ChristenUnie: Trechternotitie MER Rondweg Voorthuizen akkoord

woensdag 25 januari 2006 20:07

Kaart alternatievenDe gemeenteraad heeft op 24 januari vergaderd over de zogenaamde trechternotitie omleiding N303 Voorthuizen. In deze notitie wordt beschreven welke drie van de zeven alternatieven voor de rondweg Voorthuizen nader uitgewerkt moeten worden. In de notitie wordt voorgesteld de midden variant, de variant midden-oost en alternatief oost verder te onderzoeken. De ChristenUnie is het eens met deze trechtering en heeft daarom ingestemd met de notitie.

Onderstaand de bijdrage van Henk Geurts over de notitie. Henk heeft verder ook een droom over de Rondweg op papier gezet, die willen we u ook niet onthouden.
- Klik hier voor de Droom van Henk.

Bijdrage tijdens raadsdebat

Meneer de voorzitter,

Meer dan veertig jaar tracht de provincie een omleiding om Voorthuizen te realiseren. Om diverse redenen is dat al die jaren niet gelukt. Nu tracht de provincie, via trechtering, een zevental varanten in te dikken naar drie. In het belang van de locale economie dringen wij aan op spoed.

Voor de ChristenUnie is de variant kansrijk die voldoet aan de volgende criteria:

• Het centrum van Voorthuizen kan echt verkeersluw worden gemaakt
  • Het bedrijventerrein Harselaar wordt optimaal ontsloten
  • De verblijfsrecreatie ten oosten van Voorthuizen is goed bereikbaar
  • Het dagrecreatieterrein “Zeumeren” kan een tweede ontsluiting krijgen
  • De Rembrandtstraat wordt minder belast
  • De Stationsweg wordt ook minder belast
  • Er is een veilige fietsroute van en naar Barneveld voor scholieren
  • Het zware landbouwverkeer kan zijn doel goed bereiken
  • De dassenbuchten worden ontzien

Op deze wijze wordt echt rekening gehouden met de insprekers.

Voorzitter,
Voor zover wij nu de beschikbare informatie kunnen overzien gaat onze voorkeur uit naar de variant “oost”. De uiteindelijke afweging van de MER-commissie wachten wij af. Op dit moment stemmen wij in met de Trechternotitie.

Ik dank u wel.

Namens de fractie van de ChristenUnie,
Henk Geurts

De Droom van Henk

Ik had een droom………

Het was voorjaar 2010 en verkiezingstijd. De oostelijke omleiding om Harselaar en Voorthuizen was aangelegd. Harry de Vries was inmiddels gepromoveerd tot gedeputeerde. Marijke van Haaren was ook gepromoveerd tot Commissaris van de Koning. De ChristenUnie hield een evaluatie fietstocht.

Met Martin Schuit mocht ik voorop fietsen. Van “bent u ziekenfonds of particulier” had ik een fiets gekocht, daarmee kon ik met weinig moeite het viaduct over de Garderbroekerweg nemen. Dus met de fractie, in ChristenUnie T-shirt, alle insprekers, naast Martin Schuit de heren Van Elten, de Jager, v.d. Broek, Overeem en Veldhuizen. Vertrekpunt was Voorthuizen.

We fietsten over de rotonde op de Garderbroekerweg richting Kootwijkerbroek. Voorbij de Elleboog namen we de Drieénhuizerweg, vervolgens de Krollerweg. We hielden vooral rechts aan.

Om dat er Langs de rondweg v.a. de Wesselseweg een fietspad ontbrak, kozen wij voor de Wencopperweg. Toen één keer linksaf, het fietspad langs de Esvelderbeek. Gelukkig, we konden weer rechtsaf door de Tunnel op de Baron van Nagelstraat.
Daar was inmiddels een treinstation en we fietste onder de stoptrein naar Apeldoorn door, over de prachtige Baron van Nagelstraat. Het was nog vroeg in de ochtend dus we kwamen honderden fietsers tegen, vooral scholieren.

Onder de AI door wilde Gert Jan Van Elten meer naar west om Voorthuizen heen. We stopten en hielden een stemming. De meeste deelnemers aan de fiets-evaluatietocht kozen voor de oostelijke route. Dus fietsten we via de Oud-Zeumerseweg door het landelijke Zeumeren heen.

Aangekomen in Voorthuizen-oost stelde Martin Schuit Voor om te voet,langs het Beekpad, verder te gaan naar een leuk bruin cafeetje op Het Smidsplein. Daar á vonds aangekomen, gingen we de Oostelijke omleiding om Voorthuizen evalueren.

• De uitkomst was dat zelfs Gert Jan van Elten blij was dat de op- en afritten op de Baron van Nagelstraat nog bestonden.
  • Marinus de Jager was blij dat de weg meest oostelijk om Voorthuizen lag, want de Rembrandtstraat was mooi rustig.
  • Wim van de Broek had zijn dassenburg behouden en was ook tevreden.
  • Henk Veldhuizen was blij met een rustiger Stationsweg.
  • Gerard Overeem kom bij zijn weiland komen over een verharde weg, was weggekocht en had een nieuwe huisvesting aan de Garderbroerkerweg dus was ook zeer tevreden.
  • Marin Schuit was blij dat provinciale staten en de gemeenteraad zo wijs waren geweest om de meest oostelijke omleiding te kiezen.

Het centrum van Voorthuizen was inmiddels gereconstrueerd en verkeersluw. Het bedrijventerrein Harselaar was goed ontsloten. De verblijfsrecreatieterreinen t.o.v. Voorthuizen waren uitstekend bereikbaar.

De evaluatie duurde niet zo lang maar het was toch al half 12 geworden. Na enige drankjes genuttigd te hebben zei de ober “mensen we gaan om 12 uur sluiten”. Ook dat was na zo’n vermoeiende dag geen probleem.

Toe werd ik wakker……

Henk Geurts