Toekomst bibliotheekvoorziening gemeente Barneveld

Bibliobus stop in Kootwijkerbroekdonderdag 15 mei 2008 17:57

Tijdens de raadsvergadering van 14 mei 2008 heeft de Jaap van den Top namens de ChristenUnie fractie de onderstaande bijdrage gehouden mbt de toekomst van de bibliotheekvoorziening van de gemeente Barneveld.

Tijdens de raadsvergadering van 14 mei 2008 heeft de ChristenUniefractie de onderstaande bijdrage gehouden mbt uitbreiding van het Pluimveemuseum te Barneveld.Voor ons ligt het rapport beleidsuitgangspunten Bibliotheek gemeente Barneveld. Een van de opvallendste conclusies van het rapport is wel dat het subsidie-niveau van de gemeente Barneveld aan de bibliotheek ver onder het landelijk gemiddelde ligt terwijl er in Barneveld meer dan gemiddeld gebruik gemaakt wordt van de bibliotheek en daarom moet de subsidie aan de bibliotheek verhoogd worden tot het landelijk gemiddelde.

Deze conclusie onderschrijven we als Christenunie omdat we de bibliotheek als een basisvoorzienig zien waar iedereen zoveel mogelijk gebruik van moet kunnen maken. De beleidsuitgangspunten die het college uitspreken n.a.v. dit rapport zijn ambitieus en we hopen dat deze waargemaakt zullen worden.

Het Kulturhus.

Met de nieuwe bibliotheekvoorziening in Kootwijkerbroek zijn we heel blij. We hopen dat er veel gebruik van zal worden gemaakt en dat het een ontmoetingsplek wordt voor jong en oud. Het gebaar van de vereniging het Dorpshuis om 10 jaar geen huur te rekenen voor de bibliotheek onderstreept het maatschappelijk draagvlak voor de bibliotheek in het dorp.

Nu nog enkele vragen:

In de kanttekeningen 3.1 staat dat om de subsidie aan het Kulturhus niet in gevaar te brengen er nu al extra subsidiegelden beschikbaar moeten worden gesteld om de bibliotheek in het Kulterhus te kunnen opstarten en om het exploitatietekort van 2008 te kunnen opvangen. (beide structureel) En om een bedrag van 39.195,00 euro voor te stellen, om de ontwikkelagenda  te kunnen uitvoeren, bij de kadernota-besprekingen van 2009-2012. In een memo van  25 april 2008 over de geschiedenis van de bekostiging van de bibliotheek schrijft u dat de formatie en de deskundigheid op dit moment niet aanwezig is bij de bibliotheek om verschillende vernieuwingen te kunnen doorvoeren.

Hoe gaat u bij het uitvoeren van de ontwikkelagenda om met de in de memo geschetste personele problemen om vernieuwingen te kunnen vermarkten?
Dhr. Meerman, voorzitter van de raad van toezicht van de bibliotheek, noemde in de commissievergadering enkele knelpunten waar de bibliotheek tegen aan loopt.  De nieuwbouw van Voorthuizen en het op peil brengen van de collectie in Barneveld. Deze zaken zijn buiten het rapport gehouden. Is de wethouder het met deze knelpunten eens en kunnen die opgelost worden met de nu voorgestelde verhoging van de subsidie?

Het behoud van een bibliotheekvoorziening aan de kleine kernen is regelmatig aangekaart. U onderschrijft het belang hiervan maar verschuilt zich iedere keer weer achter de provincie. Moeten we daar de conclusie uit trekken dat als de provincie stopt met de subsidie aan de bibliotheekbus het dan  voor de gemeente ophoudt?

Namens de ChristenUnie fractie,

Jaap van den Top