WisselBlog week 41 - Tjitske Kuiper

vrijdag 14 oktober 2005 10:54

Welkom op de weblog van ChristenUnie Barneveld!
U zult regelmatig bijdragen vinden van de nieuwe lijsttrekker Tjitske Kuiper en van de tweede kandidaat op de lijst Heimen Schuring. Tjitske is momenteel raadslid en Heimen bereidt zich voor op zijn taak. Via de weblog willen wij u een blik gunnen in de gedachten- en belevingswereld van deze twee mensen. U kunt reageren als u wilt.

Woensdag - Nieuwe dierziekte voor Barneveld?
Vandaag las ik een bericht over een uitbraak van het Rhinovirus onder paarden. Ooit was eenzelfde virus de oorzaak van de dood van verscheidene politiepaarden in Amsterdam. Het is te hopen dat dit niet een nieuwe dierziekte wordt voor de regio. Het lijkt wel of wij patent hebben op dierziekten in onze omgeving de laatste jaren. Op CNN (website) is te lezen dat de in Washington aanwezige deskundigen op het terrein van virussen aangeven dat het kippenvirus H5N1 langzaamaan verder muteert en dat een wereldwijde uitbraak (nog) niet te stoppen is. Dat zijn angstaanjagende scenario’s waar we ons geen voorstelling van kunnen maken. De mensheid is eerder getroffen door grote rampen. Een tijdelijke ophokplicht zoals we die de afgelopen weken hebben meegemaakt voor pluimvee zal dan niet voldoende zijn. Het is voor onze landelijke overheid zaak om de informatie op dit punt goed te volgen en niet een afwachtende houding aan te nemen.

Het kabinet heeft zich bij de algemene beschouwingen bij monde van Van Aartsen van de VVD ook uitgelaten over de opvang van kinderen voor , en na schooltijd. In mijn ChristenUnie-achterban wordt door sommigen in dit verband smalend gesproken van ophokplicht voor kinderen. Persoonlijk gaan mij deze bewoordingen te ver, maar het geeft wel aan hoe gevoelig de discussie ligt in ons land. Er barstte een flinke discussie los in de media over dit voorstel.
Het gemak waarmee Van Aartsen de praktische uitwerking schetste doet vermoeden dat hij weinig kaas gegeten heeft van dit onderwerp. Het idee om de opvang door bijstandsmoeders te laten uitvoeren is dan ook onmiddellijk door de Kamer verworpen. Maar hoe moeten de scholen dit ruimteprobleem oplossen? Op dit moment is de situatie rondom de huisvesting van scholen belabberd te noemen. Het noodzakelijke onderhoud is niet op orde, er is enorme krapte in lokalen. Sommige basisscholen zitten in slechte noodgebouwen. Klassenverkleining, extra onderwijsondersteuning van zwakke leerlingen en computerruimtes vragen al extra ruimte en dan wordt dit plan zomaar even gedropt. In onze gemeente is dat niet zomaar te realiseren. Soms is politiek bedrijven in Den Haag gemakkelijker dan politiek in een lokale setting. Daar maken ze problemen en hier moeten we ze maar oplossen.

Als fractie zijn we druk bezig om de begrotingsstukken van 2006 te beoordelen. Een eerste reactie hebben we nu geformuleerd en we hebben verscheidene technische vragen gesteld. De antwoorden daarop zijn nodig om de zaken scherp te krijgen.

Ondertussen zijn we bezig om het verkiezingsprogramma te schrijven. Hierin hebben we allemaal een taak en wordt er druk gemaild , aangevuld en gecorrigeerd. Dit is een interactief proces tussen partijleden, geinteresseerden vanuit de samenleving en fractie. Boeiend, maar ook veel werk. Het is eens in de vier jaar een grote klus.

Tjitske Kuiper

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur mij dan een mail via: t.kuiper@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 41 - Tjitske Kuiper'