Barneveldse Krant: Politiek: ‘Koetshuis open houden’

koetshuismaandag 23 januari 2006 19:03

KoetshuisDe Barneveldse Krant in de editie van maandag 23 januari ruimschoots aandacht aan de voorgenomen bezuiniging op het biologisch centrum Het Koetshuis in Barneveld. De politiek lijkt eendrachtig tegen de sluiting te zijn, De wethouder schuift de zwarte piet naar de onderwijsdenktank. ChristenUnie vraagt zich af welke keuze daar is voorgelegd. Schoolzwemmen weg of Koetshuis weg? Dat zou een keuze uit twee kwaden zijn. De ChristenUnie zou het erg jammer vinden als Het Koetshuis moet verdwijnen en zal het voorstel van het college om dat wel te doen niet zomaar overnemen.

BARNEVELD - De voorgestelde bezuiniging op biologisch centrum Het Koetshuis in Barneveld zal géén simpel hamerstuk worden in de gemeenteraad. De politiek is vóór behoud van de onderwijsvorm en zet de nodige vraagtekens bij de aangezegde korting. Dit blijkt uit een belronde onder de politici, die in februari definitief een oordeel moeten vellen over het plan van het college om 46.000 euro te bezuinigen op Het Koetshuis, hetgeen het einde van het biologisch centrum als onderwijsproject betekent.

,,Op zich ben ik niet verbaasd’’, reageert Pro’98-fractievoorzitter Monique Rosbergen. Ze heeft de afwegingen vanuit het onderwijs al eerder vernomen. Volgens Rosbergen gaat het grootste deel van het budget naar onderhoud en beheer van het pand. ,,Daarom snap ik deze ‘move’ niet. Gaat de gemeente het pand nu afstoten? Anders wordt er nog niet veel bezuinigd. Ik wil daar graag uitleg van het college over.’’ Verder vindt Pro’98 dat milieu-educatie overeind moet blijven. De SGP is voorzichtiger. ,,Er moest bezuinigd worden’’, doelt fractievoorzitter Schotanus op een opdracht die de raad het college vorig jaar tijdens de begroting gaf. ,,De scholen hebben zelf een keuze mogen maken waarop ingeleverd moest worden. Je moet dan wel zwaarwegende argumenten hebben om van hun keuze af te wijken. Bezuinigen is bezuinigen. We moeten niet in een sfeer terechtkomen dat als het moment daar is, er weer van alles gebeurt waardoor een bezuiniging wordt teruggedraaid.’’

Waardevolle voorziening
Het CDA vindt het biologisch centrum ,,een waardevolle voorziening’’, zo laat fractievoorzitter Jan Post weten. Wat hem betreft wordt een deel van de onlangs door wethouder Tom Louman aangekondigde meevaller van vier ton gebruikt om het biologisch centrum in de lucht te houden. Een eventuele bijdrage zal incidenteel zijn, erkent Post. Het is volgens hem aan een nieuwe raad om te bepalen of er structurele steun komt. ,,Maar het centrum mag best iets inleveren. Dat hebben muziek- en sportverenigingen ook gedaan, maar het is niet de bedoeling dat het hart uit het centrum wordt gesneden.’’

Standpunt
De ChristenUnie zou het ,,heel erg jammer vinden’’ als het onderwijs moet stoppen, zegt ChristenUnie-raadslid Tjitske Kuiper. Volgens haar rijmt het standpunt van het college niet met het feit dat altijd uitgedragen wordt dat vrijwilligerswerk belangrijk is.

,,Wij willen de wethouder op dit punt bevragen. Ook willen we weten wat de vraag is geweest die de denktank (vertegenwoordigers van het primair onderwijs, red.) kreeg voorgelegd. Als het kiezen was tussen schoolzwemmen of Het Koethuis, moet je je afvragen of dit wel een goede manier van werken is.’’

De VVD laat in een persbericht weten dat ze ,,met verbijstering’’ kennis heeft genomen van de bezuinigingsplannen. De partij bracht zaterdag een werkbezoek aan het centrum. De liberalen willen net als de ChristenUnie helderheid over de keuzemogelijkheden die de ‘onderwijsdenktank’ heeft gehad. ,,We willen meer informatie, want dit is niet de opdracht van de raad geweest. Het lijkt een beetje op de onkruid-kwestie van vorig jaar’’, doelt VVD-fractievoorzitter Gerard van den Hengel op de bezuiniging op onkruidbestrijding, die veel stof deed opwaaien.

Onrust
Willem van Essen van Lijst 6 was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar. Volgens éénmansfractie Dick van Rheenen is de bezuiniging ,,belachelijk’’. ,,Dit is een activiteit waar veel kinderen van profiteren. Hier worden verkeerde keuzes gemaakt. De wijze waarop het gedropt is in de samenleving, geeft veel onrust.’’

Bron: Barneveldse Krant, 23 januari 2006

Reacties op 'Barneveldse Krant: Politiek: ‘Koetshuis open houden’'