WisselBlog week 2 - Heimen Schuring

woensdag 10 januari 2007 12:09

Zaterdag 13 januari – Vrijwilligers en goed gedrag
'Ook vrijwilliger moet goed gedrag aantonen', een bericht op nu.nl. Het bericht gaat over vrijwilligers die met kinderen werken, die moeten aantonen dat ze in het verleden geen zedendelicten hebben gepleegd.

Toen ik de kop las, moest ik aan de Hans Kreugel, de trekker van de (oude) voedselbank, denken. Het zou een hoop gedoe gescheeld hebben als van dit type vrijwilligers ook op voorhand een verklaring van goed gedrag wordt gevraagd.

Het vermoeden bestaat dat meneer Kreugel niet geheel van onbesproken gedrag is. Op toktokcity.com staat een link naar nieuwsbericht op de site van het TROS-programma Oplichting. Er is ook aangifte gedaan.

In de Barneveldse Krant van gisteren wordt in het commentaar gesteld dat in Nederland iemand pas schuldig is, als hij veroordeeld is. Dat geldt in dit geval natuurlijk ook. Maar moest de gemeente dan met de armen over elkaar afwachten wat er allemaal waar is van de beschuldigingen en daarmee het risico lopen dat vanuit een gemeentelijk gebouw mogelijkerwijs onoorbare dingen plaatsvinden? Ik dacht het toch niet!

Ik hoop wel dat snel komt vast te staan wat er wel en wat er niet klopt van alle verhalen. Dat is goed voor iedereen.

Vrijdag 12 januari – Business Nieuws Radio
In de loop van de middag krijg ik een MP3-bestand gemaild, waarin een radiointerview met Leen Verweij is te beluisteren. Leen gaat voor de landelijke media! Dat mag, zolang hij geen landelijke politieke ambities heeft….

U kunt het interview beluisteren door hier te klikken.

Leen gaf in de commissie Samenleving al aan dat Barneveld voorop loopt als het gaat om beleidsvorming voor keten. De provincie Gelderland kijkt over de schouder van het college mee en wil de ervaringen van Barneveld gebruiken voor andere gemeenten.

Nu meldt BNR zich dus ook. Op hun site is te lezen dat de Voedsel en Waren Autoriteit en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten de strijd willen aangaan met ‘zuipketen op het platteland’. Ik zou de VWA en de VNG willen adviseren eerst het Barneveldse beleid af te wachten. Je kunt zoiets beter mèt de jongeren oplossen dan dat via de rechter van alles wordt afgedwongen. Dan gaan de oude keten dicht en worden de nieuwe keten in het geheim geopend. En dan heb je helemaal geen grip meer.

Donderdag 11 januari – Het Haagse
Veel aandacht dezer dagen voor de Haagse politiek en voor de onderhandelende partijen. Ook de ChristenUnie mag zich verheugen in veel pers. Zo zat Rogier Havelaar van PerspectieF in het NOS journaal op 3. Leuke reportage! Klik hier om 'm te bekijken.

Ook de vraag of Rouvoet fractievoorzitter of minister moet worden dient zich aan. Ik ben er erg voor dat André de fractie blijft aanvoeren. Ik sluit me aan bij het VVD- principe dat de politieke leider in de kamer zit en niet in het kabinet. Bovendien heeft de ChristenUnie drie nieuwe kamerleden. Wie kan hen beter leiden dan André?

Woensdag 10 januari – Ketenbeleid
Vanavond mocht ik voor de derde avond op rij naar het raadhuis, ditmaal voor de commissie Samenleving. Naast de nota Jeugdbeleid was de nota ‘naar een verantwoord ketenbeleid’ een belangrijk onderwerp op de agenda.

In Barneveld zijn plusminus veertig keten. Dit zijn soms letterlijk een bouwkeet of anders een caravan of een deel van een schuur of zolder waar met name jongeren samenkomen. Door sommige organisaties worden deze keten steevast ‘zuipketen’ of ‘drankketen’ genoemd. Uit de nota blijkt dat niet terecht te zijn. Natuurlijk, in elke keet wordt er gedronken, maar de halve krat per persoon is vaak schromelijk overdreven.

Toch moet er veel veranderen. Een aantal punten (in de nota staan er veel meer):
  • Het belangrijkste is dat keten brandveilig worden, ik heb tijdens de vergadering de vergelijking met het tragische ongeval in Maarsbergen gemaakt, waar twee jongens door brand om het leven zijn gekomen. Het ging daar ook om een keet (in aanbouw). Gelegenheden waar onze jeugd gezellig samenkomen moet absoluut brandveilig zijn.
  • Daarnaast speelt dat een aantal bouwsels illegaal is neergezet en dat een schuur met agrarische bestemming niet bedoeld is voor ‘bewoning’, illegaal gebruikt worden dus. Ook dat moet aangepakt worden.
  • Ook mag een keet geen concurrentie zijn voor de horeca. Het moet een besloten groep zijn, die niet groter is dan 20 personen, waar geen winst gemaakt wordt.
  • De eigenaar van de grond waarop de keet staat, moet zich verantwoordelijk voelen en de ouders van de aanwezige jongeren ook.
Op voorhand leek een aantal regels betuttelend of ietwat vergezocht. Maar toen wethouder Verweij gloedvol betoogde dat er regels nodig zijn, omdat anders de Voedsel en Waren Autoriteit en het Bureau Eerlijke Mededinging zeker naar de rechter zouden gaan, werd de commissie duidelijk dat dit toch echt zo moest. Zelfs Paul Vos (VVD), die zich vooraf (ook in de krant) al meldde als felle tegenstander, kon nut en noodzaak begrijpen en beloofde te zullen zoeken naar scherpe kantjes die er eventueel af zouden kunnen. Dat klinkt al heel anders dan ‘dit stuk moet door de versnipperaar’ waar hij in eerste termijn mee begon.

Dinsdag 9 januari – Commissie Bestuur

Vanavond ben ik naar de commissie Bestuur geweest. Gisteren was ik niet helemaal lekker, waardoor ik niet naar het fractieberaad ben geweest, nu gaat het wel weer (een beetje).

De directeur van Recreatie Gemeenschap Veluwe kwam ons vertellen wat de plannen met recreatieplas Zeumeren zijn. De pitch en pullbaan (soort golfbaan) wordt nu aangelegd en er komt ook een overdekte aqua speeltuin. Mooi dat Zeumeren opgewaardeerd wordt!

Tijdens de behandeling van de Nota Integrale Veiligheid bleek dat de burgemeester en ik verschillend denken over hoe zulke beleidstukken door de raad behandeld moeten worden. Ik wil een kort voorstel met daarin duidelijke beslispunten. In de beslispunten moeten de doelen (‘kaders’ in gemeentetaal) duidelijk zijn verwoord. De burgemeester vindt een nota toch prettiger.

Als de raad hele nota’s moet vaststellen, moet de raad ook de hele nota bespreken en het eens zijn met elke punt en komma. Dat geeft veel te veel gedetailleerde vragen (die had ik gisteravond overigens ook…) en dat komt besluitvorming niet ten goede. De raad moet zich - naar mijn bescheiden mening – richten op de hoofdlijnen, de kaders en de uitvoering aan het college overlaten.

Een leuk onderwerp om eens over door te praten met de burgemeester!

Maandag 8 januari – Vergadermodellen
Aan het begin van de avond is de werkgroep Raadsvergaderingen weer bijeen gekomen. We bespreken de nieuwe versie van de notitie over nieuwe vergadermodellen. We zijn over heel veel punten eens (en over een paar andere punten moeten we gewoon nog een keer doorpraten…).

Het moet voor de inwoner duidelijker worden hoe de raad werkt, wanneer inspreken zin heeft en wanneer onderwerpen behandeld worden. Nu wordt vaak te laat aan de bel getrokken, duren vergaderingen ellenlang en wordt er niet echt gedebatteerd.

Door het besluitvormingsproces in drie duidelijke stappen op te knippen (informatie uitwisselen, debatteren en besluiten), weet een belanghebbende wanneer hij het beste kan komen praten (in de informatiefase dus).

Een ander onderdeel van het voorstel is te gaan werken met blokken. Elk agendapunt krijgt een half uur, een uur of nog meer tijd toebedeeld en daar moeten we ons dan ook aan houden. Op die manier weet een inwoner wanneer ‘zijn’ punt wordt behandeld en zorgen we er ook voor dat vergaderingen minder lang worden.

Er valt nog veel meer over te vertellen, maar dan wordt deze blog te lang. Ik heb er het volste vertrouwen in dat we met een aantal veranderingen politiek leuker voor de inwoner kunnen maken. En dat zou ik grote winst vinden!

Zondag 7 januari – Week van het gebed
Vandaag begint de week van het gebed. In de morgendienst (kwart-voor-erf, eens een keer lekker uitslapen…) besteedt de dominee er veel aandacht aan. De preek gaat over de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter. Zoals de weduwe steeds terug kwam bij die rechter, mogen ook wij steeds tot God bidden. En als zelfs en onrechtvaardige rechter uiteindelijk hoort, zou de rechtvaardige God dan niet zeker horen!

Jammer dat de week van het gebed samenvalt met de commissieweek, dat betekent dat ik maandag- tot en met woensdagavond in het raadhuis wordt verwacht. Donderdag hoop ik naar een gebedsbijeenkomst te gaan. Gaat u ook?

Reacties op 'WisselBlog week 2 - Heimen Schuring'