Wisselblog week 2 - Heimen Schuring

maandag 09 januari 2006 17:57

Zondag 8 januari
Onze dominees hebben de tweede zondag van het jaar traditioneel een dagje ‘vrij’. Na alle extra drukte rond Kerst en de jaarwisseling, hoeven ze dus niet voor te gaan in de eigen gemeente.

’s Ochtends leest de gast-predikant een stuk uit Efeze 3 en 4 en preekt hij over het thema ‘Bind ons samen in Uw naam, Uw roeping en Uw liefde’. Een thema waar, met de enorme versplintering in christelijk Nederland, niet genoeg over gepreekt en over nagedacht kan worden! Die eenheid wordt onder andere bereikt door nederigheid. Durf de minste te zijn. Doe zoals Jezus ons heeft voorgedaan, wordt Zijn navolger! Versplintering kom ik helaas ook tegen in de plaatselijke politiek, ook daar zou eenheid (in verscheidenheid) zoveel meer geven!

De dominee heeft ook uitgebreid aandacht voor de week van het gebed. Terecht. Het gebed is heel belangrijk en samen bidden bindt ook samen. Ik ben van plan een aantal keer naar het gebedsuur in Barneveld te gaan. Komt u ook?

Maandag 9 januari
Een memorabele dag voor onze jongste dochter: Mirjam is vandaag voor het eerst naar de basisschool geweest! Ze keek er al weken naar uit en nu is het dan echt zover. Vol indrukken en errug moe komt ze ’s middags uit school. Ze vindt het heel erg leuk op school. En da’s mooi!

’s Avonds fractie. Tussen alle campagnevoorbereidingen gaat het gewone werk ook door. We spreken over de trechternotitie MER Rondweg Voorthuizen, de motie over de huisartsenpost, de nota horecabeleid en nog meer onderwerpen. We vinden dat de huisartsenpost niet gepolitiseerd moet worden. Iedere fractie in de raad wil dat de huisartsenpost zo snel mogelijk in Barneveld moet komen, dan moet niet moelijk zijn om daar unaniem een uitspraak over te doen. Ik hoop dat dat gaat lukken, gelet op de reacties zijn we daar nog niet zeker van. Aan de ChristenUnie zal het niet liggen!!

Dinsdag 10 januari
Sinds kort luister ik podcasts in de trein. Via een MP3-speler kan ik radio-programma's of andere geluidsbestanden beluisteren op het moment dat het mij uitkomt. Radio Online is een van de radioprogramma’s die ik heb gedownload en die ik vandaag heb beluisterd. In de aflevering van 3 januari 2006 gaat het over politieke podcasts. Minister Donner, Wouter Bos, maar ook de lijsttrekker van ChristenUnie Urk, spreken dagelijks een column in, die via internet is te beluisteren. Nu blijkt ze dat eigenlijk voor niks doen: het merendeel van de mensen weet überhaupt niet wat een podcast is (u nu wel!!) en minder 1% luistert naar die politieke columns… Tja, voorlopig voor mij geen podcast dus…

Woensdag 11 januari
Al snel in de ochtend krijg ik een mailtje over de commissievergadering van gisteravond. Henk heeft Omroep Gelderland geluisterd en daar was een quote van Tjitske over de nota Horecabeleid. We zijn sceptisch over het voorstel en dat heeft Tjitske duidelijk laten blijken in de commissie. Het voorstel van het college is gebaseerd op een proef met een aantal horecabedrijven. De proef is goed verlopen staat er in de nota. Verder niks. Wat is er tijdens de proef gemeten? Is de overlast afgenomen? Is de politie-inzet afgenomen? Rijden er minder dronken mensen op straat? In het rapport niets daarover. En, tja, moet je dan zondermeer afgaan op de mening van het college?

Ik lees op de site van de Stichting Alcoholpreventie (STAP), dat gemeenten in Nederland niet echt op onderzoek gebaseerd beleid wordt gevormd op dit punt. Ik citeer uit hun factsheet: “Opmerkelijk is dat wetenschappelijke studies naar het verruimen van sluitingstijden ontbreken. Zo’n twintig jaar geleden was het debat over sluitingstijden van de horeca ook volop gaande en ook toen waren de besluiten pragmatisch van karakter en gebaseerd op anekdotisch bewijsmateriaal.” Verderop in de folder: “Uit Australisch onderzoek eind jaren tachtig bleek dat kleine veranderingen in sluitingstijden duidelijke verschuivingen gaven in het patroon van verkeersongevallen. Een piek van verkeersongevallen deed zich voor vlak na de nieuwe latere sluitingstijd van een deel van de horeca gelegenheden. In sommige gebieden met een verruimde openingstijd deed zich ook een toename in het totaal aantal ongevallen voor.” Nog een stukje verder staat dat ook de openbare orde negatief beïnvloed wordt door latere sluitingstijd.

Ik zou, als ik Pro98, VVD of CDA was, de feiten uit het rapport van STAP maar eens goed tot me nemen en me vervolgens nog een goed achter de oren krabben, voordat ik volgende maand ‘ja’ zeg tegen de nota horecabeleid.....

Donderdag 12 januari
Al surfend kom ik in de online-versie van weekblad De Band een artikel over Jaap van den Top tegen. ‘Van den Top naar ChristenUnie’ is de kop van het artikel op de voorpagina. Prachtig dat Jaap zo de gelegenheid krijgt zich te presenteren aan ‘zijn’ Kootwijkerbroek, Kootwijk, Stroe en Garderen. We zijn ook blij met zo’n goede kandidaat uit die contreien. Voor de goede orde: de krantenkop suggereert dat Jaap van den Top nieuw naar de ChristenUnie komt. Dat klopt niet. We mogen Jaap al lange tijd onder onze leden hebben.

’s Avonds een vol programma. Om 20 uur bestuursvergadering en daarvoor ook nog naar het gebedsuur. In het gebouw van De Kandelaar in Voorthuizen hebben we een goed uur met een kleine dertig christenen. ‘Samen zijn we een, we zijn alleen allemaal een beetje verschillend’ wordt ons door de leiding voorgehouden. En zo is het maar net. Het is fijn om zo over de kerkmuren heen eenheid te voelen. Moeten we vaker doen!

De bestuursvergadering staat grotendeels in teken van…. de campagne natuurlijk. Maarten van der Boon, onze promotor brengt ons weer helemaal op de hoogte. Leuk om te horen dat het campagneteam zo enthousiast bezig is! Toch weer veel later dan gehoopt, keren we huiswaarts. Nog even de weblog en een slaapmutsje en dan is het weer genoeg geweest voor vandaag. Het was een drukke, maar mooie dag.

Vrijdag 13 januari
Ik breng ’s ochtends de kids naar school. Mirjam is helemaal trots dat zij ook naar school gaat en laat me vol enthousiasme haar eerste werkje zien. Ik hoor van de juf dat ze enthousiast meedoet. Fijn dat het zo goed gaat!

Thuisgekomen lees ik in de krant dat MKB Nederland het aantal koopzondagen wil vergroten. Nu mag een gemeente er twaalf uitschrijven, MKB Nederland wil naar twintig koopzondagen en als ik het artikel goed lees, willen ze het liefst helemaal geen beperking meer. Iedere winkelier moet voor zichzelf maar bepalen wanneer hij open is. De krant merkt terecht op dat MKB eerst fel tegenstander was van de 24-uurs economie van voormalig minister Wijers en dat er nu 24 uur per dag openstelling mogelijk moet zijn. In Barneveld zal het allemaal wel niet zo’n vaart lopen. De winkelier die in onze dorpen besluit open te gaan op zondag, zal vanzelf vanachter zijn toonbank een rustdag hebben; druk zal het in de winkels niet zijn….

Zelfs de vrijdagavond is niet meer vrij van politiek. Ik heb overleg met Tjitske Kuiper en Maarten van der Boon over de komende verkiezingsdebatten van de BDU en het presentatiemateriaal voor de campagne. Tijdens ons overleg krijgt Tjitske een mailtje van Arie Slob, een van onze Tweede Kamer-leden. Hij complimenteert ons met onze website. Als co-webmaster van de site, vind ik dat natuurlijk een leuk bericht!

Zaterdag 14 januari
Voor ‘dag en dauw’ op om eerst naar Wilp te gaan voor de noodzakelijke aanvulling van mijn garderobe. De bekende Piet uit Wilp houdt namelijk opruiming. Dat moet zo vroeg omdat we de rest van de dag genieten van het jaarlijkse dagje uit van de Schurinkies.

Heimen Schuring

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur mij dan een mail via: heimen.schuring@solcon.nl

Reacties op 'Wisselblog week 2 - Heimen Schuring'

Archief > 2006 > januari