Aantal keer gelezen

Annelies vd Kolk en TK bij Stationsweg 800dinsdag 02 januari 2007 12:44

BARNEVELD - Om de kruising Stationsweg/Van Wijnbergenlaan in Barneveld veilig te maken voor overstekende fietsers, wordt de bebouwde komgrens opgeschoven tot vóór de aansluiting met de Esweg

Hierdoor moeten automobilisten hun snelheid op dit deel van de Stationsweg, een provinciale weg, verlagen van 80 naar 50 kilometer per uur. Met het opschuiven van het plaatsnaambord Barneveld, wordt ook een nieuwe vluchtheuvel aangelegd om de rijwegen te splitsen. Daarnaast legt de provincie trottoirbanden en verlichting aan. ,,We willen het definitieve ontwerp in februari rond hebben. De uitvoering van de aanpassing staat vervolgens gepland in de tweede helft van 2007”, zegt Hans Willekes, verkeerskundige bij de provincie Gelderland.

ChristenUnie-raadslid Tjitske Kuiper, die de onveilige situatie vorig jaar bij de provincie aankaartte, is blij dat de verkeerssituatie aangepast wordt. ,,Eindelijk gaat er nu echt wat gebeuren aan die gevaarlijke kruising, al duurt het me nog steeds veel te lang”, zegt ze. ,,Op de kruising van de Stationsweg met de Van Wijnbergenlaan steken dagelijks groepen schoolkinderen van het Groen van Prinsterercollege en het Johannes Fontanus College over. Je weet hoe dat gaat, die kinderen kiezen de kortste weg en steken in groepen de weg over, zodat auto’s moeten afremmen. Tot nu toe is er op enkele lichtgewonden na nog geen ernstig ongeluk gebeurd, maar dat is een kwestie van wachten.”

Volgens Kuiper duurt het veel te lang voordat de gevaarlijke situatie wordt aangepakt. ,,Ik heb dit probleem jaren geleden al aangekaart en de provincie zegde een jaar geleden al toe de verkeerssituatie aan te pakken. Het is jammer dat het nu nog weer een half jaar moet duren. Ik zie zelf ook geen enkele kans om de aanpak te bespoedigen.”

Dat het tot halverwege 2007 moet duren voordat de kruising wordt aangepakt, heeft te maken met de combinatie met de grote opknapbeurt van de Stationsweg. Provincie wil de hoofdrijbaan tussen Barneveld en Harselaar van een nieuwe laag asfalt voorzien. Ook het fietspad langs dit traject krijgt een opknapbeurt. Het tegelfietspad wordt vervangen door asfalt. ,,Dat is ook een goede verbetering. Je moet op dat pad nu nog uitkijken dat je je banden niet tussen de tegels krijgt”, zegt Kuiper.

Reacties op 'Barneveldse Krant: Aanpak onveilige kruising; Bebouwde kom Stationsweg verschuift'