WisselBlog week 42 - Heimen Schuring

vrijdag 21 oktober 2005 10:43

Zo, daar gaat ie dan, de eerste weblog van mijn hand. Wel even wennen, zoals zoveel dingen die ik de afgelopen weken voor het eerst gedaan heb. Wat dacht u van de presentatie op de ledenvergadering (dat ging via een videopresentatie) en voor het eerst met een overduidelijke foto in de Barneveldse Krant. Het hoort er allemaal bij, als je je politiek ‘outcome’ beleeft. En naast spannend is het ook heel erg leuk!! Al met al heb ik veel zin in het politieke werk hier in Barneveld. Via deze weblog kunt u in de even weken lezen van mijn belevenissen in en rond de ‘politieke arena’ van Barneveld. In de oneven weken laat Tjitske Kuiper u meekijken in de keuken van de ChristenUnie.

Zaterdag 15 oktober

U hoeft een christen-politiek (in spé) niet te vertellen dat de week met de zondag begint, maar toch wil ik u deelgenoot maken van wat ik zaterdag heb meegemaakt. Onze oudste dochter Anne mocht namelijk afzwemmen voor haar B-diploma! Samen met meer dan negentig andere kinderen mocht ze haar kunsten vertonen in het zwembad van de Veluwehal. Het was één groot feest. Ik heb veel respect voor de ‘leden van de beoordelingscommissie’, zoals de badjuffen en -meesters voor deze gelegenheid heetten. Kom er met zoveel kinderen maar achter dat iedereen zijn of haar B-diploma waard is! Anne is geslaagd en dat hebben we met gebak gevierd. Maar ûhm - nu komt het - ze heeft nog een heel jaar schoolzwemmen. Wat moet ze nu nog leren? We hebben begrepen dat bij schoolzwemmen geen C-diploma’s worden uitgedeeld, dat wordt dus ‘gewoon oefenen’ zoals m’n dochter dat noemt, een heel seizoen lang. Als ChristenUnie-fractie hebben we enkele weken geleden kritische vragen gesteld over de veranderingen in het schoolzwemmen, zeg maar gerust de verslechteringen in het schoolzwemmen. Groep 4 heeft geen schoolzwemmen meer, groep 5 wel. Kinderen in groep 5 hebben vaak hun diploma’s al, kinderen in groep 4 niet. U kunt raden waar ik het in de komende fractievergadering over wil hebben….

Zondag 16 oktober

Negen jaar getrouwd!! Negen jaren van gezondheid, geluk en kinderzegen. Daar zijn we God dankbaar voor! Zoals we eigenlijk vanaf het begin gedaan hebben, zijn we op onze trouwdag weg. Kinderen bij opa en oma en papa en mama de hort op. Omdat deze trouwdag op een zondag valt, hebben we er een heel weekend van gemaakt. Zaterdagmiddag weg en maandagmiddag weer terug.  We zijn naar Renesse geweest, heerlijk gewandeld over het strand en door de duinen. Op de zondag daar ook naar de kerk, fijn dat je ook daar ‘gewoon’ naar de kerk toe kunt!

Maandag 17 oktober

’s Avonds nog maar net terug uit Zeeland en onze penningmeester aan de lijn. In november houden we weer een ledenwerfactie. Met meer dan 560 leden mogen we absoluut niet klagen over gebrek aan belangstelling, maar we vinden dat een gezonde vereniging moet groeien om gezond te blijven. Er worden volop plannen ontwikkeld. Petje af voor degenen die al die ideeën steeds weer opperen, onze penningmeester spant daarbij de kroon. Heerlijk, zoveel creativiteit!  Over de actie zelf verklap ik hier nog niets. Denk alvast maar wel na over het lidmaatschap, om met André Rouvoet te spreken: “ChristenUnie, waarom eigenlijk niet?”

Dinsdag 18 oktober

Zo, de werkweek is weer gestart. Via mijn webmail krijg ik een mail van Andries de Vries van het CDA onder ogen. Hij feliciteert ons met onze weblog (waarvoor dank!) en wijst ons erop dat hij al sinds de zomer een weblog bijhoudt. Wij zijn dus niet de eersten in Barneveld. Nu moet ik toegeven dat ik van het bestaan van de weblog van Andries niet wist en daar is ook wel een verklaring voor: de weblog is behoorlijk goed verstopt op de site van CDA Barneveld. Hoe dan ook: ere wie ere toekomt: Andries heeft al langer een weblog. Om dat misverstand recht te zetten ook hier nog even zijn internet-adres: http://www.cdabarneveld.nl/vries. En volgens goed internet-gebruik vermeld ik daar maar bij: Andries, een verwijzing naar onze weblog is niet verplicht, maar wordt wel zeer op prijs gesteld!

’s Avonds stoot ik zoals de zoveelste keer mijn hoofd aan het lage dak van de fietsenstalling op het NS-station. Als het aan de NS ligt, was er al een nieuwe stalling geplaatst, zo’n mooie fietsenstalling die je overal in het land al ziet (bijvoorbeeld bij Barneveld-Noord) en waar je je hoofd niet meer aan kunt stoten. Maar ja, onze welstandcommissie vindt de fietsenstalling niet mooi… En de politiek maar (terecht) klagen over de fietsenzee bij het station. Als de gemeentelijke welstandscommissie NS verbiedt andere stallingen te plaatsen, tja, wie is er dan debet aan de fietsenoverlast…..

Om acht uur heb ik een vergadering bij ons thuis met Annehil van Ommen, de voorzitter van PerspectieF en Lukas Scheijgrond van de PR-commissie. We denken na over hoe we politiek onder aandacht kunnen brengen van de jongeren in Barneveld en er komen veel goede ideeën op tafel. Leuk! (ook hierover kan ik nog niet meer verklappen, maar het komt helemaal goed!!)

Woensdag 19 oktober

Op de terugweg komen we met de trein langs kasteel de Schaffelaar en kun je de nieuwe Oranjerie goed zien, het is een prachtig geheel geworden. Mooi ook dat de Rozelaar de gasterij mag exploiteren, de Rozelaar vervuld een belangrijke rol voor mensen met een verstandelijke beperking. Ik hoop dat de Oranjerie net zo succelvol wordt als de Rozerie. Ik moet denken aan de vele en felle reacties in de Barneveldse Krant over het feit dat de Rozelaar de Oranjerie op zondag dicht houdt. Ik ben het met de directeur van het Geldersch Landschap eens dat het een typisch Barneveldse discussie is. We weten al jaren dat een deel van de bevolking de zondag als rustdag wenst te houden en dat een ander deel juist wel activiteiten op zondag wil. U zult begrijpen dat ik bij het eerste deel hoor. Tip voor de boze briefschrijvers: Gaat u wandelen in het bos?  Neem een thermosfles koffie mee, misschien zelfs wat erbij en nuttig dat op een van de vele bankjes in ons mooi Schaffelaarse bos. Bijna net zo leuk en zelfs goedkoper!

’s Avonds hebben we een vergadering van de commissie Verkiezingsprogramma. Vooraf spreken we nog met de voorzitter van de Harmonie over het nieuwe muziekcentrum. De plannen worden steeds concreter en in november gaat de gemeenteraad over het voorstel praten. Hoewel de Harmonie natuurlijk niet de Woningstichting vertegenwoordigt, hebben we wel onze verbazing over de forse participatie van de WSB met Van Veldhuizen gedeeld en hem ook meegegeven dat we veel kritische vragen krijgen over de deelname van de Woningstichting.
De sessie met de commissie Verkiezingsprogramma is weer een verademing. In een constructieve sfeer wordt gesproken over de diverse hoofdstukken van ons nieuwe verkiezingsprogramma. Ook spreken we af hoe we de input van de ledenvergadering gaan verwerken. Op 6 oktober hebben we onze leden gevraagd wat zij belangrijk vinden, de oogst is best groot!

Donderdag 20 oktober

Eigenlijk zou ik vanavond bij de extra fractievergadering over de begroting moeten zijn, maar af en toe wil de baas ook dat ik me ’s avonds inzet en tja, wiens brood men eet… Ik ben dus met een collega naar het Willem-II stadion in Tilburg afgereisd, waar de Brabantse Sociëteit voor Internationaal zakendoen haar maandelijkse bijeenkomst houdt. We vertellen de mensen daar wat er allemaal mogelijk is op het gebied van internet-betalen en wat de ontwikkelingen voor de komende jaren zijn. Ik vind het boeiend te spreken met doorwinterde ondernemers, ik sprak een man van 77 jaar, die rond zijn 65ste zijn bedrijf had overgedragen, maar -op dringend verzoek van zijn vrouw - toch maar weer een nieuw bedrijf had opgezet.

Kwart over tien thuis.  als ik naar de fractie was geweest, was ik waarschijnlijk later thuis geweest. Er ligt een full-color folder over de ledenwerfactie op tafel. De bezorgers hebben goed hun best gedaan! Het is ook een prachtige folder geworden. De ledenwerfactie mòet wel een succes worden, aan de folder en de opzet zal het niet liggen!!

Vrijdag 21 oktober
Het weer is niet om over naar huis te schrijven, wat een verschil met een week geleden!! Vandaag hoef ik niet naar Utrecht, een paar uur thuiswerken. Toch wel prettig een telewerkplek; je kunt bij je mail, bij alle documenten en zelfs bij de intranet-sites. De resultaten van de fractievergadering van gisteren komen via de mail binnen. Na het weekend moeten de amendementen en moties (in normaal Nederlands: de wijzigingsvoorstellen en ideeën) bij de griffier liggen, dat wordt dus weekendwerk....

Zaterdag 22 oktober
Nadat we rustig zijn opgestaan (dat is nooit later dan half negen, dan halen de kinderen ons uit bed - geef ze eens ongelijk...), lees ik in de Barneveldse Krant dat bij het blussen van de brand aan de Briellaerdseweg bleek dat er onvoldoende bluswater was. Dat is toch het ergste wat je kan overkomen, je huis staat al in de brand en dan is er ook nog eens onvoldoende water. Terecht dat burgemeester Houben een onderzoek wil, dit mag niet nog een keer gebeuren!!

Na de middag met Marc-Jan op de mountainbike naar Meulunteren. Twee uur later zijn we terug. Lekker moe en zwart van de modder (dààr regende het ook....).
Nu de moties en de tekst van de algemene beschouwingen nog doorlezen. Het ziet er goed uit, goede ideeën en ook een prima inleidende tekst van de hand van Frits Appelman. Frits heeft de gave om luchtig, toegankelijk en to-the-point een tekst te schrijven, prima! Ik ga nu de beantwoording van de 'technische' vragen over de begroting nog even doornemen en dan is het wel genoeg geweest, dan is het ècht weekend!

Heimen Schuring

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur mij dan een mail via: heimen.schuring@solcon.nl

Reacties op 'WisselBlog week 42 - Heimen Schuring'