ChristenUnie over doelen 2007 - 2010: Aan goede plannen geen gebrek

school_vmbo2_smaldonderdag 15 juni 2006 08:27

Een nieuwe raad, een nieuw college van Burgemeester en Wethouders. Dat zal wel wat moois gaan opleveren. U zult als inwoners van de gemeente wel benieuwd zijn naar de inhoud van de plannen voor de volgende jaren.
De ChristenUnie is positief over de voornemens, want veel van de zaken waar we bij de verkiezingen aandacht voor hebben gevraagd, zijn er goed in verwerkt. De ambtenaren hebben onder aanvoering van dit college ‘er flink de beuk in gegooid’ door de afspraken uit het coalitie-akkoord op een degelijke manier te verwerken in dit beleidsstuk.

Er is een grote achterstand in de scholenbouw die moet worden aangepakt; een aantal basisscholen en ook het VMBO-onderwijs moet een beter gebouw tot hun beschikking krijgen. Aan het jarenlange uitstel op dit punt moet een einde komen.
Na uitgebreid de bevolking en instanties gesproken te hebben ter voorbereiding zijn nu de eerste plannen voor de invoering van de Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning klaar. Wij verwachten door de manier van overleg met de bevolking dat dit op een goed draagvlak kan rekenen.

In onze samenleving is er veel aan de hand met jongeren. Er wordt steeds meer bekend hoe groot de problemen zijn op dat gebied. Dat raakt ook onze gemeente en hiervoor moet goed beleid worden gemaakt. Er zijn in de kadernota plannen voor goede begeleiding bij voortijdig schoolverlaten, preventief jeugdbeleid, aanpak huiselijk geweld. Onze fractie wil ook aandacht vragen voor bestrijding van de jeugdwerkloosheid.

Op dit moment is nog niet bekend hoeveel geld er van rijkswege naar ons toekomt. In ieder geval moeten we ons maar niet rijk rekenen en zal het niet lukken om aan alle behoeften tegemoet te komen die we nodig vinden in onze gemeente. Waarbij het niet alleen maar om de zichtbare projecten zal moeten gaan, maar ook om de meer onzichtbare zaken die rechtstreeks met welzijn te maken hebben. Er moet dus efficiënt worden gewerkt door de gemeentelijke medewerkers. We merken zeker een grote bereidheid daartoe. Dat is heel positief en deze houding zal de komende jaren zeker vruchten gaan afwerpen.

Namens de ChristenUnie-fractie,

Tjitske Kuiper

Op 20 juni vergadert de gemeenteraad over de doelen voor 2007 - 2010 in de zogenmaande kaderstellende raadsvergadering. Bent u geïnteresseerd in hoe dat gaat? Neem dan gerust een kijkje in de raadzaal, in het oude raadshuis. U bent van harte welkom. De vergadering begint om 9:00 uur en duurt waarschijnlijk de hele dag. Voor de agenda van deze vergadering klik hier. De vergaderstukken kun u hier nalezen.

Reacties op 'ChristenUnie over doelen 2007 - 2010: Aan goede plannen geen gebrek'