WisselBlog week 1 - Tjitske Kuiper

maandag 02 januari 2006 10:20

Zondag 1 januari

Nieuwjaarsdag. Na de kerkdienst samen als gemeente koffie gedronken en elkaar ‘veel heil en zegen’gewenst. Fijn om op die manier ook als gemeente het nieuwe jaar in te stappen. U als lezers wens ik dat uiteraard ook van harte toe!
Ik wilde vooral Huib van Weelden even spreken om hem in het vrijwilligerswerk bij de vereniging tot heil des volks (www.totheildesvolks.nl) veel sterkte en zegen toe te wensen.
Wij volgen dit werk met veel interesse en betrokkenheid.

maandag 2 januari
Vandaag een echte opruimdag. Een bureau opruimen geeft meer overzicht. Met de vele stukken die we als raadsleden krijgen is dat ook een kwestie van bijhouden. Maar toch stapelt het zich af en toe teveel op.
Het laatste personeelsblad doorgekeken. De ambtenaren dragen dit verlies moedig en begrijpen dat bezuinigen ook op dit soort luxe noodzakelijk is. In dit laatste nummer een interview met Adri den Dunnen. Leuk. Echt zoals ze is. Een aktief en betrokken mens!
Vanavond de receptie van Burgemeester en Wethouders. Ik hoop dat burgemeester Houben een leuke toespraak houdt. Een aantal jaren geleden is dit afgeschaft, maar zonder toespraak is het eigenlijk te kaal zo’n receptie.

Dinsdag 3 januari
Het lijkt nu toch echt te gaan gebeuren; een veiliger oversteek op de kruising Van Wijnbergenlaan/ Stationsweg. Hier passeren gemiddeld zo’n  2000 fietsers iedere werkdag. Een groot deel hiervan bestaat uit middelbare scholieren van het Groen van Prinsterer College en het Johannes Fontanus College. En met name die scholieren kiezen de kortste weg en halen gevaarlijke capriolen uit. Voordat er gewonden of nog erger doden vallen wil ik heel graag dat de kruising wordt aangepast. Het is een provinciale weg. In januari komt een voorstel ter tafel bij de Statenleden en dit kruispunt zal daar deel van uit maken. Annelies van der Kolk, statenlid voor de ChristenUnie in Gelderland komt ter plekke morgen kijken. Dit zal allicht helpen om de zaak goed voor het voetlicht te brengen in de statencommissie.

Woensdag 4 januari
Vanmiddag hebben Heimen Schuring en ik samen met Annelies van der Kolk de kruising bekeken waar de woonwijk De Vaarst uitkomt op de Stationsweg.  We waren alle drie van mening dat het voor de hand ligt om de bebouwde kom grens van Barneveld iets te verplaatsen naar het noorden. Op deze manier is de toegang tot deze woonwijk veel veiliger.  We hebben er een persbericht van gemaakt en dit 's middags rond gestuurd.

Tussen 16.00 een 19.00 uur was ik in het gemeentehuis samen met andere lijsttrekkers, waar live-opnames werden gedaan voor Radio Gelderland. De inwoners van Barneveld leken de markthal-discussie het belangrijkste te vinden om over te praten.
Wat ons betreft mag dit item een belangrijke rol gaan spelen in de verkiezingen. Maar buiten Barneveld zijn nog meer dorpen en onderwerpen die er toe doen. Maar vandaag deed dat er even niet toe zo leek het.

donderdag 5 januari
Van de ChristenUnie fractie in Den Haag ontving ik een parlementair jaarboek 2003-2004 (Zichtbaar en relevant). Met name hoe de onderhandelingen in zijn werk gingen destijds om te komen tot een kabinet waren lezenswaardig. CDA en VVD zochten nog een partij om een meerderheid te krijgen.  Andre Rouvoet heeft een dagboek bijgehouden en een deel daarvan is gepubliceerd in dit parlemantaire jaarboek. Het is ronduit verbijsterend om te lezen hoe het CDA voordat de zaken uitonderhandeld waren al kozen voor D'66 in plaats van de ChristenUnie.

Verder vanavond nog de receptie van Plaatselijk Belang Voorthuizen bezocht samen met Heimen. Een van de meest actieve PB's kunnen we wel stellen. Op de receptie veel Voorthuizenaren gesproken die allemaal in de categorie 'mensen met gemeenschapszin en verantwoordelijkheidsgevoel' vallen. Deze club heeft geen last van bestuursplaatsen die open vallen. Er is een goede sfeer waarin men veel werk verzet. Men is joviaal onderling, nog van voor de tijd dat dit 'netwerken' werd genoemd.

vrijdag 6 januari
Vanmiddag de stukken bekeken voor de commissie bestuur volgende week. Met name de nota over horecabeleid trok mijn aandacht.  In feite komt het erop neer dat het college - met uitzondering van De Kruijf , maar met steun van het CDA-  voorstelt om de cafe's in de gemeente toe te staan om later te sluiten en mag er vaker ernstige geluidsoverlast zijn. Dat klinkt niet als een goed idee. We weten natuurlijk allemaal wel dat cafe's het minder lucratief  vinden dat ze al om 01.00 uur de tent moeten sluiten, maar in onze gemeente willen we dat juist graag zo houden. Dat is nu net de charme van onze streek. Ik ben ervan overtuigd dat de omwonenden helemaal niet blij zijn met de voorstellen die in deze nota worden gedaan. Er staat trouwens letterlijk in het stuk dat 'alleen al in 2005 de politie 2500 (!) uren heeft vrij gemaakt voor toezicht rond de horeca". Mag u raden of het met verruiming van de sluitingstijden meer of minder gaat worden...

zaterdag 7 januari
Collega Ed Blankenstijn stuurt een laatste mail rond en vertrekt volgende week naar Israel. Hij gaat een van z'n dochters opzoeken die daar als vrijwilligster in Jeruzalem werkt in een kindertehuis. Ze doet dat voor de NEM (Near East Ministry ) gevestigd in Voorthuizen. Deze zendingsorganisatie beijvert zich voor verzoening tussen Joden en Arabieren. Het is duidelijk dat zij haar liefde voor Israel van haar ouders heeft meegekregen. Ed gaat er dan ook graag naar toe. Ik heb hem via de mail een goede reis gewenst en gezegd dat we hopen dat hij ook weer veilig thuis komt. De situatie is daar extra instabiel vanwege de gezondheidstoestand van Sharon. De hele wereld volgt dit nieuws op de voet.

Eind van de middag nog even met de auto geld gepind en mij afgevraagd hoe lang het nog zal duren voordat een bankfiliaal op het idee komt om ook hier eens een drive-through van te maken. Bij de Rabobank in het dorp zou dat aan de zijkant van het gebouw prima kunnen. Nu zetten mensen hun auto snel even op de invalidenparkeerplaats of ergens op het plein en turen in het rond of er geen parkeerwachter in de verte aan komt. Of huur als bank een paar parkeerplaatsen waar mensen hun auto even zonder bonnetje kunnen neerzetten om te pinnen. De klantvriendelijkheid kan wat mij betreft nog wel wat verbeterd worden. Maar ja, als raadslid kun je je ook weer niet overal mee bemoeien. Ik betrap mijzelf  er soms op dat dat bijna een tweede natuur wordt. Deformatie? (volgende week mag Heimen weer de weblog doen - hij werkt bij de rabobank....)

Tjitske Kuiper

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur mij dan een mail via: t.kuiperdehaan@chello.nl

Reacties op 'WisselBlog week 1 - Tjitske Kuiper'