WisselBlog week 4 - Heimen Schuring

maandag 22 januari 2007 08:29

Zaterdag 27 januari – Barneveld in de jaren vijftig
Gisteravond heb ik een aantal boeken uit de Barneveld collectie van de bibliotheek gehaald. Ze staan een beetje verstopt op de begane grond, maar na navraag kon ik ze vinden. Ik heb een boek over Barneveld in de jaren vijftig meegenomen en het jubileumboek van 50 jaar HdS.

Wat is Barneveld veranderd! Op de vele foto’s in het boek staan maar weinig gebouwen die er nu,  anno 2007, ook nog staan. Toch wel jammer dat veel van die oude karakteristieke panden zijn verdwenen. Aan de andere kant begrijp ik best dat – zoals recentelijk bij bakker De Vries – het vaak ook ondoenlijk is oude vervallen en slecht te isoleren panden in stand te houden.

Ook het HdS-jubileumboek is leuk ook door te lezen. De foto van Bram Roggeveen viel me op, toch een heel ander gezicht met zo’n grote bril… De Hervormde wortels van HdS komen duidelijk aan bod in het boek. ‘Hulp aan onze naasten’ heet het boek. Absoluut lezenswaardig!

Vrijdag 26 januari – Het nieuwe vergaderen
Vandaag plofte er weer een e-mail in mijn elektronische brievenbus over het nieuwe vergadermodel. Volgende week dinsdag komt de werkgroep die daarover nadenkt weer bij elkaar en op 13 februari praten we er in de commissie Bestuur over.

Wat willen we alweer bereiken? De politiek moet toegankelijker worden voor de inwoners. De inwoners moeten weten wanneer ze kunnen meepraten, invloed hebben. En we proberen het vergaderen efficiënter te maken.

In het voorstel staat een aantal dingen waarmee we dat denken te gaan bereiken. Het zou de politiek niet zijn, als we het direct een zouden zijn. We moeten dus nog doorpraten over een aantal punten. Maar toch alvast een sneak preview van de voorstellen waarover we praten.

• Duidelijke splitsing van het besluitvormingsproces in informeren, debatteren en besluitvormen. Letterlijk dus ook drie keer het onderwerp op de agenda voor de drie fasen in het besluitvormingsproces.
  • Tijdblokken. De agenda van de commissies en de raad worden voorzien van tijdblokken. Hierdoor weet de inwoner wanneer ‘zijn’ punt aan de beurt is en hoofd hij niet de agendapunten die daarvoor zitten mee te maken.
  • Parallel vergaderen. Door op meerdere plekken tegelijkertijd te vergaderen (met een raadslid per fractie) kunnen we als raad tijd besparen. Dat maakt het vergaderen efficiënter en kunnen we nog meer tijd besteden aan gesprekken met inwoners en belangengroepen.

Dinsdag praten we verder. Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijke voorstel er komt uit te zien!

Donderdag 25 januari – Samen (zijn we) Barneveld!
Hé, da’s nou leuk! In Barneveld Vandaag staat collega-raadslid Gera Siemeling van het CDA. Dat is op zich natuurlijk al leuk, ik lees met veel belangstelling de afleveringen van de serie ‘voor de (d)raad ermee’, maar nog leuker vind ik de titel van haar column: ‘Samen zijn we Barneveld’. Dat klinkt als: Sámen Barneveld, de verkiezingsslogan van de ChristenUnie bij de raadsverkiezingen van vorig jaar.

En zo is het natuurlijk ook, samen zijn we Barneveld. We moeten met elkaar ervoor zorgen dat onze gemeente mooi blijft, veilig is, iets is om trots op te zijn! Dat is pas sámen Barneveld!

Ik ben het ook helemaal eens met Gera als ze schrijft dat schrijvers van ingezonden stukken ook moeten blijven beseffen dat het prettig leven is in Barneveld. Er wordt veel ‘gesomberd’ in de ingezonden stukken (de enkele positieve noot daar gelaten). Ik moet in dat verband terugdenken aan de stortvloed van ingezonden brieven die het gemeentebestuur over zich heen kreeg bij de aanbesteding van de WMO en het niet gegund krijgen van de HdS. De teller stond op een gegeven moment rond de twintig… De ene brief was nog erger dan de andere en veelal gebaseerd op verkeerde aannames en daardoor vol verkeerde conclusies. Tot de rechter uitspraak deed. Toen werd het stil op het brievenschrijvers-front…

Ik hoop dat de Barnevelders ook eens wat vaker positieve ingezonden stukken schrijven. En dan spreek ik Gera na: ga ervan uit dat je veel hebt en niet alles kunt krijgen. Er is heel veel moois in onze gemeente. Iets om blij mee te zijn! En om over te schrijven!

Woensdag 24 januari – Vluchten voor cijfers?
Ik moet toch eens gaan praten met de journalist van Barneveld Vandaag, want de opening van deze relatief nieuwe krant slaat echt nergens op. ‘B&W vlucht voor cijfers’ kopt ons gratis huis-aan-huisblad. Het schrijft verder: ‘Het college van B&W is ambitieus en wil van alles, maar het wil zich niet vastleggen op resultaten.’

Nou, daar klopt dus weinig van.

Ja, het klopt dat burgemeester Houben zich niet wilde laten vastleggen op het verminderen van het ‘onveiligheidsgevoel’ van 26 naar 20%. Maar dat kan toch ook helemaal niet. Je kunt een college niet afrekenen op iets dat het maar deels kan beïnvloeden. Ik vind ‘veiligheidgevoel’ een onmogelijke indicator. Als er een bom ontploft in Londen, neemt bij ons het veiligheidsgevoel af. Is het dan echt onveiliger geworden? En kan het college er ook maar iets aan doen dat in Barneveld het veiligheidsgevoel afneemt na zo’n bomaanslag? Ik dacht het niet!

Ik vind het op zich wel nuttig om als raad eens goed na te denken welke doelen we willen stellen als het gaat om veiligheid en hoe we die doelen gaan meten. Dat heb ik gisteravond ook gezegd in de raadsvergadering. Daarbij heb ik direct wel opgemerkt dat niet alles meetbaar te maken is, vooral als het om veiligheid gaat. Laten we dus als commissie Bestuur maar eens rustig gaan nadenken over meetbare doelen voor veiligheid. Dat is beter dan tijdens een raadsvergadering, zonder enige aankondiging, met een amendement te komen waar eigenlijk niemand iets mee kan. En waar een burgemeester – terecht – niet voor wil tekenen.

Dinsdag 23 januari - Integrale veiligheid

Vanavond een feestelijke raadsvergadering, maar ergens ook weer niet. Jaap van den Top is beëdigd, maar dat doet ons natuurlijk ook denken aan Henk Geurts, wiens plek door Jaap wordt ingenomen.

Na de beëdiging hebben we als raad gesproken over de nota Integrale Veiligheid. Hoofdlijn van mijn betoog is de medeverantwoordelijkheid van de inwoners. De wijk, dat ben je samen. Samen zijn we verantwoordelijk voor de veiligheid. We zijn dan ook blij met het beleid, waarin bewoners en wijkplatforms een belangrijke rol krijgen. Dat is nou typisch Samen Barneveld!!! Klik hier voor de tekst van mijn bijdrage.

Willem van Essen van Lijst8 nam de vrijwilligers van de wijkplatforms weer eens op de schop. Hij noemde hen verklikkers. In de tweede termijn heb ik aangegeven dat ik die uitspraak jammer vind en ik heb Van Essen geadviseerd eerst eens te gaan kijken bij een wijkplatformvergadering, voordat hij zijn oordeel klaar heeft. Dré Wieringa van Wijkplatform De Wheem/De Maat uit Voorthuizen zat op de tribune. Ik heb Van Essen tegen Van Essen gezegd dat hij met Dré maar een afspraak moet maken. Hoe kan een raadslid het nou maken om mensen die zich vrijwillig inzetten voor hun buurt zo te schofferen. Dat kan alleen Van Essen.

Maandag 22 januari - Fractieoverleg
Deze week is er weer een raadsvergadering, daarom vanavond fractieoverleg.
Jaap van den Top zat er vanavond een beetje dubbel bij, hij was gewend als fractieondersteuner bij ons overleg te zijn, nu is hij ook bijna-raadslid, hij wordt namelijk morgenavond beëdigd.

Morgenavond staat onder andere het jeugdbeleid op de agenda. De gemeente wil haar regierol oppakken en dat is goed. Onze jeugd moet zorgeloos kunnen opgroeien en als er wat misgaat moet er snel en goed worden ingegrepen.
Daarbij helpt een Centrum voor Jeugd en Gezin. Die moet er dan ook snel komen, eerder dan de voorgestelde 2009. Daar gaan we het morgen over hebben.

Zondag 21 januari - Rust
Vandaag weer een heerlijke rustdag gehad. Geen werk, geen politiek, geen klusjes, maar rust! Ik ben blij dat we de zondag hebben!

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur uw bericht naar h.schuring@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 4 - Heimen Schuring'