Barneveldse Krant: ,,Geen ruimte meer voor luxe-uitgaven’’

maandag 30 januari 2006 18:13

Voorbereidingen voor de presentatie van het verkiezingsprogrammaBARNEVELD - De ChristenUnie Barneveld wil het vertrouwen van burgers in de lokale overheid herstellen. De gemeente moet daarvoor transparanter en betrouwbaarder worden. Dat betekent ook: geen uitgaven meer aan ‘luxe’.

Dit is één van de speerpunten uit het partijprogramma ‘Sámen Barneveld’, dat vrijdagavond werd gepresenteerd in lunchroom De Rozerie in Barneveld.

De fractie van de ChristenUnie trok de afgelopen tijd meerdere malen de gemeente in om met inwoners te praten. Uit dat ‘veldonderzoek’ bleek dat steeds minder mensen vertrouwen hebben in de lokale politiek. ,,Grotendeels is dat wantrouwen ontstaan door de grote projecten, waarmee we te maken hebben”, zegt fractievoorzitter Tjitske Kuiper-de Haan. Daarmee doelt ze onder meer op de bouw van Transferium Barneveld Noord en het nieuwe gemeentehuis. ,,Maar het gaat ook om de dure kunstwerken bij het nieuwe gemeentehuis of een ‘dikke’ auto voor de parkeerwachters. Veel mensen begrijpen totaal niet waar al dat geld vandaan wordt gehaald. Ze hebben het gevoel dat de boel uit de klauwen loopt. Wij begrijpen dat. Nu het economisch slechter gaat, zeggen we: er is geen ruimte meer voor luxe. We moeten het rustiger aan doen.”

Om de kloof tussen politiek en burger te dichten, moet de gemeente volgens de ChristenUnie een transparante partner zijn. ,,Vooral op financieel gebied moet de gemeente doordachte keuzes maken en hierover open communiceren”, zo staat in het partijprogramma. De partij wil daarom dat de onafhankelijke rekenkamer, een extern adviesorgaan, een serieuzere rol krijgt. ,,Daardoor kan iedereen precies zien dat er verantwoord met belastinggeld wordt omgegaan. Ook moet de meerjarenbegroting inzichtelijker worden.”

Vooral over de in te voeren Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), waarmee de maatschappelijke ondersteuning een verantwoordelijkheid van de gemeente wordt, heeft de fractie veel ideeën. ,,Wat met de WMO op ons afkomt, gaat niet vanzelf. Daar moet goed over worden nagedacht. Wij vinden het belangrijk dat iedereen die extra zorg nodig heeft, dat ook krijgt.” Binnenkort levert de fractie haar visie op het te voeren WMO-beleid in bij de gemeente.

De partij, die op dit moment vier zetels in de gemeenteraad heeft, vindt verder dat in de komende raadsperiode meer aandacht moet worden besteed aan de huisvesting van scholen. ,,Noodlokalen moeten een uitzondering zijn in onze gemeente. Er wordt nu jaarlijks geschoven met schoolklassen. Op dit punt willen we meer visie en daadkracht. De gemeente moet meer zijn dan een huurbaas.” Ook vindt de fractie dat onderhoud aan schoolgebouwen te wensen over laat en nieuwbouw te lang op zich laat wachten.

Naast het bevorderen van transparantie, zorg en onderwijs is er in het partijprogramma volop aandacht voor agrariërs. Zo vindt de ChristenUnie dat landbouwers nauw moeten worden betrokken bij de uitvoering van het reconstructieplan voor deze regio. Ook vindt de fractie dat het voor agrariërs mogelijk moet zijn vanuit hun bedrijf recreatieve activiteiten te ontplooien.

Bron: Barneveldse Krant, 30 januari 2006

Reacties op 'Barneveldse Krant: ,,Geen ruimte meer voor luxe-uitgaven’’'