Barneveld vandaag: Enige ‘hus’ op eigen benen

Leen Verweij 800zaterdag 17 mei 2008 09:14

Het Kulturhus van Kootwijkerbroek is uniek, aldus wethouder Leen Verweij. Niet alleen omdat het 'het grootste van heel Gelderland en half Denemarken' is, maar omdat het zijn eigen broek ophoudt.

Verweij ondertekende gisteren namens de gemeente Barneveld een samenwerkingsovereenkomst met Woningstichting Barneveld, 't Zorgkruispunt, Vereniging Dorpshuis Kootwijkerbroek en Vereniging Plaatselijk Belang Kootwijkerbroek. De samenwerkingsovereenkomst, waarmee de gemeenteraad woensdagavond instemde, regelt de gezamenlijke exploitatie van het 'dorpshuis-plus' naar Deens voorbeeld.

De Woningstichting zit erin vanwege het wooncomplex 'Schoonbeek', het Dorpshuis beheert 'De Essenburcht' en het 'Zorgkruispunt' is verantwoordelijk voor de medische activiteiten. De gemeente Barneveld is er vanwege de bibliotheek en de muziekschool bij betrokken, maar níét met een jaarlijks subsidie. En dat laatste is iets bijzonders, aldus Verweij. Er zit geld van gemeente, provincie en Europese Unie in het gebouw, maar draaien doet het geheel zelfstandig.

"Daar zit wel een klein addertje in het gras", aldus de wethouder. Hij bracht de zorg van de gemeenteraad over voor een goede balans tussen commerciële en sociale activiteiten in De Essenburcht. Dat is wat hem betreft 'de kern van de overeenkomst, die overigens nu al wordt uitgevoerd'. Ben van Luttikhuizen van Lysander Marketing, Media & Design uit Kootwijkerbroek presenteerde vervolgens het speciaal ontworpen beeldmerk voor het Kulturhus en z'n onderdelen. Dragend element is een kruispunt. In de vier hoeken daarvan verschijnen in de afgeleide beeldmerken voor de drie onderdelen van het complex eigen symbolen. Gijs Schut van het Dorpshuis leidde vervolgens de ondertekenaars rond in de zalen waaraan momenteel de laatste hand wordt gelegd.

Bron: Barneveld vandaag

Wethouder