Reactie op Kadernota door ChristenUnie fractie

zaterdag 31 mei 2008 13:00

Het college van burgemeester en wethouders heeft enige weken geleden de Kadernota 2009-2012 gepresenteerd. In deze Kadernota worden de plannen voor het komende jaar bekendgemaakt. Hierbij de reactie van de ChristenUnie fractie.

“Barneveld: een groeiende, levendige gemeente met hart voor de wereld om ons heen”

Alle grote dorpen groeien de komende jaren, zodat de woningnood wat minder kan worden. We zijn een groeiende gemeente, die ook nog eens wil investeren in onder andere basis- en voortgezet onderwijs. De bouwkosten zijn de afgelopen tijd heel hard gestegen. Maar wij willen en kunnen nu niet stoppen met deze bouwplannen. Nu komt het er dus op aan. Wat de ChristenUnie betreft steunen we het college van harte in deze planvorming. Nu niet op de rem! Wel goed de kwaliteit in het oog houden. Versoberen van plannen kan vaak wel. En dan samen toch de resterende noodzakelijke extra kosten dragen. Uiteindelijk zullen dat de juiste investeringen blijken. Jongeren die onderwijs krijgen in goede schoolgebouwen zijn de krachten voor morgen.

OZB-verhoging met 3% is hard nodig.
Daarvoor zal dit jaar toch de 3% OZB-verhoging gebruikt moeten worden om de enorm gestegen kosten voor scholen, wegen en fietspaden, gymlokalen, brandweerkazernes enz te kunnen betalen. Vorig jaar was deze al eerder aangekondigde belastingstijging nog uit te stellen, maar dit jaar zal dat toch echt hard nodig zijn. Dankzij het degelijke financiële beleid dat de gemeente voert is 3% OZB verhoging voldoende voor zoveel noodzakelijke investeringen.

Maar we beseffen dat het hier om geld van onze burgers gaat en dat we zuinig moeten doen met dat geld!
U heeft als inwoners ook oog voor onze naasten ver weg. Zo heeft Kootwijkerbroek nu een eigen kulturhus, maar men heeft destijds hard geholpen om in Sri Lanka na de tsunami ook voor de armsten een dorpshuis te financieren. In ‘De Ark’ werken vrijwilligers aan vele goede doelen voor mensen in nood. Ook vele bedrijven, particulieren en stichtingen helpen mee om de nood in deze wereld te verlichten.

In feite werken de inwoners van de gemeente Barneveld mee om de millenniumdoelen iets dichterbij te brengen. Zoals minder kindersterfte, bestrijding van malaria en HIV/Aids, schoondrinkwater, armoede verminderen enz. Volgens de ChristenUnie is het tijd om als gemeente het voorbeeld van velen te ondersteunen en willen we met een voorstel komen om officieel ‘Millenniumgemeente’ te worden.

Net als de Kootwijkerbroekers – Heb je het zelf goed? Doe ook iets voor een ander! Dan zijn we samen een groeiende gemeente met oog voor de wereld om ons heen.

Tjitske Kuiper-de Haan

Fractievoorzitter ChristenUnie