WisselBlog week 14 - Tjitske Kuiper

maandag 03 april 2006 00:00

Zaterdag, 8 april - glaasje wijn!
Opnieuw een vergaderdag met veel onderwerpen.
En nu ga ik een lekker glaasje wijn drinken.

Vrijdag 7 april - kandidaat wethouder
Vandaag heb ik samen met onze kandidaat de gesprekken die dit weekend zullen plaats vinden doorgenomen. Wij worden in ieder geval steeds enthousiaster. Nu de andere partijen nog. De andere partijen zullen vertrouwen moeten krijgen in onze kandidaat en in onze input als fractie. Aan onze gedegen voorbereiding zal het in ieder geval niet liggen.

Deze week is al met al toch wel weer zeer druk. Met telefoneren en e-mailen. Verder is iedere avond gevuld met een raadsverplichting. Vanavond hebben we dan nog een fractievergadering. Die is naar voren gehaald vanwege de WMO- hoorzitting a.s. maandagavond. Op dit soort momenten vraag ik mij af waar mensen de tijd vandaan halen om naast het raadswerk en het onderhouden van een familieband nog tijd vinden om te werken in een ‘normale full-timebaan’. Misschien slapen ze wel heel weinig...

Donderdag 6 april - tussenrapportage informateur
De informateur heeft het interimrapport klaar dat als basis kan dienen voor de formatie-besprekingen. Met uitzondering van Burgerinitiatief en lijst 8 is verder iedere partij nog in beeld. Er hebben geen scheldpartijen plaats en er wordt heel zorgvuldig gewerkt door de informateur en Schotanus. Dat is iets dat door iedereen gewaardeerd wordt in ieder geval.

Ik mag inhoudelijk niets zeggen, maar er komt in ieder geval schot in de zaak vanaf nu. CV’s van kandidaten gaan rond en dat levert boeiende informatie op. De bedoeling is dat er een stevig collegeteam wordt gevormd.

Woensdag 5 april - ramkraak
Op de voorpagina van de Barneveldse Krant wordt melding gemaakt van een ramkraak bij Dixons. Een ernstig incident midden in ‘onze’ Jan Van Schaffelaarstraat. Om 3.30 uur knalt een auto vijf meter (!) de zaak binnen, dwars door het rolluik. Boven de winkels in de hele straat zijn woningen/ appartementen. Blijkbaar ging alles zo snel dat de politie niet op tijd kon arriveren.

Maar, waren er dan geen buren wakker geworden, die onmiddelijk foto’s konden maken, vanuit een raam of vanaf een balkon? Op die manier was er meer bewijsmateriaal en bv gegevens over het kenteken van de auto. Het allermooiste was het natuurlijk geweest als iemand het lef had gehad om een andere auto voor de zaak te ‘parkeren’....

Zoiets als Samen Barneveld....

Dinsdag 4 april - groenstrook Veller

Vanavond mochten de bewoners van de wijk Zuid III meebeslissen over de inrichting van de groenstrook tussen hun wijk en de nieuwe wijk Veller.

Tijmensen gaf een duidelijke aftrap door aan het begin van de bijeenkomst te stellen, dat de breedte van de groenstrook niet gewijzigd kan worden. Er is 40 meter breedte gemiddeld en niet meer.

Vervolgens konden de aanwezigen in verschillende ‘tafelrondes’ beslissingen nemen over de invulling van het soort groen (ruig of gecultiveerd).
Voor mijn gevoel kwam er opeens een aap uit de mouw bij de tweede ronde toen men met kaartjes geacht werd om allerlei voorzieningen in te passen. Bv een trapveld (van 20 bij 10 meter), twee speelveldjes, een gebied voor volkstuinen etc. Dit was even slikken voor mijn tafelgenoten, omdat men in de eerste ronde gekozen had voor zo ruig en ondoordringbaar mogelijk.

De voorzieningen die werden voorgesteld zijn allemaal heel begrijpelijk en ook noodzakelijk lijkt mij voor de bewoners van Veller, maar dit had beter gelijk erbij verteld kunnen worden door Tijmensen aan het begin van de avond. Ook dat is duidelijk communiceren. De communicatie-aanpak waar nu voor gekozen is (hoe goed bedoeld ook) wekt alleen maar argwaan. Want de bewoners van wijk Zuid concluderen nu dat er toch een verborgen agenda is bij de gemeente op deze manier.

Maandag 3 april - veiligheidsmonitor
Vanmiddag is dan de lang verwachtte veiligheidsmonitor Gelderland-Midden 2005 gepresenteerd. Een groot enquete-onderzoek naar de veiligheid en leefbaarheid in onze regio.
Ongeveer 1/3 van de inwoners heeft de moeite genomen om de vragenlijst in te vullen. Wat de overgrote meerderheid vindt weten we niets.
Wat weten we wel van die 1/3 groep?
Een aantal conclusies:
  • Barneveld-Centrum komt er het slechtst vanaf.
  • Norschoten-De Valk scoort op vele punten heel goed.
  • Zo ook Terschuur, De Glind, Zwartebroek.
  • Oldenbarneveld-Bloemenbuurt in barneveld is ook minder prettig dan menigeen dacht.
  • In Voorthuizen relatief veel (pogingen tot) inbraak.
Verder oordelen veel inwoners negatief over de gemeente. Zo vindt 46% dat de gemeente niet goed uitlegt wat ze doet en waarom. De inzet door de gemeente krijgt een 4,3 als cijfer, waarbij de buurt Oldenbarneveld-Bloemenbuurt nog het meest positief is (5,0).

Toch vinden de meeste inwoners hun eigen buurt prettig (7,2 tot 8,3) en zijn ze tevreden met hun woning. Ook hoopgevend is dat een meerderheid van 77% zich verantwoordelijk voelt voor de leefbaarheid in de eigen buurt. Met name dat laatste lijkt mij voeding voor de wijkplatforms!

Zondag 2 april - paraplu
In Barneveld is het traditie bij veel kerkgangers om behalve een hoed (al dan niet in plastic zak) ook een plu mee te nemen. Toen wij hier destijds (alweer ruim 10 jaar geleden) kwamen wonen zagen wij dit alles met verbazing aan. Inmiddels zijn wij helemaal gewend aan dit beeld en beschouwen we het als onderdeel van de sociale en culturele kerkelijke code.

Gisteren fietsten we door ons dorp op weg naar de Nederlands Gereformeerde Kerk waarvan de leden samenkomen in het Johannes Fontanus College. Mooi lenteweer dachten we.

De terugtocht verliep geheel anders. Het goot!

Terwijl het regenwater mijn kraag in gutste begreep ik het eindelijk: je hebt natuurlijk een plu nodig voor de kerkgang!

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur dan een email via  t.kuiper@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 14 - Tjitske Kuiper'