WisselBlog week 20 - Tjitske Kuiper

dinsdag 13 mei 2008 09:00

Zaterdag 17 mei- Maxima gefeliciteerd!

De vlag kan weer uit vandaag, vanwege Prinses Maxima. Het blijft bijzonder hoe ze de harten van veel mensen gestolen heeft inmiddels. Gelukkig blijft het in Nederland niet alleen bij Frans Bauer, Andre Rieu, en andere idolen. Laat men -als men dan een voorbeeldfiguur zoekt- maar een voorbeeld aan haar nemen. Ze heeft zich het Nederlands eigen gemaakt, is betrokken op maatschappelijke problemen met veel expertise en wordt tegelijk door velen als goede moeder gezien, zo bleek laatst uit een berichtje in de landelijke pers rond moederdag. Succesvolle combinatie van werken en zorgen dus. Echt Nederlands lijkt wel..

Ik hoop dat  ze een fijne dag heeft met haar gezin en vrienden. (het lijken net gewone mensen)

Vrijdag 16 mei - zwerfster

Op de stoep voor de pastorie van de Katholieke Kerk zat deze week een oudere zwerfster. Ze verkocht kranten aan voorbijgangers. Ik heb een krantje gekocht bij haar en geprobeerd om een praatje te maken. Dat laatste ging slecht omdat ze geen nederlands, engels, of andere voor mij verstaanbare taal sprak. Ik begreep alleen dat ze uit Roemenie kwam.

Thuisgekomen bekeek ik de krant 'Het daklozenwoord' eens en ontdekte dat de uitgever ervan in Brussel zit. De krant is deels nederlands-talig, met onderwerpen uit Rotterdam en deels franstalig. Dit is wel een beetje nieuw voor Barneveld geloof ik...

Donderdag 15 mei - NUON

De financiele cijfers over 2007 van zowel de provincie als onze gemeente zien er gunstiger uit door de inkomsten uit aandelen van NUON.  In de kadernota (waarin de kaders wordn aangegeven voor de begroting van het jaar 2009) wordt nu dan ook voorgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders ,om van een hoger structureel bedrag uit te gaan dan voorheen. Dat is optimistisch en op grond van de cijfers van de afgelopen jaren ook wel terecht.  Een deel wordt als structureel ( de kans is dermate groot dat je wel van deze gegevens mag uitgaan) geboekt en een ander deel als incidenteel (dat moet je sowieso afwachten en varieert nogal).

Mijn oog bleef daarom even langer hangen bij een bericht dat de nettowinst van NUON in het eerste kwartaal van dit jaar met bijna een kwart gedaald is tov een jaar eerder. Mocht deze trend zich doorzeten, dan blijkt maar weer dat je je niet te snel rijk moet rekenen met inkomsten uit aandelen, hoe structureel het ook mag lijken opgrond van de afgelopen jaren. Ze bieden niet een garantie vor de toekomst of slechts ten dele. Voorlopig is de inschatting nog wel goed, maar onze aandacht moet niet verslappen op dit punt.

Ook de provincie moet op haar tellen passen..

Woensdag 14 mei- Hondenuitrenplaatsen

In de raadsvergadering van vanavond is er gesproken over de aanpak van hondenpoep. Er moet een andere mentaliteit komen onder de hondenbezitters. Zelf opruimen wat je hond produceert wordt het motto. Deze nieuwe aanpak wordt kracht bijgezet door hierop te controleren. Men moet een schepje bij zich hebben bv. Dat is even wennen voor iedereen, maar samen met de wijkplatforms is bedacht om er ook wat tegenover te stellen. Namelijk plekken in de woonwijken waar je hond even lekker veilig kan uitrennen. Zogenaamde HUP's. (Hondenuitrenplaatsen). De gemeente vraagt wat, maar je krijgt als hondenbezitter er ook wat voor terug. Nu wordt het geld van de hondenbelasting op die manier ingezet en kunnen de inwoners zien dat je er ook wat voor terug krijgt.

Een goed doordacht plan vinden wij. Juist omdat het samen met de wijkplatforms is opgezet.

Wie schetst onze verbazing; Het CDA diende samen met de VVD en PRO'98 een amendement in, waarbij de uitrenplaatsen uit het plan gehaald worden. Natuurlijk is dat goedkoper en natuurlijk is het geld uit de hondenbelasting geld voor de 'algemene pot' (niet-geoormerkt geld in bestuurlijke taal), maar dat zal niet helpen om het draagvlak te vergroten denken wij. Nu passeer je de wijkplatforms die hier goed over hadden nagedacht en waren betrokken bij het tot standkomen van dit beleidsstuk....

Wij hebben dus tegen dit amendement gestemd, maar dat mocht niet meer baten, men had al een meerderheid opgebouwd met CDA, VVD en PRO'98. De pleitwoorden van de wethouder voor het oorspronkelijke plan mochten ook niet meer baten, niemand wijzigde zijn/haar standpunt meer.

Dinsdag 13 mei 2008 - RBVV grondtroepen

Afgelopen weekend werd ik benaderd door bestuursleden van de RBVV. Zij vertegenwoordigen inmiddels zo'n 23 verenigingen, gemeentegrensoverschrijdend.  Dat zijn mensen die je serieus moet nemen! Men wil de voor hen belangrijke zaken goed onder de aandacht van met name de provincie kunnen brengen. Nu was er een goede reden om contact te zoeken. De provincie lijkt nu de vrijliggende fietspaden bij Stroe / Kootwijkerbroek niet te willen aanleggen, terwijl daar in het verleden duidelijke toezeggingen over gedaan zijn. Een van de bestuursleden heeft hiervoor harde bewijzen op papier kunnen opdiepen.

Hierop heb ik contact gezocht met onze provinciale ChristenUniefractie. Men neemt dit serieus en heeft inmiddels contact gezocht met Ed Wilke, de man die zich - al jarenlang - zo inzet op dit terrein. Ik hoop dat men de gedane toezegging kan omzeten in daden binnenkort. Tenslotte heeft de RBVV al veel gedaan aan de voorbereidingen voor de grondaankoop langs dit traject. Ze zijn in feite de grondtroepen van de provincie op deze manier!

Maandag 12 mei 2008 - Prins Hendrikbos

In deze tijd van het jaar geniet ik altijd weer enorm van onze omgeving. We hebben toch een geweldige achtertuin zo met de Veluwe om de hoek! Mijn dag was gevuld met wat andere dingen waardoor ik 's avonds veel zin had om er nog even alleen op uit te gaan. Met een gezin is het heerlijk om af en toe de stilte te kunnen opzoeken. Ik stond dan ook om zeven uur in het bos ergens bij Kootwijk.

Hier heb ik een rondwandeling gedaan vanaf een parkeerplaats in het Prins Hendrikbos. Het heeft altijd een dubbel gevoel zo in je eentje. Het zou goed zijn om een flinke hond bij je te hebben, maar ja ik wil geen hond want die moet je steeds uitlaten als je in de bebouwde kom woont. Misschien is een leenhond een goed idee voor vrouwen die graag alleen het bos in gaan. Een gat in de markt wellicht voor het dierenasiel??

Zondag 11 mei 2008- Wit-Rusland

De kerkdienst vanmiddag is bijzonder omdat we als gemeente enkele dagen 6 gasten uit Wit-Rusland op bezoek hebben. Ze slapen bij broeders en zusters en we ondernemen met elkaar een aantal activiteiten. Fractiegenoot Frits en zijn vrouw hebben hierin ook een gastentaak en Frits heeft zijn exclusieve rondwandelingen in Amsterdam ingezet. In de middagdienst preekt de witrussische dominee in een mooie outfit (zwart overhemd met bretels en wit 'pastorboordje'). Men had gelukkig een tolk gevonden want Russisch is moeilijk te volgen (!). Het enige wat ik zonder vertaling kon verstaan was 'Jesu Chrsti, internationale' en eigenlijk was daarmee ook de kern van de preek wel weer te geven!

De contacten worden frequenter en intensiever. Een groep uit onze gemeente is vorig jaar naar hen toe gereisd en nu doen zij het opnieuw naar ons toe. De grootste bindende schakel is onze predikant ds. A. Feijen die zijn diensten zowel bij ons als bij hen inzet. Het is ook voor hem en zijn vrouw heel bijzonder om ons nu als gemeenteleden samen bijbelstudie te zien doen.

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw bericht, of stuur een mail naar t.kuiper@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 20 - Tjitske Kuiper'

Michael
Geplaatst op: 15-05-2008 11:23 Quote
Voor een leuk prijsje, mag u onze hond wel lenen!
tjitske
Geplaatst op: 15-05-2008 13:03 Quote
Dat vind ik een heel aardig aanbod. Dank je wel. Hij moet dan wel een stukje mee in de auto en flink doorlopen.

Trouwens, heb je er ook al een schep(je) aangeschaft? (zie weblog donderdag)
Ik zal vragen of wethouder Leen Verweij belangstelling heeft de hond ook te lenen
om een demonstratie te geven hoe het nieuwe hondenpoepbeleid werkt.... Is dat ook goed?

Joop
Geplaatst op: 15-05-2008 17:13 Quote
Er zit wel een leuke rode draad door deze weblog heen. Eerst zoekt Tjitske een hond om uit te laten en vervolgens lezen we een stukje over het uitlaatbeleid van de gemeente. Ik vond het beleid wel goed en vind het onbegrijpelijk dat door sommige partijen de input van wijkplatforms en hondenbezitters zo aan de kant geschoven is.

De kortzichtige visie van VVD, CDA en Pro om meer toezicht in te stellen is al jaren een succes gebleken (getuige al die hopen die dagelijks weer op mijn stoepie liggen) Juist is er de behoefte aan de veldjes om de honden uit te laten, want die zijn er nu te weinig en daarvan zie je nu het resultaat... Gemiste kans dus!!!

Michael stemt in 2010 vast op een hondenvriendelijke partij.
Nieuw bericht

Archief > 2008 > mei