Aantal keer gelezen

Veiligheid, dat doe je samen!

Schaffelaarsestraatwoensdag 24 januari 2007 16:39

Op dinsdag 23 januari heeft de gemeenteraad gesproken over de nota Integraal Veiligheidbeleid 2007 - 2010. De ChristenUnie vindt dit een prima beleidsstuk, vooral omdat de inwoners en de wijkplatforms een belangrijke rol krijgen toebedeeld. Veiligheid, dat is iets wat je samen regelt, Sámen Barneveld dus!

Onderstaand de bijdrage van Heimen Schuring.

Voorzitter,

Veiligheid, dat doe je samen!
Veiligheid. Een veelzijdig en daarmee een complex begrip. Dat moet je integraal aanpakken. En dat gebeurt dan ook. Dat is goed.

In de notitie wordt een opsomming gegeven van wat heet ‘de veiligheidspartners’. Ik tel er zestien, een indrukwekkende lijst. Ze zijn ook allemaal nodig. Wij missen één categorie: de scholen, ook zij hebben wat ons betreft een rol bij het verbeteren van de veiligheid. Omdat daar dagelijks duizenden leerlingen rondlopen, maar te meer omdat scholen een belangrijke rol hebben bij het opvoeden van onze kinderen.

We zijn blij dat bewoners en wijkplatforms in de lijst van veiligheidspartners als eerste genoemd worden. Want daar moet werken aan veiligheid ook beginnen. De wijkbewoners moeten zich medeverantwoordelijk voelen voor de veiligheid in de wijk. De wijk, dat ben je samen. De ChristenUnie hecht aan die eigen verantwoordelijkheid. Niet om alsmaar extra taken bij de burgers neer te leggen, waardoor de overheid kan bezuinigen, maar vanuit het besef dat een leefbare publieke samenleving een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van burger en overheid is. Het medeverantwoordelijk maken van de inwoners kent voor de ChristenUnie nog een diepere basis. Ik veronderstel dat in dit huis de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan voor velen een bekend gedeelte uit de Bijbel is. Dat wat de Samaritaan deed – het omzien naar je medemens en hem helpen als dat nodig is – is een opdracht voor ons allen. Voel je verantwoordelijk voor je medemens en help hem waar nodig.

We zijn dan ook blij dat in de notitie expliciet aandacht is voor de waarden en normen van de bewoners. Het zou fantastisch zijn als in Barneveld meer dan vijftigduizend Barmhartige Samaritanen rondlopen! In het kader van genoemde medeverantwoordelijkheid zijn wij ook blij met het initiatief om mensen op te leiden tot buurtbemiddelaar. Het is goed om te lezen dat in het voorjaar vijftien mensen deze opleiding zullen volgen. We hopen dat er nog velen zullen volgen.

BOA’s
In de nota wordt gesproken over de uitbreiding van het aantal Buitengewone Opsporingsambtenaren. De ChristenUnie is hier in principe voor, maar heeft wel twee opmerkingen.
  • Het mag niet zo zijn dat de BOA’s politietaken overnemen, of dat de politie denkt dat er minder politie-uren nodig zijn, omdat er in Barneveld meer BOA-uren beschikbaar zijn. We gaan ervan uit dat de portefeuillehouder hier alert op is.
  • BOA’s moeten met name ingezet worden voor het bevorderen van (verkeers-)veiligheid en het bestrijden van overlast (bij het uitgaan van de cafés, bij foutparkeren, vernielingen in de centra en bij het station). BOA’s moeten geen BUA’s worden, geen bonnen uitschrijvende ambtenaren. Bonnen uitschrijven is nuttig, maar het mag geen hoofdtaak worden.
Tenslotte
Voorzitter, ik kom tot een afronding.
De ChristenUnie is tevreden met de voorliggende beleidsnotitie. Wij vinden de speerpunten:
  • Ondersteuning met cameratoezicht
  • Inzet Boa’s
  • Horeca en
  • Verkeersveiligheid
de juiste speerpunten. Als we terugkijken, kunnen wij concluderen dat er in 2006 met een beperkt aantal mensen veel goed werk is verzet. We vertrouwen erop dat dit ook in de toekomst zal gebeuren en dat met de extra middelen, maar vooral met de inzet van onze inwoners Barneveld nog veiliger zal worden.

Veiligheid creëer je per slot van rekening samen. En dat is Sámen Barneveld.

Tijdens de eerste termijn van de burgemeester bleek dat de burgemeester de nieuwe BOA's niet alleen wil inzetten voor het uitschrijven van bonnen. De BOA's worden ook niet 1-op-1 betaald uit de opbrengsten uit (parkeer)bonnen. Deze toezegging was voor ons voldoende geruststellend. BOA's worden inderdaad geen BUA's, geen bonnenuitschrijvende ambtenaren.

Reacties op 'Veiligheid, dat doe je samen!'