Barneveldse Krant: College: SGP, CDA, CU en VVD

Leen Verweij3maandag 10 april 2006 19:05

BARNEVELD - De ChristenUnie en de VVD vormen samen met SGP en CDA het nieuwe college van b. en w. van de gemeente Barneveld. Pro‘98 is na twaalf jaar buiten de boot gevallen.

Door Felix de Fijter

Dat heeft formateur Gerard Schotanus vanochtend bekend gemaakt. Voormalig wethouder van Veenendaal, Leen Verweij, zal namens de ChristenUnie plaats nemen in het college. Fractievoorzitter van de VVD, Gerard van den Hengel, zal dat namens zijn partij doen. Wethouders Gerrit Tijmensen (CDA) en Aart de Kruijf (SGP) blijven zitten.

Belangrijkste argument voor de nieuwe samenstelling is volgens formateur Schotanus de zetelwinst van zowel ChristenUnie als VVD. ,,Pro‘98 heeft twee keer op rij verloren. We hebben recht gedaan aan de verkiezingsuitslag.”

Eind vorige week was voor CDA en SGP al duidelijk dat in elk geval de VVD plaats zou nemen in het college. CDA, SGP en VVD hadden vervolgens de keus tussen ChristenUnie en Pro‘98. ,,Het CDA stond positief tegenover een coalitie met Pro‘98, maar SGP en VVD verkozen nadrukkelijk de ChristenUnie”, aldus Jan Post, fractievoorzitter van het CDA. ,,Wij gaan dat dan niet tegenhouden.”

Teleurgesteld
De VVD, die lange tijd fel tegenstander was van het Centrumplan Barneveld en de sloop van de Markthal, heeft haar bezwaren ingetrokken. ,,Het is geven en nemen”, aldus Van den Hengel. ,,We wilden ons niet al te rigide opstellen. Doordat we nu plaats kunnen nemen in het college, kunnen we andere dingen bereiken. Ik kan me voorstellen dat sommige kiezers teleurgesteld zullen zijn.”

Pro‘98 heeft zeer teleurgesteld gereageerd op de collegesamenstelling. ,,We zijn stomverbaasd”, aldus fractievoorzitter Monique Rosbergen. ,,Is dit nu een goede vertaling van wat de kiezer heeft gewild? Is dit nu een afspiegeling van de Barneveldse bevolking?”

Bron: Barneveldse Krant, 10 april 2006

Reacties op 'Barneveldse Krant: College: SGP, CDA, CU en VVD'