Barneveldse Krant: ‘Plannen voor veiliger kruising Stationsweg’

zaterdag 07 januari 2006 08:23

BARNEVELD - Het college van Gedeputeerde Staten (GS) van Gelderland heeft concrete plannen gemaakt om de kruising Van Wijnbergenlaan/Stationsweg in Barneveld veiliger te maken. Dat meldt de fractie van de ChristenUnie Barneveld.

Om haar betrokkenheid bij het onderwerp te tonen, bracht Annelies van der Kolk, fractievoorzitter van de statenfractie van de Christen-Unie, deze week een werkbezoek aan de bewuste kruising. Raadslid Tjitske Kuiper zwengelde de in haar ogen gevaarlijke situatie drie maanden geleden aan bij de gedeputeerde van Verkeer, Marijke van Haaren. ,,Dagelijks maken veel leerlingen van het Johannes Fontanus College en het Groen van Prinsterercollege gebruik van de fietsoversteekplaats. Omdat de kruising buiten de bebouwde kom ligt, mag op de Stationsweg tachtig kilometer per uur gereden worden. Het oversteken van deze provinciale weg wordt hierdoor erg gevaarlijk”, aldus Kuiper.

ChristenUnie-statenlid Annelies van der Kolk (tweede van links) bracht deze week een bezoek aan de kruising Van Wijnbergenlaan/Stationsweg in Barneveld © Jan Pit / Barneveldse KrantDe provincie heeft voor de kruising Stationsweg / Van Wijnbergenlaan inmiddels drie oplossingsrichtingen onderzocht, zo meldt de ChristenUnie. In het fietsenplan stelt ze voor een display te plaatsen, dat het verkeer waarschuwt als fietsers de weg over willen. Een alternatief is het aanpassen van de maximum snelheid naar vijftig kilometer per uur. Naar aanleiding van het signaal van ChristenUnie nam GS de fietsoversteekplaats in het nieuwe fietspadenplan op, zo verklaart de ChristenUnie. ,,GS willen via dit plan 21,3 miljoen euro investeren in fietspaden. Het fietspadenplan wordt binnenkort behandeld in de statencommissie Verkeer en Water.” Kuiper: ,,Ik ben blij dat er snel een einde komt aan de onveilige situatie op de kruising Stationsweg / Van Wijnbergenlaan. Het is belangrijk dat schoolfietsroutes veilig zijn. Je moet er niet aan denken dat hier een ernstig ongeluk gebeurt. We zijn heel tevreden met de snelle en doortastende reactie van de provincie. Binnen drie maanden heeft de gedeputeerde onze signalen omgezet in concrete plannen.”

Bron: Barneveldse Krant, 7 januari 2006

Zie ook:
Provincie wil op verzoek van ChristenUnie gevaarlijk kruispunt aanpakken

Reacties op 'Barneveldse Krant: ‘Plannen voor veiliger kruising Stationsweg’'

Archief > 2006 > januari