Raadhuisplein 2 - week 20

dinsdag 20 mei 2008 23:09

Dinsdag 13 mei
De burgemeester is een paar weekjes op vakantie. Dat is altijd even wennen. Want de burgemeester is de voorzitter van de B&W-vergaderingen op dinsdag. Maar niet getreurd: we hebben een eerste, een tweede , een derde en een vierde loco. In dit geval pakt wethouder Tijmensen de hamer welgemoed op. En dat is hem wel toevertrouwd. Hij ziet het natuurlijk ook als een uitdaging om het minstens net zo goed te doen als burgemeester Houben. En ik vind dat hij daar goed in slaagt. Houben hoeft zich bij afwezigheid geen zorgen te maken.

Verder hoop ik dat wethouder Tijmensen er niet veel last van heeft dat de burgemeester er niet is; bij ernstige brand, of ongelukkien met dodelijk afloop, enz enz kan hij er ook bij worden geroepen. Maar dat zijn geen dingen om aan de grote klok te hangen. Net als de burgemeester hoor je daar de eerste loco ook niet over. En dat is maar goed ook.

Woensdag 14 mei
De raadsvergadering van vanavond heb ik met de nodige verbazing meegemaakt. Niet omdat de burgemeester er niet was en raadslid Schotanus de voorzitter moest zijn (het is hem op het lijf geschreven) Nee, ik heb het dan natuurlijk over één speciaal agendapunt: het hondenuitlaatbeleid (een op verzoek van de agendacommissie aangegeven formulering voor hondenpoepbeleid). Ik zal u uitleggen waarom. Niet zozeer omdat het CDA met een amendement kwam aanzetten. Als de raad namelijk een verbetering wil aanbrengen in een collegevoorstel is dat hartelijk welkom!

Binnenkort verleden tijd in Barneveld....Nee, mijn verbazing zit in het feit dat dit nieuw geformuleerde beleid tot stand is gekomen na uitvoerige raadpleging en uitgebreide betrokkenheid van de wijkplatforms. Zij weten van nabij hoe irritant die stront is op speelveldjes. En daarom ook hebben de wijkplatforms zo gemotiveerd meegedacht, gezocht naar goeie locaties voor uitrenplekken enz.

Toen we met het traject begonnen heeft de commissie Grondgebied me nog de vraag gesteld of het voorbereiden van zo'n plan wel een kleine 7000 euro moest gaan kosten (uiteindelijk 5000)? Kon een ambtenaar het niet gewoon zelf formuleren? Toen heb ik al aangegeven dat de mensen uit de wijken betrokken moeten worden, dat er t.b.v. succesvolle mentaliteitsverandering draagvlak gecreëerd moet worden. Van niemand heb ik toen gehoord dat dat geen goeie route was.

En nu na een proces van maanden krijgen de wijkplatforms te horen dat er bij CDA, VVD en PRO98 geen belangstelling is voor deze inbreng vanuit de wijken. Er is maar één ding nodig: handhaven, boetes uitdelen. Dat is goed hondenbeleid.

Ik hoop van ganser harte dat de wijkplatforms zich niet zullen laten ontmoedigen: wij blijven de wijkplatforms heel hard nodig hebben. In ieder geval om samen met de hondenbezitters in het voorjaar van 2009 mee te doen aan een evaluatie. Maar ook voor talloze andere dingen wil ik graag in contact blijven met de wijkplatforms.

Donderdag 15 mei
Vanmiddag ben ik op het Arnhemse provinciehuis geweest. Vele wethouders van jeugd waren daar bij elkaar. De gedeputeerde had het initiatief genomen om een poging te ondernemen om alle Gelderse gemeenten zover te krijgen dat ze voor hetzelfde systeem kiezen voor de Verwijsindex. Ten diepste een pijnlijk initiatief, omdat de landelijke overheid die keuze niet heeft durven nemen en nu dreigt dat elke gemeente een eigen systeem gaat kiezen en dat zou verschrikkelijk zijn.

Mede dankzij zijn aanhoudende geestdrift kreeg de heer Esmeijer iedereen zover: er komt dus één systeem voor alle Gelderse gemeenten. En uit vreugde gaat Gelderland dit financieel ondersteunen.

Wat is een verwijsindex? Eigenlijk is het een digitaal systeem waarin elke betrokken instelling een kind kan aanmelden door invoering van het burgerservicenummer en de naam van de instelling. Zo is snel te zien als iemand een kind aanmeldt of er ook een andere instelling zich al bezighoudt met het zelfde kind waardoor er goede coördinatie mogelijk is. Als een regionale instelling voor elke gemeente een ander systeem moet gebruiken werkt dat omslachtig. Instellingen die werken over de grens van de provincie blijven last houden van verschillende systemen waarmee ze moeten werken.

Als dit systeem eenmaal is ingevoerd (Ede is er al een heel eindje mee op weg als regiogemeente en daar kunnen wij heel erg ons voordeel meedoen) zijn nog niet alle problemen opgelost. Ik zal u uitleggen waarom:

Bij een multiproblemgezin, een gezin waar dus meerdere hulpverleningsinstanties over de vloer komen, komt dan de vraag aan de orde welke instelling de regie gaat voeren over alle betrokken partijen. Dat wordt nog spannend, want als ik het goed begrijp, is het niet bij voorbaat zo dat iedereen de regie aan een ander over wil laten.

Vrijdag 16 mei
Logo de Meerwaarde, fusieschool in BarneveldVanmorgen heb ik weer rond de tafel gezeten met het bestuur van de Meerwaarde, de school voor VMBO. Dat overleg heeft een vertrouwelijk karakter, maar iets kan ik wel vertellen. Het voorlopig ontwerp van de nieuwe school voor VMBO nadert zijn voltooiing.

Dat wordt een spannend moment, want dan kan ook duidelijk worden of al dan niet sprake is van een hogere gecalculeerde prijs dan het bedrag dat in de intentieovereenkomst met de school is overeengekomen en opgenomen is in de gemeentebegroting. De school heeft een eerder ontwerp naar de prullenbak verwezen en werkt nu aan een sober en doelmatig gebouw waarin de leerkrachten overeenkomstig hun onderwijsvisie aan de leerlingen goed en hedendaags onderwijs kunnen geven. De school heeft heldere en inspirerende opvattingen over hedendaags onderwijs.

Als het VO gereed is, wordt het ter beoordeling overhandigd aan de gemeente om te kunnen beoordelen of de gemeente het gebouw ook sober en doelmatig vindt. Als het gecalculeerde bedrag binnen de begroting blijft, is er geen probleem en kan er snel aan het DO worden begonnen. Als dat niet het geval is, zal de brandende vraag zijn wie de tekorten voor zijn rekening gaat nemen; het is absoluut niet vanzelfsprekend dat de gemeente dat (in haar eentje) doet.

Zaterdag 17 mei
Het is niet mijn gewoonte om ook aan de zaterdag wat aantekeningen te wijden. Dit keer wel (de maandag viel tenslotte uit) en wat voor dringends heb ik dan bij deze dag te melden? Ik ben bij de Open Dag van Ons Bedrijf geweest; dat was geen verloren tijd! Integendeel!

Ons Bedrijf is een stichting die er alles aan doet om mensen een nuttige dagbesteding te geven. Aan mensen die vanwege een verstandelijke beperking of vanwege gemis aan structuur in hun leven (nog) niet zelfstandig aan de slag kunnen. Bij Ons Bedrijf zijn er verschillende takken van sport. De ene groep zet onderdelen in elkaar voor b.v. MOBA (een voorbeeldbedrijf, ook als het gaat over oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen!). een andere groep doet aan houtbewerking en produceert de unieke vogelbroedkastjes die als zoete broodjes over de toonbank gaan. Een heel andere tak van sport is de beschutte werkplaats waar men onder begeleiding een vak leert (bv lasser). Ik ontmoette vele gemotiveerde mensen: dankbare ouders, een heel goed gemotiveerde leerling van de Donnerschool die zeker weet dat hij een goede lasser zal worden, een vrijwilliger die ondanks zijn WAO toch nog iets aan zijn vak van timmerman kan doen en zich ontwikkelt als een vader voor enkele jongens met een beperking.

Ons Bedrijf is een parel voor de Barneveldse samenleving. tIs eigenlijk een schande als u er nog nooit van gehoord heeft en nog nooit van de diensten van deze instelling gebruik heeft gemaakt.

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw bericht of stuur een mail naar l.verweij@barneveld.nl

Opinie
Wethouder

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2008 > mei