Werkbezoek Klein Essen Kootwijkerbroek

woensdag 12 oktober 2005 17:06

Op vrijdagmiddag 30 september 2005 heeft de fractie een bezoek gebracht aan zorgboerderij ‘Klein Essen’ in Kootwijkerbroek. Ondanks dat de meeste deelnemers al naar huis waren heeft de fractie een goed beeld gekregen van het nuttige werk dat er op de zorgboerderij plaatsvindt.
Werkbezoek Klein EssenIn 1998 is Wim Broekhuizen met ‘Klein Essen’ begonnen en nu zijn er gemiddeld elke dag 20 deelnemers. De deelnemers hebben verschillende achtergronden: ex-verslaafden, mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, mensen met psychische problemen en ook deelnemers die moeilijk een plaats op de arbeidsmarkt kunnen krijgen.

Op ‘Klein Essen’ kunnen ze zich door dagbesteding of verzorging nuttig maken. Voor elke deelnemer wordt er een summier doelplan opgesteld en de leiding bekijkt of men daaraan kan voldoen. Als zorgboerderij is men niet echt productief, wat er wordt verkocht is extra. De deelnemers kunnen kiezen uit diverse werkzaamheden b.v. in de meubelmakerij; op de boerderij met kippen en kleine huisdieren, zoals konijnen en cavia’s; of in de tuin.

De boerderij is zo’n 20 ha groot en nog volop in ontwikkeling. De laatste jaren zijn alle gebouwen vernieuwd en men is nu met behulp van vrijwilligers, die deelnemers begeleiden nog bezig een vijver aan te leggen en bomen e.d. te planten.
In de toekomst wil men graag in het zomerseizoen een thee-schenkerij en een winkel met o.a. biologisch geteelde groenten beginnen. Maar dat moet financieel ook mogelijk zijn. Een AWBZ-erkenning is heel belangrijk, omdat dan de inkomsten zeker zijn. Nu is men nog teveel afhankelijk van de financiële bijdrage van de deelnemers, al of niet uit het PGB (Persoons Gebonden Budget).

De fractie kijkt ook buiten goed rondDe indicatie van de deelnemers gaat via diverse instellingen en ook via de gemeente. Ook ‘Ons Bedrijf ’ is bij ‘Klein Essen’ betrokken. De begeleiding op afstand gebeurt door het centrum voor verslavingszorg‘de Grift’. Via de zorgkantoren ontvangt men  gelden voor de indicatie. Een constante bron van inkomsten zou heel fijn zijn en men wacht in spanning de uitvoering van de WMO met de daaraan verbonden financiën af.  ‘Klein Essen’ is lid van de verenigingen van Zorgboerderijen en gezamenlijk probeert men diverse zaken te regelen.

Via ‘open dagen’ probeert men meer bekendheid te krijgen. Al met al: ‘Klein Essen’ is een plaats waar de deelnemers zich thuis voelen en waar men samen met de leiding en vrijwilligers een echte groep vormen.

PR-commissie, Tiny Doornbos

Reacties op 'Werkbezoek Klein Essen Kootwijkerbroek'