal Nederlands de snelwegen, het jargon komt vanzelf aanwaaien…)

We hebben het ook over hoe de college-akkoorden er in andere plaatsen uitzien. Ik heb het akkoord van Zwolle meegenomen (te downloaden via www.zwolle.nl) en dat geeft een aardig beeld. Vooral de prestatie indicatoren spreken me aan. In Barneveld werken we al met ‘streefwaarden’ in de kaderstelling. Met prestatie indicatoren kun je aangeven waarop je over vier jaar afgerekend kunt worden, bijvoorbeeld dat je ervoor zorgt dat er x% minder werkelozen zijn of y% meer huizen.

Woensdag 12 april – Voorkoken
Ook vandaag weer nieuws over het nieuwe college. Alhoewel, is het wel nieuws?

Had Pro’98 het gisteren bij de persconferentie van de informateur nog over soep met yoghurt, nu rept Pro’98 in de pers van een ander culinair hoogstandje; het voorkoken van een college. Volgens onze progressieve vrienden is bij de behandeling van de komst van het Witsius-college al min of meer bekokstoofd dat het nieuwe college uit SGP, CDA, ChristenUnie en VVD zal bestaan.

Dat is echt onzin.

Wij hebben inderdaad voor de komst van het Witsius-college gestemd. Dat hebben we gedaan om een aantal redenen:

1. De belangrijkste reden is dat je als gemeente gewoon verplicht bent een scholen te huisvesten. Als het ministerie van OCW bepaalt dat er in Barneveld een school moet komen, heb je dat als gemeente gewoon te regelen.
  2. Er was nog geen reformatorisch voortgezet onderwijs in Barneveld en deze school voorziet in een duidelijke behoefte. Nu er in Barneveld een reformatorische school is, hoeven die honderden scholieren niet langer in de stromende dat hele eind naar Amersfoort of Hoevelaken te fietsen.
Reden genoeg dus, om vóór de komst van het Witsius te stemmen.

Ik snap best dat Pro het helemaal niet leuk vindt dat ze waarschijnlijk een plek in de oppositie krijgen. Wel jammer dat er nu van alles bijgehaald wordt om de beoogde college-samenstelling te verklaren.

Dinsdag 11 april – soep met yoghurt
Vanavond was de commissie Bestuur voor het eerst bijeen in de nieuwe samenstelling. Naast de mannen van BurgerInitiatief was ik de enige nieuwkomer. Het was wel even wennen. De afgelopen twee jaar heb ik in de fractie natuurlijk al volop meegedraaid en heb ik de nodige bouwstenen voor bijdragen aangedragen. Nu mag ik het zelf doen.

Een van de onderwerpen was de regionale samenwerking. Een aantal maanden geleden had de burgemeester zich al uitgesproken voor samenwerking met de WERV-gemeenten, in mijn weblog heb ik dat al positief onthaald. Dat was nu ook de insteek. De economie houdt niet op bij de grenzen van onze gemeente en de as die A30 en Valleilijn vormen, moeten we uitnutten. Wel zijn we benieuwd hoe de samenwerking gestalte gaat krijgen en of er van de zijde van de WERV-gemeenten net zo enthousiast wordt gereageerd.

Eerder op de avond kwam de informateur officieel zijn rapport uitbrengen. Ik heb de gesprekken met Van den Berg als zeer prettig ervaren. Vanuit de zaal waren er niet zoveel vragen, Pro’98 vroeg zich wel af of de yoghurt niet door de soep elkaar liepen: tijdens de informatie (het voorgerecht) werd al gesproken over de kandidaat-wethouders (de laatste stap in het proces - het nagerecht, zogezegd). Het beeld is wel aardig gevonden. Toch lijkt het me, in het duale tijdperk waarbij het college het werk moet doen, het akkoord moet uitvoeren, van essentieel belang dat de wethouders-kandidaten bekend zijn en dat coalitiepartijen weten wie het werk gaat verzetten.

Trouwens: misschien is soep met yoghurt best lekker, smaakt het naar tomatensoep met een scheutje room…

Maandag 10 april – College!
Vandaag is het naar buiten gebracht: afgelopen zaterdag zijn de toekomstige collegepartijen het eens geworden: het Barnevelds college zal worden gevormd door SGP, CDA, ChristenUnie en VVD.

Dat is goed nieuws voor de ChristenUnie. Voor het eerst in ons Barneveldse bestaan mogen we regeringsverantwoordelijkheid dragen. Ook goed nieuws voor de andere partijen natuurlijk, het is altijd fijn om mee te mogen doen. Daarvoor ga je de politiek in, niet om in de oppositie plaats te nemen, maar om de gemeente te besturen.

Voor Pro’98 is het zuur. Na twaalf jaar moeten zij de oppositie weer in. Vanavond tijdens de WMO-hoorzitting heb ik een aantal collega’s van Pro gesproken. Ze vinden het stuk voor stuk jammer, maar zijn van plan constructief oppositie te voeren. En dat is goed om te horen.

Onze kandidaat-wethouder Leen Verweij was vanavond ook bij de hoorzitting. Hij had nog even overleg met Tjitske en onze voorzitter. Omdat dat ook in het raadshuis was, kon hij mooi een groot deel van de avond meemaken. Hij viel met de neus in de boter: het was een goede en nuttige avond. Goede opkomst van veel verschillende belangenorganisaties. Het leeft breed dat de WMO goed wordt ingevoerd; dichtbij, betrokken op Barneveld, sociale netwerken inzetten, een goed en deskundig zorgloket. Mooie input voor de kaders die de raad binnenkort moet stellen. Maar ook input voor het college-akkoord waar we donderdag over gaan praten.

Zondag 9 april - Palmzondag
Het was feest in onze gemeente. Twaalf jonge mensen deden in het openbaar belijdenis van hun geloof. Allemaal zo'n beetje tussen de twintig en dertig jaar oud. Een van hen werd na de belijdenis gedoopt. Ik vond dat een ontroerend moment; terwijl we als gemeente 'dat 's Heeren zegen op u daal' zongen, stonden de andere elf stonden. Een prachtig beeld!

Tijdens de dienst dacht ik terug aan de dienst waarin ik belijdenis deed. Dat was op palmzondag in 1993, in Zwolle. Wat is er sindsdien veel gebeurd en wat is er veel veranderd. De catechesanten gaven het ook aan: Hij verandert niet, Hij houdt je vast. Gelukkig maar!

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur dan een email via h.schuring@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 15 - Heimen Schuring'