WisselBlog week 17 - Heimen Schuring

maandag 24 april 2006 08:24

Zaterdag 29 april - Lang leve de koningin!
Het is een standaard ritueel in huize Schuring: schminken op Koninginnedag. De zon laat zich nog af en toe zien tussen de regenwolken. Hopelijk blijft het enigszins droog, zodat de schmink nog een beetje blijft zitten.

Onder het genot van een oranje tompouce lees ik in de Barneveldse Krant het interview met Leen Verweij. Een leuke introductie! Ik verheug me nu al op de vele stroopwafels!

Zo, laat het feest nu maar beginnen!

Vrijdag 28 april - Winkelruzie
Volgens de Barneveldse Krant is er onenigheid over de winkelopening op Koninginnedag. Een deel van de ondernemers ziet brood in opening, een ander deel vertaalt dat direct als een republikeinse daad. De openingstijden van landelijke ketens wordt natuurlijk op het hoofdkantoor bepaald en een enkele lokale ondernemer zal wel denken: zij open, dan ik ook.

Aan de ene kant moet Ik denken aan de Oud-Veluwse Marktdagen. Dan zijn ook alle winkels open en doen ze met een kraampje of standje mee aan het feest. Zo zou het ook op Koninginnedag kunnen. Aan de andere kant denk ik ook aan het winkelpersoneel, dat al zovaak op de zaterdag in touw is. Zij mogen ook wel eens een vrije (feest)dag.

Het lijkt me goed dat de middenstandsvereniging hierover doorpraat. Want zo half-half is ook niks.

Donderdag 27 april – Feest!
Vanavond is er een extra raadsvergadering. Het coalitieakkoord wordt officieel gepresenteerd en de wethouders worden gekozen. Voor ons is het feest. We gaan voor het eerst in ons bestaan meedoen aan het college van de gemeente Barneveld. Voor de drie andere collegepartijen is het ook feest: SGP en CDA blijven meedoen en VVD is na 12 jaar oppositie terug.

De nieuwe oppositie vindt het allemaal minder leuk. Begrijpelijk. Het is nooit leuk om in de oppositie te zitten, daar kunnen wij over meepraten. Fijn dat Pro98 aangeeft constructief oppositie te zullen voeren.

Bij de ChristenUnie zijn we dankbaar dat we deelnemen aan het college. En om het met de woorden van onze wethouder te zeggen: we hopen en bidden dat de Heere God ons zal ondersteunen en bemoedigen bij onze taak en de raad en het nieuwe college zal zegenen.

Woensdag 26 april - Dwarsfluit, klarinet of toch saxofoon?
Vandaag, naast wat mailtjes over onze reactie op het coalitieakkoord, niet zoveel politiek.
's Avonds ben ik met onze oudste dochter naar de muziekschool geweest voor de keuze van het instrument dat ze gaat spelen. Ze heeft een jaar Algemene Muzikale Vorming gehad en gaat nu door voor een echt instrument. Maar ja, dan moet je kiezen. Ze zit in de hoek van de blaasinstrumenten; het wordt dwarsfluit, klarinet of saxofoon. Anne mag de drie instrumenten zelf proberen. De saxofoon is inmiddels afgevallen,

Dinsdag 25 april - Maidenspeech
Vanavond was het zover: mijn eerste echte raadsvergadering. Ik kon er ook direct lang van genieten: hij duurde van half acht tot half twaalf.

Ik mocht ook direct een bijdrage leveren over het voorstel om de regionale samenwerking te intensiveren. Barneveld gaat meer samenwerken met WERV (Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal) en we treden toe tot Food-Valley. Wij zijn blij met deze samenwerking en dat heb ik ook gezegd in mijn bijdrage. Wel willen we periodieke evaluaties van de samenwerking. Ook dat heb ik gezegd en dat werd door Pro98 direct als kritisch betiteld. Ook suggesties van Andries de Vries van het CDA over samenwerking met Amersfoort en Randstad werden door Monique Rosbergen als kritiek vertaald. Tja, het is maar wat je er in wilt horen. Mijn conclusie is dat de raad vierkant achter dit voorstel staat en dat was ook de uitslag van de stemming: 30 voor 1 tegen. U mag raden welke fractie tegen was...

Maandag 24 april - Fractie
's Avonds hebben we fractie gehad. Naast het doornemen van de agenda van de raadsvergadering, spreken we ook over het college-akkoord. Na vorige week woensdag is er flink heen en weer gemaild over de concept-teksten. Opmerkingen die Tjitske vervolgens naar de formateur heeft gemaild.

We zijn tevreden over het college-akkoord. Het bevat herkenbare ChristenUnie-punten. Het inhoudelijke commentaar op het college-akkoord geeft Tjitske donderdag, tijdens de extra raadsvergadering, daar zal ik nu dus nog niet teveel over schrijven.

Zondag 23 april - Rust
Nadat ik zaterdagavond nog door Tjitske werd gebeld vanwege een nieuwe concept-versie van het college-akkoord, is er vandaag rust. In deze drukke tijden rond college-vorming, waardeer ik dat extra; het is maar goed dat we een dag per week rust houden, anders zouden we maar door-denderen.

's Middags zijn we als gezin nog even naar het Kootwijkerzand geweest. De temperatuur was al heel aangenaam, jammer dat de zon zich niet liet zien. Het voetballen was er overigens niet minder leuk om, wat is onze zoon fanatiek....

Lekker hoor, zo'n rustdag!

Reacties op 'WisselBlog week 17 - Heimen Schuring'