Barneveldse Krant: HdS: zorg in natura

woensdag 31 januari 2007 15:19

Klanten die huishoudelijke zorg ontvangen van de HdS kunnen vanaf 1 maart het beste kiezen voor zorg in natura in plaats van een persoonsgebonden budget aan te vragen.

Dat advies geeft directeur Tom van den Belt van de christelijke thuiszorgorganisatie in een maandag verstuurde brief aan de ruim zeshonderd mensen in de gemeente Barneveld die hulp in de huishouding via de HdS ontvangen. De HdS adviseerde tot dusver een persoonsgebonden budget (PGB) aan te vragen om zo haar klanten te behouden. De reden was dat de HdS bij de Europese aanbesteding van huishoudelijke hulp in de gemeente Barneveld buiten de boot viel. Icare, Amant en De Nieuwe Zorg Thuis scoorden beter in een prijs-kwaliteitvergelijking. Via een PGB kunnen mensen zelf bepalen met welke zorgaanbieder ze in zee gaan. Zoals deze krant eerder al berichtte, wordt de HdS onderaannemer van De Nieuwe Zorg Thuis. Het contract daarvoor is maandag ondertekend.

,,We hebben goede afspraken gemaakt met De Nieuwe Zorg Thuis, daarom is het voor onze klanten beter én veel gemakkelijker om voor zorg in natura te kiezen'', legt Van den Belt uit. ,,Daar komt bij dat de gemeente heeft toegezegd het aanvragen van een PGB zo eenvoudig mogelijk te maken. Maar daar komt toch meer bij kijken dan gedacht. Vandaar dat wij onze klanten nu adviseren alles te houden zoals het was. Dit is de beste oplossing voor iedereen.''

Alle mensen in Barneveld die huishoudelijke hulp ontvangen, krijgen binnenkort een brief van de gemeente over de keuze voor hulp bij het huishouden vanaf 1 maart. Daarbij zit een boekje waarin zorgaanbieders zich presenteren. ,,Als u voor de HdS wilt kiezen, moet u op een formulier een hokje aankruisen bij de HdS én bij De Nieuwe Zorg Thuis. Dat is alles'', schrijft Van den Belt in de brief aan de klanten. ,,U sluit dan ook een zorgovereenkomst af met de HdS.''

,,Klanten die tevreden zijn over de HdS, willen bij de HdS blijven en zo is dat prima geregeld'', reageert directeur Miquel Wijngaards van De Nieuwe Zorg Thuis. ,,Het werkproces van de HdS is daarbij zoveel mogelijk leidend.'' Wijngaards benadrukt dat De Nieuwe Zorg Thuis wel de officiële contractpartner is voor de gemeente Barneveld. ,,Wij moeten verantwoording afleggen. De klanten van de HdS zijn óók mijn klanten. Voor ons is de keuze van de klant leidend: als ze bij de HdS willen blijven, kan dat heel eenvoudig. En als ze zorg via De Nieuwe Zorg Thuis willen ontvangen, zijn we daar ook klaar voor. De eerste klanten uit Barneveld hebben zich al gemeld en we hebben ook een aantal sollicitatiebrieven ontvangen.''