Provincie wil op verzoek van ChristenUnie gevaarlijk kruispunt aanpakken

woensdag 04 januari 2006 17:41

Annelies van der Kolk en Tjitske Kuiper bij het kruispunt Van Wijnbergenlaan - StationswegBARNEVELD - Annelies van der Kolk, fractievoorzitter van de statenfractie van de ChristenUnie, heeft op 4 januari een werkbezoek in Barneveld afgelegd. Van der Kolk wilde de onveilige situatie bij de kruising Van Wijnbergenlaan / Stationsweg persoonlijk komen bekijken. Op initiatief van ChristenUnie Barneveld heeft de provincie concrete plannen om de fietsoversteekplaats bij betreffende kruising veiliger maken.

In september 2005 heeft Tjitske Kuiper namens de ChristenUnie-fractie contact opgenomen met de Gedeputeerde van Verkeer, mevrouw Van Haaren, over de onveilige  situatie. Dagelijks maken veel leerlingen van het Johannes Fontanus College en het Groen van Prinsterercollege gebruik van de fietsoversteekplaats. Omdat de kruising buiten de bebouwde kom ligt, mag op de Stationsweg 80 kilometer per uur gereden worden. Het oversteken van deze provinciale weg wordt hierdoor erg gevaarlijk.

Naar aanleiding van het signaal van ChristenUnie Barneveld hebben Gedeputeerde Staten de fietsoversteekplaats in het nieuwe fietspadenplan opgenomen. Gedeputeerde Staten wil via dit plan EUR 21,3 miljoen investeren in fietspaden. Het fietspadenplan wordt op 11 januari behandeld in de statencommissie Verkeer en Water.

De provincie heeft voor de kruising Stationsweg / Van Wijnbergenlaan inmiddels drie oplossingsrichtingen onderzocht. In het fietsenplan stelt de provincie voor een waarschuwingsdisplay te plaatsen, dat het verkeer waarschuwt als fietsers de weg over willen. Een alternatief is het aanpassen van de snelheid naar 50 kilometer per uur.

Tjitske Kuiper geeft Annelies van der Kolk uitleg over de gevaarlijke situatie bij kruispunt Van Wijnbergenlaan - StationswegTjitske Kuiper: “Ik ben blij dat snel een einde komt aan de onveilige situatie op de kruising Stationsweg / Van Wijnbergenlaan. Het is belangrijk dat schoolfietsroutes veilig zijn. Je moet er niet aan denken dat hier een ernstig ongeluk gebeurt. We zijn ook erg tevreden met de snelle en doortastende reactie van de provincie. Binnen drie maanden heeft de Gedeputeerde onze signalen omgezet in concrete plannen. De fietsers richting Voorthuizen kunnen binnenkort weer veilig oversteken!”

Annelies van der Kolk: “Vanuit de provinciale ChristenUnie-fractie steunen we het aanpakken van dit probleem volledig. We vinden het verlagen van de toegestane snelheid tot 50 kilometer per uur de beste optie. Daarbij zou direct de bebouwde komgrens verlegd kunnen worden tot voor de kruising, de huidige komgrens ligt per slot van rekening maar driehonderd honderd meter verderop.”

Reacties op 'Provincie wil op verzoek van ChristenUnie gevaarlijk kruispunt aanpakken'

Archief > 2006 > januari