Voorbeschouwing behandeling begroting 2006: Snijden in eigen vlees is moedig

vrijdag 21 oktober 2005 18:23

Logo gemeente BarneveldVooruitlopend op de behandeling van de begroting, op donderdag 27 oktober, heeft de gemeente de eerste reactie van de fractievoorzitters afgedrukt op de gemeentelijke pagina's in de Barneveldse Krant van 20 oktober. Namens de ChristenUnie heeft Frits Appelman een bijdrage gegeven. De teneur van zijn betoog is: Omdat het slecht weer is en voorlopig ook blijft, moeten franje en luxe uit de begroting. Prioriteit ligt bij basisvoorzieningen, veiligheid en bescherming van de zwakkere.

Snijden in eigen vlees is moedig

Het spaarvarkentje van Barneveld begint een mager biggetje te worden.....Er is geen beter compliment voor een oppositiepartij als de ChristenUnie denkbaar dan een college dat uitvoert wat wij vorig jaar al voorstelden: inkrimping van het aantal ambtenaren. Als het zover komt, moet er veel aan de hand zijn. En dat is ook zo. Het besef is nu eindelijk doorgedrongen dat ‘snijden in eigen vlees’ onontkoombaar is, hoe pijnlijk dat ook is voor de eigen organisatie. Dat is moedig en bovendien wordt zo het goede voorbeeld gegeven. Het is wel de vraag of dit genoeg is.

Vreemd genoeg zetten burgemeester en wethouders een positief beeld neer. Wie de samenvatting van de begroting onbevangen leest, kan tot geen andere conclusie komen dan dat het in de gemeente Barneveld goed leven is. De lastendruk voor de inwoners neemt behoorlijk af en er worden allerlei mooie voorzieningen in het vooruitzicht gesteld, zoals fietspaden, schoolgebouwen en sportzalen.

Maar de werkelijkheid is stukken minder rooskleurig. Er komt veel minder geld binnen, er gaan grote bedragen om in de lopende projecten en het onderwijs drukt zwaar op de begroting. De lijst van zaken die niet kunnen worden uitgevoerd is vele malen groter dan wat er wel wordt gerealiseerd. De begroting voor 2006 laat een behoorlijk gat zien en dat zal de komende jaren zo blijven. Financieel loopt Barneveld uit de rails en we hebben dit al een aantal jaren zien aankomen. In de ogen van de ChristenUnie lopen we zelfs langs de rand van de afgrond, want steeds maar worden zaken naar de toekomst doorgeschoven.

Bezuinigen is dus het parool en terecht is het college daar flink mee bezig.

Een gemakkelijke opgave is het allerminst, nu er economische tegenwind is, er veel minder geld uit Den Haag naar de gemeente komt, noodzakelijke projecten volop uitgevoerd worden en uitgaven voor met name het onderwijs nodig zijn.

Het is zaak nu franje en luxe uit de begroting te halen en prioriteiten te stellen.

Voor de ChristenUnie liggen de prioriteiten bij basisvoorzieningen, veiligheid en bescherming van de zwakkeren.

Reacties op 'Voorbeschouwing behandeling begroting 2006: Snijden in eigen vlees is moedig'