Barneveldse krant: ‘Recht gedaan aan verkiezingsuitslag’

Leen Verweij3maandag 10 april 2006 18:46

BARNEVELD - Na een maand verkennen en onderhandelen is het nieuwe college van burgemeester en wethouders van Barneveld rond. Pro‘98 maakt daar geen deel meer van uit. SGP en het CDA krijgen gezelschap van de ChristenUnie en de VVD. Volgens de nieuwe collegepartijen is er recht gedaan aan de verkiezingsuitslag. ,,Om die zetelwinst van ChristenUnie en VVD kunnen we gewoonweg niet heen”, aldus formateur Gerard Schotanus. Pro‘98 is boos. ,,Een goede loyale samenwerking van twaalf jaar is verbroken.”

Schotanus is ingenomen met ‘zijn’ college. ,,Informateur Koos van den Berg is zorgvuldig te werk gegaan. De grote projecten, waaronder het Centrumplan en Veller, worden zonder voorbehoud uitgevoerd, conform bestaand collegebeleid. De collegevormende partijen hebben afgesproken dat voor noodzakelijke investeringen een duidelijk financieel kader in de komende jaren van belang is. We gaan strikter met de centen om.”

Volgens Schotanus, die zich de komende dagen gaat verdiepen in de portefuilleverdeling onder de verschillende wethouders, is recht gedaan aan de verkiezingsuitslag en is geen afbreuk gedaan aan de afspiegelingsgedachte. ,,Ons college vertegenwoordigt 71 procent van de kiezers, dat lijkt me nogal een afspiegeling. De mensen van Pro‘98 zullen teleurgesteld zijn, maar zo werkt dat nu eenmaal. Er vallen altijd partijen af. Elders in het land zijn er wel grotere partijen buiten de boot gevallen.”

Stomverbaasd
Monique Rosbergen, fractievoorzitter van Pro‘98 is ,,stomverbaasd”, zo laat ze weten. ,,Als het argument hiervoor is dat dit nieuwe college een goede vertaling van de verkiezingsuitslag is, omdat VVD en ChristenUnie een zetel hebben gewonnen, dan was deze hele informatieronde niet nodig geweest. Dan had de conclusie al kort na de verkiezingen getrokken kunnen worden.”

Rosbergen vindt dat er zeker géén recht is gedaan aan de verkiezingsuitslag. ,,Is dit nu een goede vertaling van wat de kiezer heeft gewild? Is dit nu een afspiegeling van de Barneveldse bevolking? Een conservatief, confessioneel college. Wat te doen met die bijna 4.500 mensen in Barneveld die op Pro’98 hebben gestemd?”

Rosbergen voorziet een voortzetting van het collegebeleid van de afgelopen vier jaar. ,,Het centrumplan wordt uitgevoerd zoals afgesproken. Een centrumplan waar de VVD vanuit diepe overtuiging tegen heeft gestemd in de voorgaande periode. Binnenkort zal men ook getuige zijn van een ChristenUnie-wethouder die het nieuwe muziekcentrum in Barneveld gaat openen. Een voorziening waar de ChristenUnie vanwege de zondagsopenstelling tegen gestemd heeft.”

Hoewel Jan Post, fractievoorzitter van het CDA, op de verkiezingsavonden aangaf beducht te zijn voor een ‘ruk naar rechts’, is hij best tevreden met de nieuwe coalitie. ,,We kunnen afmaken waar we aan begonnen zijn. In grote lijnen kunnen we het huidige collegebeleid voortzetten. ,,Het is wel opvallend dat de VVD akkoord is gegaan met het Centrumplan. Dat was natuurlijk een belangrijke hobbel in het proces. Aan de VVD is ook als voorwaarde gesteld dat de partij niet moeilijk moet doen over investeringen in onderwijs en sport.”

Positief
Volgens Post is het nieuwe college ook een teken van de positieve opstelling van de partij ten opzichte van de ChristenUnie. ,,De afgelopen jaren is het beeld ontstaan dat wij de ChristenUnie hebben willen blokkeren, maar dat is niet het geval.”

Tjitske Kuiper, fractievoorzitter van de ChristenUnie is blij dat haar partij ,,eindelijk een wethouder kan leveren.” Voormalig wethouder van de ChristenUnie in Veenendaal, Leen Verweij zal namens de partij plaats nemen in het college. Verweij zal volgens Kuiper een uitstekende, vakbekwame wethouder blijken. Waar hij zich op toe zal leggen is nog niet besloten, zegt Kuiper. De fractievoorzitter geeft aan dat ook de ChristenUnie wat concessies heeft moeten doen. ,,Je kruipt wat naar elkaar toe. We kunnen de openstelling van het Muziekcentrum op zondag bijvoorbeeld niet tegenhouden.”

Slikken
Gerard van den Hengel, die 25 april - tijdens de eerste raadsvergadering met het nieuwe college - ook op het wethouderspluche mag plaatsnemen, is heel blij met het nieuwe college, al heeft hij daarvoor offers moeten brengen. De liberalen zijn akkoord gegaan met het centrumplan en de sloop van de Markthal terwijl ze daar tijdens de verkiezingsstrijd nog fel tegenstander van waren. ,,Je moet soms wat slikken”, aldus Van den Hengel. ,,Doordat we in het college kunnen plaatsnemen zijn er weer andere dingen die we kunnen bewerkstelligen. Zo heeft Pro‘98 een grote financiële chaos achtergelaten, zo bleek tijdens de besprekingen. Daar moet wat aan gebeuren.”

Bron: Barneveldse Krant, 10 april 2006

Reacties op 'Barneveldse krant: ‘Recht gedaan aan verkiezingsuitslag’'